بجنورد- ایرنا- رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: تسهیلات ارزان قیمت در قالب طرح های زنجیره گوشت قرمز ،گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری به جامعه عشایر افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا، عباس پاپی زاده عصر پنجشنبه در جشن عشایر انقلاب در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی اظهار کرد: دولت از سه منبع مختلف در مجموع ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای کمک به صندوق عشایری مصوب کرد.

وی تصریح کرد: اینک ۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع مصوب به صندوق عشایری اضافه شد و مابقی نیز به زودی انجام می شود.

رییس سازمان امور عشایری کشور افزود: عمده تسهیلات عشایر از محل تبصره ۱۶ به صورت چهار درصد و بازپرداخت پنج تا هفت ساله پرداخت می شود.

این تسهیلات به منظور کمک به توسعه اشتغال دانش‌بنیان و صنایع خلاق از طریق حمایت از ارتقاء، توسعه زیرساخت ها و افزایش فروش محصولات دانش‌بنیان از محل منابع بند (ب) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و از طریق معرفی به بانک های عامل قابل اعطاء است.

وی عنوان کرد: اکنون این قشر زحمتکش برای دریافت تسهیلات مشکل ضمانت دارند که باید بانک ها در این زمینه سخت گیری نکنند.

پاپی‌زاده به برخی مشکلات عشایر اشاره کرد و افزود: تعرض به ایل‌راه‌ها با توجه به قوانین مصوب موجود ممنوع است و نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی باید با متخلفان برخورد کند.

رییس سازمان امور عشایری کشور در سفر یکروزه به خراسان شمالی امروز (پنجشنبه) علاوه بر افتتاح غرفه گوشت در بجنورد در جشن انقلاب عشایر در روستای "قلیچ قامیش" شهرستان مانه و سملقان شرکت کرد.

عشایر خراسان شمالی‌ ۷۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.