بیرجند - ایرنا - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس بررسی‌ها و گزارش‌ مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کشور در سه ماه سوم امسال نسبت به فصل گذشته حدود هفت دهم درصد و نسبت به سال قبل بالغ بر ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید صولت مرتضوی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح طرح‌های اقتصادی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: نرخ بیکاری کشور اکنون به ۸.۲ رسیده است.

وی خراسان جنوبی را یکی از استان‌های برتر در ایجاد اشتغال عنوان کرد و گفت: به برکت خدماتی که صورت گرفته، نیروی انسانی خوبی که داریم به‌خصوص مردم سختکوش منطقه، خراسان جنوبی با رتبه دوم یا سوم در شمار استان‌های برتر در حوزه ایجاد اشتغال بوده البته در همه شاخص‌ها از استان‌های سرآمد است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: اگر همه مسوولان آستین همت بالا بزنند با توجه به منابع اختصاص یافته و زیرساخت‌هایی که وجود دارد، خراسان جنوبی در آینده نزدیک می‌تواند به عنوان یکی از استان‌های فاقد بیکار معرفی شود.

وی افزود: البته بخشی از بیکاری‌ ما در حوزه مقاطع تحصیلی بالاست که امیدواریم در این استان کمتر باشد و با برنامه‌ریزی حل شود.

مرتضوی همچنین به حضورش در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اشاره کرد و گفت: این حضور به جهت همراهی با مراسم افتتاح ۲ واحد تولیدی پتروپالایش و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی بود که با حمایت مسوولان، سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران و فعالیت نیروهای شاخص که هنرمندانه در عرصه تولید خوش می‌درخشند آغاز به کار کردند.

وی اظهار داشت: این واحدها، مجموعه‌های خوب و اثرگذاری هستند که بارقه‌های امید را برای کاهش وابستگی، جلوگیری از خروج ارز و ایجاد فرصت‌های شغلی به وجود می‌آورند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تعداد قابل توجه اشتغال مستقیم در فاز اول این واحدها ایجاد شده و فرصت‌های شغلی غیرمستقیم نیز به‌ویژه در زمینه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی گسترده است ضمن اینکه هر ۲ محصول رقابت پذیرند و امکان صادرات نیز دارند که امیدواریم با اجرای فازهای بعد به ظرفیت اسمی خود برسند.

وی ضمن تشکر از مدیران واحدهای تولیدی و منطقه ویژه اقتصادی گفت: از استاندار خراسان جنوبی که همه توان خود را در خدمت ماندگار به مردم و رفع مشکلات به کار بسته نیز قدردانی می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نهمین روز دهه فجر برای افتتاح و کلنگ‌زنی چند طرح عمرانی و اقتصادی وارد خراسان جنوبی شد.

وی امروز علاوه بر دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، یک واحد مینی پالایشگاه (تولید هیدروکربن سبک و سنگین)، واحد تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و ۱۰ طرح گلخانه‌ای را در شهرستان خوسف افتتاح کرد.

حضور در نشست مشترک کارگروه اشتغال و شورای اداری استان و آغاز عملیات اجرایی مجتمع فرآوری مواد نسوز قاین از دیگر برنامه‌های مرتضوی در این سفر یک روزه است.