محمد آخوندی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، تاکید کرد: طبق قانون در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز تراکم فروشی نخواهیم داشت و هیچ الگویی برای این مساله نیز دیده نشده است.
وی تنها درآمد شهرداری از محل نقد را عوارض توسعه شهری عنوان کرد و افزود: شورای اسلامی شهر تهران درامد از محل عوارض نوسازی و توسعه شهری را نیز پایدار نمی داند و به دنبال کاهش این عوارض و هدایت شهرداری به سمت درآمدهای پایدار است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، یکی از دغدغه های مردم را عوارض و قبوض متعدد عنوان کرد و افزود: برای تجمیع عوارض تاکنون در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون معماری و شهرسازی هم چند جلسه برگزار شده است و قرار است در صحن مطرح و تصویب شود.
آخوندی تشریح کرد: طبق این پیشنهاد، قرار است برای سال آینده بسیاری از این عوارض تجمیع شود و یک قبض برای بخش های مسکونی، تجاری و اداری صادر خواهد شد، البته این مساله مستلزم طرح در صحن شورا و رای موافق به آن است.
وی به حذف بسیاری از این عوارض طبق بخشنامه وزارت کشور در سال آینده اشاره کرد و گفت: سیاست شورا در این راستا، کاهش آسیب به مردم و شهروندان است و بر همین اساس به دنبال ایجاد منابع درآمدی از محل عوارض هستیم.
بودجه ۷۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران قابل تحقق است
عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین تحقق سقف ۷۵ هزار میلیارد تومانی بودجه شهر تهران برای سال ۱۴۰۲ را طبق درآمدهای امسال و براساس بررسی های کارشناسی قابل تحقق عنوان کرد.
آخوندی با اشاره به افزایش ۱۰ هزار میلیاردی بودجه پیشنهادی شهرداری تهران، افزود: این اتفاق تحولی بزرگ در برآورده شدن نیازهای پایتخت به همراه دارد که بیشترین این نیازها در حوزه حمل و نقل و عمرانی است.
وی دغدغه اصلی پایتخت را مشکلات حوزه حمل و نقل و ترافیک عنوان کرد و یادآور شد: تهران به نوسازی و توسعه جدی حوزه حمل و نقل نیازمند است و با توجه به افزایش هزینه ها در این بخش نمی توان با اعتبار اندک، تحول ایجاد کرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: تعمیر و خرید اتوبوس و واگن های مترو در اولویت قرار دارد که در همین راستا بخش اعظم و حدود نیمی از بودجه سال ۱۴۰۲ به حوزه حمل و نقل و ترافیک اختصاص خواهد یافت تا بخشی از عقب ماندگی ها را جبران کند.