بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: امسال ۵۳۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی مهارت‌محور از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه در استان پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی روز چهارشنبه در نشست شورای مهارت‌ استان خراسان جنوبی که با حضور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد، افزود: یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی خراسان جنوبی صنایع دستی، صنعت الکترونیک، آی تی و فناوری است و در خصوص اشتغال در این زمینه نیازمند حمایت ویژه هستیم.

وی با اشاره به زیرساخت‌های ضعیف خراسان جنوبی در زمینه فنی و حرفه‌ای گفت: در شهرستان‌های زیرکوه و طبس ۲ مرکز نیمه‌تمام داریم که نیازمند مساعدت سازمان فنی و حرفه‌ای در تکمیل این طرح‌ها هستیم بخشی از اعتبارات این طرح‌های نیمه‌تمام از محل اعتبارات تملک دارایی استان تامین شده و برای تکمیل آن در سال جاری نیازمند اعتبارات ملی هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: همچنین در تامین تجهیزات مراکز فنی و حرفه‌ای نیز نیازمند همکاری سازمان فنی حرفه‌ای کشور هستیم.

اشرفی با تاکید بر تامین اعتبار حق‌الزحمه اساتید فنی و حرفه‌ای در استان، اظهار داشت: با توجه به اینکه اعتباری برای این منظور در استان نداریم از سازمان فنی و حرفه‌ای درخواست داریم که به استان کمک کند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم گفت: به برکت انقلاب اسلامی امروز خدمات سازمان فنی و حرفه‌ای در خیلی از مناطق دیده می‌شود.

حسین خسروی اسفزار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را بازوی کمک علمی در دانشگاه‌ها با ترویج مهارت‌آموزی دانست و افزود: با فعالیت این سازمان مهارت محور در پادگان‌ها جلوی خیلی از بطالت وقت سربازان گرفته شده و جوانان کشور برای ورود به بازار کار با آموزش های فنی و حرفه‌ای آماده می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین در زندان‌ها با ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای جلوی فساد گرفته شده و در نقاط روستایی نیز با ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ارائه مدارک مختلف امیدها برای ایجاد اشتغال‌زایی زنده شده است.

خسروی با اشاره به برگزاری اردوهای مهارت محور جهادی در روستاها در راستای رفع مشکلات مردم گفت: در مجموع سازمان فنی و حرفه‌ای در جریان کلان اقتصادی ارزش افزوده خوبی را به کشور تزریق می‌کند در صورت ارائه آموزش‌های مختلف فنی‌ و حرفه‌ای و مهارتی به جوانان بدون شک اقتصاد بدون نفت ایجاد شدنی است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خراسان جنوبی استانی پهناور با پراکندگی جمعیت است که باید این استان از نظر اعتباری و تجهیزاتی ویژه دیده شود.

خسروی ادامه داد: ما در خراسان جنوبی مرز مشترک با کشور افغانستان را داریم که به دلیل استفاده نکردن از این ظرفیت، تهدیدهای آن بیشتر نمایان شد، به عنوان مثال در حال حاضر ۱۱ هزار تبعه افغانی در شهر بیرجند سکونت دارد که بخشی از اشتغال این استان را در دست دارند.

وی با اشاره به زیرساخت‌های ضعیف خراسان جنوبی در زمینه فنی و حرفه‌ای گفت: نیاز است برای مهارت‌آموزی در برخی از شهرستان‌ها خوابگاه‌های شبانه‌روزی فعال تا جوانان روستایی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به نحوه احسن دریافت کنند.

خسروی در ادامه از رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خواست که بازار فروش را برای تولیدات مهارت‌آموزان فراهم کند.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: باید خراسان جنوبی در حوزه ملی و بین‌المللی ویژه دیده شود.

سلمان اسحاقی افزود: اگر به ظرفیت ملی خراسان جنوبی توجه کنیم، خدمت به کل کشور کرده‌ایم چراکه وقتی مرز را قوی کنیم افرادی که از استان در گذشته مهاجرت کردند با ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برگشته و امنیت مرز را محقق خواهند کرد.

وی با بیان اینکه باید توانایی حوزه بین المللی خودمان را در بحث کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان که در حال حاضر بالقوه است، بالفعل کنیم، خاطرنشان کرد: اگه ما بتوانیم از ظرفیت فنی و حرفه‌ای، انتقال مهارت‌آموزی خودمان به این سه کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم دنبال کنیم نیازمند تجهیزات قوی و بروز هستیم.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما با مهارت‌آموزی می‌توانیم به نحو احسن از ظرفیت معادن و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی استفاده کنیم.

وی از رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خواست نسبت به به‌روز رسانی و تامین تجهیزات فنی و حرفه‌ای استان اقدام شود.