قشم - ایرنا - چهل و چهار سال پیش در چنین روزی ملتی خسته از جور و ستم حکومت پادشاهان سرانجام با وحدت کلمه و اراده ای آهنین توانست استقلال و آزادی را در این مرز و بوم به منصه ظهور رساند و نظاره گر روز خوب پیروزی و بهاری جاودان باشد.

نهضت اسلامی ملت مسلمان ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ هجری خورشیدی پس از پانزده سال قیام و مبارزه به پیروزی رسید تا شمیم دل انگیز آزادی، ایرانیان را غرق در شادی کند.

قیام مردم ایران علیه رژیم پهلوی از سال ۱۳۴۱ با اعتراض شدید امام خمینی(ره) و روحانیت پیشرو به لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی، که ضمن حذف قید اسلام از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان، به جای سوگند به قرآن، سوگند به هر کتاب آسمانی لحاظ شده بود؛ شروع شد و در سال ۱۳۵۷ به اوج خود رسید.

آتش سوزی عمدی در سینما رکس آبادان توسط ساواک در ۲۸ مرداد ۱۳۵۷، کشتار وسیع مردم بی دفاع تهران در ۱۷ شهریور همان سال که به جمعه سیاه معروف شد، آغاز موج اعتصاب کارکنان شرکت نفت، مخابرات، بانک ملی، سازمان آب، رادیو و تلویزیون در آبان ماه این سال، تظاهرات خونین دانش آموزان و دانشجویان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ و مجموعه حوادث و سرکوبهای بیرحمانه رژیم پهلوی از این دست، انقلابیون را در رسیدن به هدف متعالی خود مصمم تر ساخت.

فرار محمدرضا پهلوی در ۲۶ دی ۱۳۵۷، بارقه امید به پیروزی را بیش از پیش برای انقلابیون به ارمغان آورد.

امام خمینی(ره) دولت بختیار را غیر قانونی اعلام و دستور تشکیل شورای انقلاب را صادر کردند و خود آماده عزیمت به میهن اسلامی شدند.

بختیار برای جلوگیری از ورود امام فرودگاه ها را بست و پرواز امام یک هفته به تاخیر افتاد، اما سرانجام دولت بختیار تحت فشار افکار عمومی و تحصن تعداد قابل توجهی از روحانیون و اقشار مختلف مردم در دانشگاه تهران؛ تسلیم خواست ملت ایران شد و امام خمینی(ره) پس از ۱۵ سال دوری از وطن، ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به ایران بازگشتند. میلیون ها نفری که در تهران مشتاقانه منتظر ورود امام به میهن اسلامی بودند؛ به استقبال رهبر و مراد خود رفتند.

امام بلافاصله پس از ورود به تهران، با حضور در بهشت زهرا ضمن تجدید میثاق با آرمان های هزاران شهید انقلاب، دولت بختیار را غیرقانونی اعلام کرد و فرمودند: "من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم"

امام خمینی (ره) ۱۴ بهمن در مصاحبه ای مطبوعاتی در مدرسه رفاه فرمودند: "از سوی شورای انقلاب، حکومت موقت تعیین می شود و حکومت موقت، موظف خواهد بود که مقدمات رفراندوم را فراهم آورد.

همچنین قانون اساسی که تدوین شد، به آرای عمومی گذاشته می شود. "ایشان هم چنین بار دیگر دولت بختیار را غیر قانونی اعلام کردند و فرمودند: " کاری نکنید که مردم را به جهاد دعوت کنم. "

امام خمینی (ره) ۱۶ بهمن، مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت موقت منصوب کردند.

روز ۱۹ بهمن در طلیعه خجسته پیوند ارتش و انقلاب، پرسنل متعهد نیروی هوایی ارتش با حضور در اقامتگاه امام، با ایشان بیعت کردند.

صلوات همافران نیروی هوایی همزمان با دیدن تصویر امام از تلویزیون در ۲۰ بهمن، خشم نیروهای گارد را برانگیخت و درگیری مسلحانه بین آنان و همافران آغاز شد، مردم هنگامی که از حمله نیروی گارد به همافران آگاه شدند به حمایت از آنان برخاستند.

با تجمع مردم در پشت دیوارهای پادگان در شرق تهران زد و خورد شدیدی بین مامورین گارد و مردم، در شامگاه ۲۰ بهمن رخ داد و به دنبال آن در روز ۲۱ بهمن کلانتری های مناطق مختلف تهران یکی پس از دیگری سقوط کردند و همچنین طرح کودتای طراحی شده توسط رژیم، با بصیرت امام خمینی(ره) مبنی بر بی اعتنایی مردم به حکومت نظامی و حضور گسترده در تظاهرات عقیم ماند.

درگیری های میان انقلابیون با نیروی گارد در روز ۲۲ بهمن شدت بیشتری یافت و سرانجام مردم ‌در ساعت ۲ بعدازظهر رادیو تهران را در اختیار خود گرفتند و نخستین پیام پیروزی انقلاب را به گوش ایرانیان و تمام آزادیخواهان در سراسر گیتی رساندند.

این گونه مبارزات ملت ایران با درایت و رهبری دیده بان همیشه بیدار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) به ثمر نشست.

و امروز - شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ما در حالی فجر چهل و چهارم را با شعار «ایـران اسـتـوار، ۴۴ سـال افـتـخـار» جشن می گیریم که امام راحل و شهدای انقلاب در بین ما نیستند اما یاد آنها برای همیشه در دفتر خاطرات ملت ایران سبز و پاینده و جمهوری اسلامی ایران که حاصل پایمردی و غیرت آنان است، همواره سربلند و سرافرازانه راه تعالی را می پیماید و برای تمامی قرون به عنوان الگویی موفق از نظام مردمی بر پایه قوانین اسلامی، چراغ هدایت و بیداری مسلمانان جهان خواهد بود.