تهران-ایرنا- رییس جهاددانشگاهی حل مشکلات کشور را در گرو توجه به موضوع علوم انسانی دانست و گفت: باید فعالیت‌های فناورانه در حوزه فنی و مهندسی و پزشکی نیز در بستر علوم انسانی انجام شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از جهاددانشگاهی، حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی با همراهی حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس و تعدادی از مدیران ارشد این نهاد روز چهارشنبه با حضور در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی ضمن آشنایی با دستاوردهای این پژوهشگاه نشست، صمیمانه‌ای را با اعضای آن برگزار کرد.

مسلمی نائینی افزود: اهمیت حوزه علوم انسانی به میزانی است که باید فعالیت‌های فناورانه در حوزه فنی و مهندسی و پزشکی جهاد دانشگاهی نیز در بستر علوم انسانی انجام شود.

وی با بیان اینکه تاکنون فعالیتهای خوبی در جهاد دانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی و پزشکی انجام‌ شده است و نمونه آن اقدامات زنده‌ یاد دکتر کاظمی آشتیانی است که بارها مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته است، گفت: برج فناوری در حوزه‌های پزشکی و مهندسی داریم که باید در حوزه علوم انسانی نیز چنین مراکزی داشته باشیم.

مسلمی نائینی با تقدیر از دستاوردها و اقدامات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی اظهار داشت:‌ این پژوهشگاه باید برای کل این نهاد طرح و برنامه داشته باشد. همکاری با سایر واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی و به خصوص دانشگاه علم و فرهنگ برای انجام پروژه‌های بزرگ و اثرگذار اهمیت بسیاری دارد.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه‌های خانواده، سیاسی، اقتصادی و...گفت: چالش‌ها و مشکلات کشور باید توسط افراد دلسوز کشور و انقلاب، فارغ از جهت‌گیری سیاسی آنها در این پژوهشگاه بررسی و برای آنها راهکاری اندیشیده شود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر جهاددانشگاهی را بیشتر با دستاوردهای پزشکی و مهندسی آن می‌شناسند، ادامه داد: اما یکی از اهداف اصلی تشکیل این نهاد موضوع علوم انسانی بود.

مسلمی تاکید کرد: در حوزه علوم انسانی باید نوآوری داشته باشیم و از نخبگان این حوزه در جهاددانشگاهی استفاده بیشتری شود.

اجرای پروژه‌های بزرگ ملی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی

ایرج فیضی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در این مراسم با اشاره به روند تأسیس این پژوهشگاه در سال ۱۳۷۴ گفت: در حال حاضر چهار پژوهشکده علوم انسانی؛ علوم اجتماعی؛ علوم توسعه؛ فرهنگ، هنر و معماری با ۱۴ گروه پژوهشی در این پژوهشگاه فعالیت دارند.

وی اجرای پیمایش‌های بزرگ ملی را یکی از ویژگی های پژوهشگاه جهاددانشگاهی خواند و گفت: برنامه‌ریزی‌شده تا این پژوهشگاه به مسائل اساسی کشور در حوزه‌های مربوط به علوم انسانی بپردازند.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی از اجرای پیمایش های ملی خانواده؛ فرهنگ کار؛ سنجش فضای سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران؛ سنجش هویت ایرانیان؛ سبک زندگی ایرانیان و... به‌عنوان برخی از پیمایش‌های بزرگ ملی این پژوهشگاه نام برد.

فیضی همچنین در قسمت دیگری از سخنانش یکی از محدودیت‌ها برای توسعه فعالیت‌های این پژوهشگاه را کمبود منابع دانست و گفت: باید از علوم انسانی همانند سایر کشورها حمایت ویژه‌ای شود و به آن نگاه درآمدی نداشته باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم نشست رییس جهاددانشگاهی و اعضای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی برگزار شد که در آن جلسه پیشنهادهایی در رابطه با توسعه فعالیت‌های پژوهشگاه با توجه به نیاز کشور ارایه شد. ایجاد مرکز نوآوری حوزه علوم انسانی؛ نحوه ارتقای اساتید این حوزه؛ تدوین راهکارهایی برای همکاری بین بخشی و شبکه‌ای در جهاددانشگاهی؛ توجه به حوزه دانش‌بنیان و هوشمند سازی علوم انسانی، نحوه اجرای پروژه‌های کارفرمایی ازجمله موارد مطرح‌شده در این جلسه بود.