شهرکرد -ایرنا- بی‌سوادی و کمرنگ بودن حضور کودکان و گروه سنی هدف ۶ تا ۴۹ سال در مدارس و تعداد کم مدارس، یکی از مشکلاتی بود که قبل از پیرزوی انقلاب اسلامی و در دوران رژیم پهلوی گریبان‌گیر بخشی از جامعه شهری و روستایی بود.

به گزارش ایرنا، بر اساس داده‌های برگرفته از سرشماری‌ها، آمار بی‌سوادان در سال ۱۳۵۵ در کشور نزدیک به ۴۱.۱ درصد از آقایان و ۶۴.۵ درصد از بانوان ایرانی بود.

جمعیت ۹۷درصدی باسوادی در چهارمحال و بختیاری

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: براساس آخرین آمار ۹۷ درصد جمعیت استان هدف ۱۰ تا ۴۹ سال استان باسواد هستند که این آمار با میانگین کشوری برابری دارد.

یاسر خسروی به مناسبت دهه فجر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در آخرین سرشماری قبل از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۵ نزدیک به ۳۶ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان باسواد بودند که در آخرین سرشماری در سال ۹۵ این تعداد به ۹۴ درصد رسید و رشد حدود ۵۸ درصد باسوادی در استان را داشتیم و طبق برآورد نهضت سوادآموزی این رقم درسال گذشته به ۹۶.۸۱ درصد رسید.

وی اظهار داشت: براساس آمار سرشماری سال ۱۳۵۵ از مجموع جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان که ۲۱۰هزار و ۹۰۰ نفر بودند، ۷۶هزار و ۳۰۰ نفر معادل ۳۶.۱۸ درصد جمعیت استان باسواد بودند و این آمار در سرشماری سال ۹۵ از جمعیت ۶۱۲ هزار و ۹۴۹ نفری این گروه سنی ۵۷۶ هزار و ۴۵ نفر که معادل ۹۴ درصد جمعیت است، باسواد شدند.

به گفته وی، وضعیت باسوادی گروه سنی ۶ سال و بالاتر استان در سرشماری ۱۳۵۵ در استان از جمعیت ۳۰۳ هزار و ۸۰۰ نفری، ۱۰۸هزار و ۳۰۰ نفر معادل ۳۵.۶۵ درصد جمعیت هدف باسواد بودند که این آمار در سال ۹۵ از جمعیت بیش از ۸۳۷هزار و ۱۳۸ نفر، ۷۰۹هزار و ۷۵ نفر معادل ۸۴.۴۷ درصد باسواد شدند.

خسروی افزود: هم‌اکنون درصد باسوادی در گروه سنی بالای ۶ سال ۸۸.۱ درصد است که این آمار در سطح کشوری ۹۰.۵ درصد است و استان از سطح میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی با اشاره به اینکه نهضت سوادآموزی یک جریان متعالی برگرفته از ارزش‌های انقلاب اسلامی است و نقطه عطف در ساماندهی آموزش‌های مورد نیاز بی‌سوادان و کم‌سوادان و بزرگسالان جامعه و سنگ بنای رشد و توسعه جامعه است، گفت: برای ارائه آموزش به تنها افراد باقی مانده بی‌سواد و کم سواد استان تفاهمنامه‌های با کمیته امداد امام، بهزیستی، فنی و حرفه‌ای، معاونت بهداشت، سپاه، ستاد اقامه نماز، صدا و سیما، امور عشایر و بنیاد حفظ ارزش‌ها منعقد شده است.

به گفته وی،به منظور توسعه فرهنگ سواد و سوادآموزی برنامه‌های مختلف از جمله طرح خواندن با خانواده، حلقه کتاب خوانی، آموزش مهارت و حرفه‌ای، توزیع بسته‌های تشویقی، طرح نماز کلید بهشت، ایجاد مراکز یادگیری محلی و ارائه مهارت‌های زندگی، حقوق شهروندی، مهارتهای اجتماعی به سوادآموزان ارائه شده است.

تعهد آموزشی سوادآموزی در استان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۴هزار و ۵۶۰ نفر است

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز ثبت‌نام دوره‌های آموزشی سوادآموزی در سطح استان از اول آذماه گفت: تعهد آموزشی امسال سوادآموزی در استان در جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال چهار هزار و ۵۶۰ نفر است.

خسروی افزود: تعهد امسال در حوزه سوادآموزی۲ هزار و ۴۰۰ نفر ، انتقال یک‌هزار و ۲۰۰ نفر و تحکیم ۹۶۰ نفر است که به شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها پس از اخذ نمره قبولی مدرک ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام دوره‌های نهضت سوادآموزی در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم از اول آذرماه آغاز شده است، اظهار داشت:پارسال چهار هزار و ۵۰۰ نفر در سه دوره سوادآموزی شرکت کردند.

خسروی افزود: سوادآموزان در کلاس‌های سوادآموزی در کنار آموزش خواندن و نوشتن، روخوانی قرآن کریم، آموزش عملی نماز، طرح کتابخوانی در کنار خانواده، کلاس مهارت‌آموزی، فنی و حرفه‌ای و مشاوره و رایانه را نیز فرا می‌گیرند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برای شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل از گروه سنی بالای ۶ سال قرارگاهی در سطح کشور تشکیل شده و دبیری این قرارگاه به نهضت سوادآموزی واگذار شده است، گفت: پالایش اسمی هشت هزار بازمانده از تحصیل در استان از اوایل سال تحصیلی‌جاری آغاز شده است.

خسروی افزد:در این پالایش اسمی علت حاضر نشدن دانش‌آموزان در مدارس از جمله فوت، مشکلات مالی و اقتصادی ، مهاجرت، ثبت نام درکلاس‌های دینی و مهارت‌آموزی و سایر موارد در ۲ رده سنی ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۷ سال انجام می‌شود.

یک‌هزار و ۵۷۳ فضای آموزشی در استان فعال است

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اکنون یک‌هزار و ۵۷۳ فضای آموزشی با بیش از ۹ هزار و ۹۸۹ کلاس درس در استان فعال است و بیش از ۲۳۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف در این استان مشغول تحصیل هستند.

افشین امیریان افزود: در سال ۵۷ تنها ۳۰۸ مدرسه در استان فعال بود که از این تعداد یک آموزشگاه استثنایی، یک انستیتو تکنولوژی، ۱۷۸ دبستان عادی، ۸۷ دبستان سپاه دانش، ۳۰ مدرسه راهنمایی، ۷ دبیرستان، ۶ مدرسه فنی و حرفه‌ای بود.

وی کل آمار فرهنگیان در سال تحصیلی‌جاری را بیش از ۱۵ هزار فرهنگی و کارمند عنوان کرد و گفت: در سال ۵۷ تنها ۲۵۶ نفر در آموزش و پرورش استان مشغول تحصیل بودند.

به گفته وی، هم‌اکنون ۲۳۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند که این آمار در سال ۵۷ در استان ۵۱هزار و ۱۸۱نفر بود.

وی اظهارداشت: هم‌اکنون از مجموع ۹ هزار و ۹۸۹ کلاس درس استان چهارهزار و ۲۵۶ کلاس درس ایمن است و مابقی نیازمند تخریب، بازسازی و تعمیر است.

امیریان به افزایش نرخ پذیرش نوآموزان دوره پیش‌دبستانی و کسب رتبه برتر در جذب نوآموزان پیش دبستانی در کشور در سال‌ تحصیلی جاری اشاره کرد و گفت: پوشش تحصیلی در بدو ورود به دبستان در استان بالای ۹۸ درصد است که این آمار نسبت به اوایل انقلاب و پس از آن افزایش چشمگیر داشته است.

وی به افزایش تعداد دانش‌آموزان و روند صعودی رشد جمعیت دانش‌آموزی (حدود ۱.۳ درصد در سال) و افزایش آمار مدرسه و کلاس در استان اشاره کرد و گفت: این آمار نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به نظام تعلیم وتربیت و آموزش و پرورش است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۱ شهرستان و جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.