به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی روز چهارشنبه در بیست و سومین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی واحد مشهد درباره نقش ویژه استاد در نظام تعلیم و تربیت، به بیانیه چشمانداز سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در افق برنامه واجد نظام فرهنگی، آموزشی و پژوهشی پویا، کارآمد و چابک و برخوردار از اساتید شایسته، متعهد و سرآمد در زمینه های علمی، آموزشی و فناوری است. دانشجویان دانشگاه به واسطه قرارگیری در محیط رشددهنده علمی و تربیتی دچار تحول، تعالی و شکوفایی علمی، معنوی و اخلاقی می شوند.
وی ادامه داد: شعار دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب اول داوطلبان و همه استعدادهای ورود به دانشگاه در سال ۱۴۰۴ است. از این رو در بیانیه چشمانداز سند تحول و تعالی نیز تأکید شده است که دانشگاه به این واسطه به عنوان پرورشگر قوه عاقله و توسعهدهنده فضای انقلابی در کشور شهرت دارد و انتخاب اول داوطلبان و همه استعدادهاست.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سازمان دانشگاه دارای ویژگی های پایدار، ممتاز و کارآمد مبتنی بر آموزه های دینی و وحیانی بوده و با برخورداری از نظام مدیریتی هوشمند، مستقل، متوازن، عدالتمحور، پویا و بانشاط است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند سرمایه های انسانی، فیزیکی و معنوی خود را در کنار جریان یادگیری سازمانی با بهرهوری مناسبی مدیریت کند، ارتقا دهد، به خدمت مصالح عمومی دانشگاه درآورد و تأمینکننده استقلال علمی و خودکفایی کشور باشد. دانشگاه به این واسطه به عنوان دانشگاه کارآمد و پایدار شناخته می شود.
طهرانچی ادامه داد: برای تحقق شعار تبدیل شدن دانشگاه آزاد اسلامی به انتخاب اول داوطلبان و همه استعدادهای ورود به دانشگاه، باید به دانشگاه پرورشگر قوه عاقله و توسعهدهنده فضای انقلابی، سرآمد و پاسخگو و کارآمد و پایدار تبدیل شویم. در هسته این دانشگاه، تربیت قوه عاقله برای رسیدن به حیات طیبه مدنظر قرار دارد و استاد در این امر مهم، دارای نقشی ویژه و اساسی است.
استاد باید در دانش، بینش و مهارت دانشجویان تأثیرگذار باشد
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به سه مؤلفه اعتقادی، علمی و اخلاقی اساتید، اظهار داشت: از این رو تأکید ما به رؤسای مراکز استان ها توجه به هیأت های اجرایی جذب، فراخوان های هیأت علمی و زمان گذاشتن برای جذب اساتید و اعضای هیأت علمی با در نظر گرفتن این سه ویژگی مهم است. اگر این سه ویژگی به همراه تبعیت و یادگیری باشد، رشد حاصل می شود. همچنین استاد باید در دانش، بینش، گرایش و مهارت دانشجویان تأثیرگذار باشد.
وی درباره برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی و توجه به نقش ویژه اساتید در سند تحول و تعالی، گفت: مباحث مطرحشده به خوبی در سند پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی تحت راهکنش اصلاح و کارآمدسازی نظام جذب، ارزیابی و جبران خدمات اعضای هیأت علمی با بهرهگیری از ظرفیت الگوی شبکهای دانشگاه و همچنین تربیت معنوی دیده شده است.
طهرانچی با بیان اینکه افق های روشنی در مسیر این دانشگاه باز شده است، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر سند تحول و تعالی خود، اتفاقات بزرگی را رقم زده و محقق خواهد کرد. بر این اساس؛ از اقتصاد شهریه محور و مبتنی بر ارزش افزوده املاک به سمت اقتصاد مبتنی بر مولدسازی واقعی تغییر مسیر داده ایم. در این مقوله، به تازگی سرمایه صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به ۳۷۵ میلیارد تومان افزایش یافته و در یک مورد این صندوق ۱۸۰ میلیارد تومان برای یکی از پروژه های دانشگاهی ضمانتنامه صادر کرده است. باید به اندازه درآمدهای شهریهای، درآمد حاصل از سرمایهگذاری محقق شود که تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
مهدی نوید ادهم دبیرکل هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ابتدای این نشست گفت: آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دو روی یک سکه هستند، بنابراین آموزش باید بار تربیتی داشته باشد و تربیت نیز باید از باب آموزش صورت بگیرد، چرا که هر دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
وی با بیان اینکه رسالت اصلی دانشگاه تربیت دانشجو در ابعاد مختلف است، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی مزیت های ویژه ای دارد که در دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وجود ندارد. این دانشگاه در پهنه ایران حضور داشته و دارای استقلال در سیاست گذاری و تصمیم گیری و همچنین رها از قوانین و مقررات دست و پاگیر است. یکی دیگر از ویژگی های این دانشگاه دارا بودن مدارس سماست.
دبیرکل هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر تعاملات اثربخش و ارتباط دو سویه بین مدارس سما و واحدها و مراکز دانشگاهی گفت: در این مقوله توسعه اثربخش نظام حکمرانی آموزش از خانه تا مدرسه و از مدرسه تا خانه، افزایش یکپارچگی، بهره وری، قابلیت یادگیری و شبکه سازی در راستای سازمان یادگیرنده، نظریه پردازی در عرصه های علمی به ویژه علوم تربیتی، استفاده بهره ورانه از ساختمان ها و مکان ها، بهره مندی از استادان و کارشناسان دانشگاه در مدارس و تسهیل استفاده مؤثر از آزمایشگاه ها و کارگاه ها توسط دانش آموزان و معلمان باید در این تعامل مورد توجه قرار گیرد.
محسن مرادی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و واحد مشهد نیز ضمن با ارایه گزارشی از عملکرد این واحد دانشگاهی گفت: اطلس آمایش استان و ساماندهی رشته ها در دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی آغاز شده و تاکنون بیش از ۶۵ رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد مشهد راه اندازی و بیش از ۵ هزار دانشجو در این دانشکده ها پذیرش شده اند.