گرگان - ایرنا - مدیرکل جهادکشاورزی گلستان با اعلام اجرای ۱۸۳ طرح مرتبط با حوزه کشاورزی استان در دهه فجر گفت: بیش از ۱۰ هزار خانوار گلستانی از مزایای اجرای این طرح‌ها بهره مند شدند.

محمد برزعلی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: برای اجرای این طرح‌ها هزار و ۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و هزار و ۲۵۵ نفر نیز صاحب شغل شدند.

به گفته وی این طرح‌ها در ۶ بخش تولیدات دامی، دامپزشکی، صنایع تبدیلی، آب و خاک ، تولیدات گیاهی، جنگل،‌ مرتع و شیلات و آبزیان است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان گلستان با تاکید بر ضرورت احیای کشت پنبه در استان گفت: با حضور وزیر در سفر اخیر و بازدید از کارخانه الیاف علی آبادکتول، ایجاد زنجیره ارزش پنبه و احیای این زراعت در اولویت قرار دارد.

برزعلی افزود: یکی از راه‌های تقویت زراعت پنبه در گلستان جذب سرمایه گذاران برای استقرار صنایع تبدیلی مانند تولید پارچه است.

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان گفت: برای ایجاد زنجیره ارزش در پنبه، متقاضی سرمایه‌گذاری وجود دارد و گسترش آن کمک زیادی به افزایش سطح زیرکشت این محصول خواهد کرد.

برزعلی با اشاره به طرح کشاورزی قراردادی افزود: این طرح در حوزه پرورش دام  و طیور در دست اجرا است که در گلستان ۶ هزار و ۲۰۰ راس دام سبک و سنگین زیرپوشش این طرح قرار دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این جهادکشاورزی گلستان پرورش ۱۰ هزار راس دام که بیشتر سبک هستند را در قالب کشاورزی قراردادی با همکاری بهره برداران اجرا خواهد کرد.

به گفته وی از ابتدای امسال ۳۰ هزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز در گلستان تولید و به بازار عرضه شد.

برزعلی اضافه کرد: گلستان به لحاظ داشتن اقلیم مناسب و مراتع، یکی از استان های مهم در تولید گوشت قرمز با کیفیت در کشور به شمار می‌رود.

وی از اجرای طرح کشاورزی قراردادی گندم در ۱۴۵ هزارهکتار اراضی استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: تعهد امسال اجرای این طرح ۱۴۳ هزار هکتار در زمین های آبی بود که با همکاری بهره برداران بیش از ۱۰۰ درصد آن محقق شد.

به گفته وی امسال در استان ۳۸۰ هزار هکتار گندم کشت شد و تولید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از این اراضی انتظار می‌رود.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

گلستان رتبه دوم کشوری تولید گندم را دارد و سالانه مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان گفت: بخشی از مرکبات تولیدی باغداران استان اواخر بهمن یا اسفندماه سال جاری برای تامین میوه شب عید خریده می‌شود.

برزعلی افزود: تاخیر در خرید مرکبات از باغداران به دلیل هزینه بالای نگهداری بود که قیمت را برای مصرف‌کننده افزایش می‌دهد.

صادرات محصولات کشاورزی گلستان به آسیای میانه

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان با اشاره به تقویت مبادلات تجاری توسط دولت سیزدهم با کشورهای آسیای میانه گفت: در این راستا طرح افزایش همکاری با ترکمنستان، تاتارستان و قزاقستان در دستور کار قرار دارد و از مرز اینچه برون گنبدکاووس و امیرآباد مازندران با همکاری فعالان اقتصادی منطقه اجرا می شود.

وی با اشاره به سامانه پایانه واردات گندم از طریق ریلی در گلستان، گفت: اکنون حدود ۲ میلیون تُن ظرفیت سیلو غلات در استان وجود دارد که می توان از این ظرفیت در توسعه کارخانجات آرد منطقه و ایجاد ارزش افزوده برای استان بهره برداری کرد.

وی کشت فراسرزمینی در قزاقستان را دیگر برنامه مهم جهادکشاورزی گلستان برشمرد و گفت: تلاش می شود تا از این ظرفیت برای پایداری امنیت غذایی کشور بیشتر بهره برداری شود.

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان با اشاره به اهمیت الگوی کشت در استان گفت: اجرا و توسعه این طرح در اولویت کاری قرار دارد که خشکه‌کاری برنج یکی از برنامه های مهم در الگوی کشت است.

وی پیشنهاد کرد در قالب الگوی کشت برای ۵۶ هزار هکتار کشت برنج گلستان، راهکار مقابله با افزایش مصرف آب زراعی اجرا شود.

برزعلی گفت: تقویت خشکه کاری برنج و به حداقل رسیدن مصرف آب زراعی در تولید این محصول نیاز به معرفی ارقام سازگار خشکه کاری ، کاهش زراعت آبی و استقبال از زراعت کم آب طلب با روش کشاورزی حفاظتی و استفاده از فناوری دانش بنیان دارد.

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان با اشاره به مدیریت در توزیع کود شیمیایی بین بهره برداران استان گفت: امسال در مقایسه با سال زراعی قبل توزیع کود شیمیایی ( اوره، پتاسه و فسفاته ) برای زراعت محصولات پاییزه ۲ برابر شده و اولویت بیشتر توزیع کود ازته ( سرک) برای تقویت گیاه است.

رونق کشاورزی گلستان پس از پیروزی انقلاب

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان گفت: کشاورزی این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رونق چشمگیری به خود گرفته که تولید محصولات کشاورزی از جمله شالی برابر با تولید ۴۳۴ هزار تُن، باغی ۶ برابر با ۲۶۳ هزار تُن، گوشت مرغ ۲۴ برابر با تولید ۲۵۶ هزار تُن، آبزیان ۴.۵ برابر با تولید ۱۷۵ هزارتُن نمونه آن است.

برزعلی ادامه داد: در اجرای طرح های زیرساختی توسعه کشاورزی گلستان هم در اجرای طرح زهکشی زمین های کشاورزی از ۳ هزار هکتار به ۱۱۰ هزار هکتار با رشد ۳۶ برابری، آبیاری نوین به ۸۰ هزار هکتار با رشد ۱۰ برابری رسید.