تهران - ایرنا - منابع خبری آگاه بازار نفت، روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفته اند که شرکت دولتی انرژی قزاقستان "کازمونایگاز" در پی زلزله های ترکیه و اختلال در بارگیری محموله های نفتی در بندر جیهان، آغاز انتقال نفت خام میدان تنگیز را از خط لوله باکو تفلیس جیهان (بی تی سی) به تاخیر انداخته است.

به گزارش ایرنا؛ در پی اعلام وضعیت فوق العاده توسط "بی پی آذربایجان" در بارگیری نفت در بندر جیهان ترکیه، انتقال نفت تولید شده از حوزه بزرگ تنگیز قرقیزستان از طریق این خط لوله، به حال تعلیق درآمده است.

کازمونایگاز قزاقستان قصد داشت از فوریه انتقال نفت استخراج شده از میدان نفتی "تنگیزشورواویل" که به صورت اشتراکی با شرکت نفت شورون ایالات متحده و دیگر سهامداران در اختیار دارد، از طریق خط لوله بی تی سی، آغاز کند.

قرار بود کازمونایگاز تا ۱۲۰ هزار تن نفت خام را از بندر اکتائو و با گذر از دریای خزر به باکو تحویل دهد تا از طریق بی تی سی، به جیهان منتقل شود.

بی پی آذربایجان روز پنجشنبه اعلام کرد که صادرات نفت خام جمهوری آذربایجان نیز از طریق بندر جیهان ترکیه همچنان در پی آسیب رسیدن به پایانه آن در زمین لرزه ترکیه متوقف شده، هر چند جریان نفت این کشور از طریق خط لوله ادامه دارد.

یک مقام ترکیه و یک منبع آگاه این صنعت روز جمعه گفتند که ارزیابی آسیب وارد شده به پایانه صادرات نفت جیهان و تعمیر آن، با گذشت چهار روز از زمین لرزه ادامه دارد و پیش بینی می شود که صادرات نفت انتقال یافته از طریق خط لوله بی تی سی، از روز یکشنبه و در صورت پیدانشدن مشکل فنی دیگری، ازسرگرفته شود.