یاسوج- ایرنا- مهمترین چالش‌ شرکت‌های نوآور و فناور کهگیلویه و بویراحمد کمبود زمین و فضا است که به گفته رئیس پارک علم و فناوری استان تفاهم نامه سه‌جانبه ای بین پارک علم و فناوری، استانداری و سپاه فتح منعقد شده که با تخصیص ۱۰ درصد اعتبارات تملک و دارایی می توان سوله های زیادی برای واحدهای فناور فراهم کرد.

محسن فرزین چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طبق این قرارداد بخش زیادی از زمین‌های سپاه در اختیار پارک علم و فناوری استان قرار داده شده تا در آنجا سوله‌ سرا راه‌اندازی شود.

وی افزود: امسال مقرر شد ۱۰ درصد از اعتبارات تملک و دارایی به پارک علم و فناوری اختصاص داده‌ شود، این قانون در پارک های علم و فناوری دیگر استان ها اجرایی شده اما هنوز اعتبار یاد شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به پارک علم و فناوری تخصیص نیافته است.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این اعتبار حدود ۴۰ میلیارد تومان است که انتظار می رود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اختصاص این مبلغ از فعالیت‌های پارک علم و فناوری حمایت کند.

وی تاکید کرد: پارک علم و فناوری به عنوان یک سازمان نوپا و مهمترین مجموعه‌ای که حوزه نوآوری، خلاقیت و ابتکار را مدیریت می‌کند در این استان از سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد.

فرزین ادامه داد: استان در حوزه زیرساخت‌ها و امکانات نسبت به سایر استان‌ها وضعیت مناسبی ندارد و برای توسعه زیرساخت برنامه‌ ای تدارک دیده ایم.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مرکز نوآوری و کارآفرینی آزادگان یاسوج یک سوله بود که از سال ۱۳۹۷ به پارک علم و فناوری واگذار شد.

وی عنوان کرد: سال ۱۳۹۸ به پیمانکار سپرده شد اما از همان سال تا تیرماه ۱۴۰۱، کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما اکنون پیشرفت فیزیکی مطلوبی دارد و امید است تا پایان سال، آماده افتتاح شود.

فرزین ابراز کرد: یک مرکز رشد در گچساران وجود دارد که فاز اول آن انجام شده و فاز دوم نیز در دست پیمانکار است و امید وارم تا پایان سال فاز دوم آن به بهره‌‎برداری برسد.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: یکی از سایت‌های خوبِ پارک، مجموعه فناوری و نوآوری سرابتاوه یاسوج می باشد که نقشه آن بازطراحی شده و قرار است شرکت‌های مربوط به داروهای گیاهی و تجهیزات پزشکی آنجا مستقر شوند.

وی تأکید کرد: مرکز رشد دهدشت نیز مشکلاتی دارد که درصدد رفع آنها هستیم.

فرزین با اشاره به مرکز رشد جامع یاسوج، گفت: کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که مرکز رشد جامع مرکز استانِ آن، ساختمان ندارد و پیگیر ساختمان آن هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حوزه کمی و کیفی واحدهای عضو پارک برنامه‌ ریزی خیلی خوبی وجود دارد و تنها طی هفت ماه ۳۰ واحد فناور به پارک اضافه شد.

وی عنوان کرد: تا پیش از این حدود ۵۰ واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان وجود داشت اما طی هفت ماه ۳۰ واحد فناور به این مجموعه اضافه و تعداد آن ها به ۸۰ واحد رسیده است.

فرزین تصریح کرد: هم اینک نیز درخواست‌های زیادی برای داوری و ارزیابی واحدهای دیگر وجود دارد که تا پایان سال پیش بینی می شود به بیشتر از ۱۰۰ واحد برسد.

وی تاکید کرد: در خردادماه سال جاری، تنها ۹ شرکت دانش‌بنیان در استان وجود داشت اما در حال حاضر به ۱۴ شرکت افزایش یافته است البته ۶ شرکت فناور استان هم در مرحله دانش‌ بنیانی قرار دارند و احتمال می رود تا پایان سال تعداد شرکت‌ها به ۲۰ مورد برسد.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این پارک برای حمایت از واحدهای فناور و دانش بنیان اخیرا واحدی به نام تجاری‌سازی و کسب و کار راه‌اندازی شده و همچنین شرکتی مستقر شده که خدمات دانش‌بنیانی را ارائه می‌دهد، به گونه ای که به کمک شرکت‌ها می آید و آنها را تا مرحله دانش‌بنیان شدن پیش می‌ برد.

فرزین با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی تسهیلات به شرکت‌های فناور و دانش بنیان، بیان کرد: البته برای کمک‌ به فناوران قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی هم منعقد شده و تلاش کرده‌ایم از آن ها حمایت شود.

وی عنوان کرد: بیش از ۳۰۰ نفر ساعت مشاوره تخصصی به افرادی که می‌خواهند به عنوان فناور فعالیت داشته باشند، داده‌ شده است.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با شاره به طرح دستیار فناوری، گفت: ۷۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی تا دکتری را به مدت ۶ ماه به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان معرفی شده اند و طی این مدت نیز مبالغی نیز به آنها پرداخت می‌شود. هدف اصلی این است که دانشجویان با فرایند نوآوری و فناوری آشنا شوند.

فرزین تأکید کرد: استان، با توجه به تعداد دانشگاه‌ها و جمعیت اش، در این زمیه بهترین عملکرد را داشته و رتبه یک کشوری شده است.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن‌بازار در یاسوج، ادامه داد: حداقل پنج هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند و در آن ۶۰ غرفه حضور داشت و ۱۲ برنامه تخصصی مربوط به فناوری نیز در این نمایشگاه برگزار شد.

وی با اشاره به طرح تانا، تاکید کرد: طرح توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها، توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده و هدف از آن، شناسایی و تأمین نیازهای نهادها، سازمانها و شرکتهای مختلف هر استان از طریق ایده‌های فناورانه و نوآورانه ارائه شده از سوی فناوران، شرکتهای فناور و دانش بنیان است.

فرزین عنوان کرد: قرار است در اسفند ماه این طرح‌ اجرا شود و نیازهایی که شرکت‌های مختلف در سطح استان دارند، احصا می‌شود، آنها را به فراخوان می‌گذاریم، ایده‌ها ارزیابی و داوری می‌ شوند و سپس به ایده‌های برتر، جوایز نفیس داده می شود.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جشنواره ملی فناوری و نوآوری طبیعت ایران یکی از طرح‌های مهم پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد است که با توجه به ظرفیت این استان، این طرح جامع تدوین شده که در فهرست طرح‌های ترویجی وزارت علوم قرار گرفته است.

وی گفت: چشم‌اندار پارک علم و فناوری این است که کهگیلویه و بویراحمد به قطب فناوری و نوآوریِ طبیعت‌محور کشور تبدیل شود زیرا که طبیعت این استان اصلی‌ترین ویژگی و وجه تمایز آن است.

فرزین با اشاره به ارتباط و تعامل خوب پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با مدیریت بحران استان، ادامه داد: مدیریت بحران یک رویداد ملی اواخر بهمن ماه در تهران برگزار خواهد کرد که چند شرکت درجه یک پارک نیز در آن نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اهمیت تورهای فناوری، گفت: لازم است که افراد فناور و نوآور و کارشناسان حوزه فناوری و مراکز رشد در تورهای فناورانه حضور داشته باشند و استان‌های دیگر را نیز ببینند.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد افزود: با بنیاد برکت نیز تفاهم‌نامه خیلی خوبی منعقد شده که بر اساس آن می‌توان تا ۱۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های زیرمجموعه پارک تسهیلات ارائه شود.

وی یکی از اساسی‌ترین حمایت‌های پارک را ارائه تسهیلات به شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: مبلغی از بودجه پارک را می‌توانیم به پارک‌ها اختصاص دهیم. اما اقدام مهمتر معرفی به شرکت‌ها به نهادهای مختلف بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی که تدوین کرده‌ایم است.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از برنامه‌های پارک را همکاری با آموزش و پرورش استان در راستای راه‌ اندازی کانون شکوفایی استعداد و خلاقیت عنوان کرد.

فرزین گفت: یکی دیگر از اقدامات پارک، پیگیری خانه‌های خلاق و نوآوری است که در استان هیچ خانه خلاقی وجود ندارد و قرار است در یاسوج، سی سخت و لنده این خانه‌های خلاق راه‌اندازی شود.

وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد آخرین استانی بوده که پارک علم و فناوری در آن راه‌اندازی شده است.

فرزین ابراز کرد: رسالت اصلی پارک، ایجاد بستر مناسب برای شکل‌گیری، شناسایی و ارائه استعدادهای ناب و درجه یک به جامعه است.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد گفت:: میان بخش اجرا، آموزش و پژوهش در کشور، حلقه مفقوده‌ای وجود داشت که کار پارک علم و فناوری رفع این حلقه است و پارک علم و فناوری می‌تواند علم را تبدیل به فناوری کند.

وی افزود: پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد یکی از ۷۰ پارک در سطح کشور است و البته تعدد پارک‌ها در سطح کشور لزوماً به معنای ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان نیست زیرا که در کشور کره جنوبی با سطح فناوری‌ بالای آن، تنها ۱۸ پارک علم و فناوری وجود دارد.