به گزارش خبرنگار فرهنگی نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی سینما متروپل به کارگردانی محمدعلی باشهآهنگر و تهیهکنندگی سیدحامد حسینی روز جمعه - ۲۱ بهمن ۱۴۰۱- در سانس دوم برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور محمدعلی باشهاهنگر کارگردان، سیدحامد حسینی تهیهکننده، حامد باشهآهنگر نویسنده، علیرضا زریندست مدیر فیلمبرداری، حمید باشهآهنگر تدوینگر، کامران خلج طراح چهرهپردازی، حسن باشهآهنگر، فرید قبادی و شهریار فرد از جمله بازیگران این فیلم برگزار شد.
بچه همان متروپل هستم کلا ۳۰ قدم بود
محمدعلی باشهآهنگر کارگردان فیلم سینما متروپل در ابتدای این نشست، گفت: از دسترفتگان امسال و به ویژه مردم عزیز زلزله زده خوی و همچنین مردم کشورهای همسایه،تسلیت می گویم؛ سال ۵۹ آبادان به محاصره افتاد آنچه چه باید مقاومت مردم را برجسته میکرد حضور و نگاه فرهنگی بود که در خود سینما مترو پل انجام میشد.
وی افزود: من بچه همان متروپل هستم. شاید آنجا سی قدم بیشتر نبود. همان زمان ما و تعدادی از بچه ها تصمیم گرفتیم سینما راه بندازیم و فیلم را به نمایش بگذاریم و یقیه این ماجراها را در فیلم می بینید.
کارگردان سینما متروپل درباره عدم حضور رضا کیانیان (بازیگر فیلم) در نشست خبری و اینکه ایشان گفتند «جشنواره را تحریم نمی کنند»، بیانداشت: من آقای کیانیان نیستم، با خودشان تماس بگیرید و بپرسید. خوب هم جواب می دهند.
باشه آهنگر افزود: «متروپل» درامی با داستانکهای مختلف است که هر کدام با درام اصلی پیش میروند. در واقع، در یک شهر محاصره شده، قصههای متعددی وجود دارد و پیش میروند. حتی فکر میکنم نکاتی وجود داشت که باید بیشتر درباره آنها در فیلم صحبت میکردیم.
برخی اتفاقهای فیلم در دهه ۶۰ برای خودم اتفاق افتاده است
کارگردان درباره موسیقی متن و اینکه چرا از آثار مکش ریشتر استفاده کردید و اسمی در آن در فیلم نیامده، توضیح داد و گفت: اسامی تمامی فیلمهایی که در فیلم به نمایش در می آبد را آوردهایم. در مورد اسامی موسیقیها هم باید انجام میشد بخشی از فیلمها هنوز میکس نشده است، باید مینوشتیم ممنون که توجه کردید و حرفتان درست است.
کارگردان در جواب به نکته یکی از خبرنگاران که فیلم سینما متروپل را شبیه به سینما پارادیزو میداند، تاکید کرد: برخی اتفاقهایی که در فیلم میبینید برای شخص من در دهه ۶۰ افتاده است. ما تلاش کردیم ارجاعاتی شبیه به سینما پارادیزو نداشته باشیم. فیلمهای زیادی ساخته شده که درباره سینماست و در آینده هم حتما ساخته خواهد شد.
عکس آپاراتچی سینما متروپل را دارم
باشه آهنگر درباره ایده گرفتن از فیلمهای دیگر بیان داشت: من جز یکی از فیلمهای که گفتید، بقیه این فیلمها را ندیدم که از آنها ایده بگیریم. داستان فیلم برای خودم اتفاق افتاد. هر آنچه که من فیلم میسازم درصد بالایی از ان برای خود من رخ داده داست، من در خلا فیلم نمیسازم. حتی عکس آپارتچی آن زمان و آن داستان را دارم
باشه آهنگر در ادامه صحبت هایش اسامی افراد واقعی که در ماجرای واقعی سینما متروپل را نام برد.
عشق به سینما انگیزه بیشتر از مضاعف برای متروپل به من داد
علیرضا زریندست مدیر فیلمبرداری بیانداشت: من فکر نمیکردم اینقدر خبرنگار و دوربین در سالن باشد. این قصه را وقتی فیلم ملکه را کار میکردیم آقای آهنگر برای من تعریف کرد. محوریت عشق به سینما در این فیلم انگیزهای بیشتر از مضاعف برای من ایجاد می کرد. ما یک جاهایی مجبور شدیم با شرایط و امکانات کنار بیاییم . ولی قسمت فیلمبرداری اش واقعا سخت بود .
به داستان زمان دهید / نسخه نهایی فیلم ۱۰روزه آماده شد
حسین باشهآهنگر یکی بازیگران فیلم عنوان کرد: یکی از مواردی که ممکن است نقشی را برای بازیگر جذاب کند، موضوع فقدان یا از دست دادن عزیزش است. همانگونه که مانند نقش شخصیت در فیلم مدام تلاش میکردم تا سینما را زنده نگه دارم، الان هم در واقعیت تلاشم را میکنم. امیدوارم همه از فیلم لذت برده باشند. اینقدر همه چیز کامل اتفاق افتاده است، هر حرفی باعث خلل اثر جادویی در فیلم می شود. ترجیح میدهم ببینید و به داستان زمان دهید.
فرید قبادی بازیگر دیگر فیلم درباره تجربه بازی در فیلم متروپل گفت: دومین همکاری من با سیدحامد حسینی عزیز بود. همچنین کار کردن با آقای باشهآهنگر برای من بسیار لذتبخش بود. گروهی از بهترینهای سینما در این فیلم حضور داشتند و هر کدام تلاش خود را کردند.
حمید باشه آهنگر تدوینگر فیلم گفت: مراحل فوق سختی را پشت سر گذاشتیم در کلام نمیگنجد. نسخه ای که شما میبیند در یک فرصت ۱۰روزه آماده شد. موازی با آن ساخت انیمیشن، موسیقی جلوه های ویژه و... هم در همین ۱۰ روز انجام شده است. در ۱۰ روز گذشته، من نزدیک پنجاه بار سینما مترو پل را نگاه کردم و الان حالت اشباع به آن دارم و نمی توانم درباره بازخورد و تاثیر آن روی مخاطب حرف بزنم.
کامران خلج طراح چهرهپرداز در ادامه ذکر کرد: سینما متروپل دومین همکاری با محمدعلی باشهآهنگر بود. خسته نباشید به تمامی عوامل میگویم. امیدوارم که فیلم ما مقبول همگی باشد.
هزینه ۲۷ میلیارد تومانی برای فیلم را تایید نمیکنم
سیدحامد حسینی تهیهکننده در جواب به این سوال که آیا پیشنهاد شما باعث حذف سیمرغ مردمی شد، توضیح داد: ما مخالف حذف سیمرغ مردمی نبودیم بلکه جلسهای همراه با دبیر جشنواره فیلم فجر و رئیس سازمان سینمایی تشکیل شد. دو دلیل برای حذف سیمرغ مردمی وجود داشت؛ اول اینکه برخی فیلمها دیر به جشنواره میرسید و عدالت در جمعآوری آراء وجود نداشت. دلیل دوم هم دسترسی سخت به اینترنت و فضای مجازی بود. در آن جمع، رایگیری ایجاد شد و اکثر تهیهکنندگان به حذف سیمرغ مردمی رای دادند.
حسینی با اشاره به هزینه تولید فیلم گفت: اینکه میگویند ۲۷ میلیارد هزینه ساخت فیلم شده، اشتباه است. مسئله برآورد هزینه در حوزه فیلمهای دفاع مقدس، متفاوت است. یعنی هرآنچه از خزانه کل برداشته میشود، همانقدر هم مجدد باز میگردد. هیچ فیلمی در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد که به خزانه کل ضربه بزند. در واقع همانند فوتبال است. در نتیجه هیچ فیلمی از خزانه کل کم نمیشود و حتی ممکن آن را پر کند.
در پایان به دعوت مجری (محمرضا مقدسیان) ، حضار عوامل فیلم سینما متروپل را تشویق کردند.