حمیدرضا خان محمدی در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره مدارس کانکسی افزود: این مدارس بیش از ۱۰ دانش آموز دارند و الحاقی هم نیستند؛ بنابراین برای ساخت مدرسه قرارداد منعقد و هزینه هم واریز شده و اقدامات اولیه نیز انجام شده است.
خان محمدی تصریح کرد: در برخی شرایط و با وجود مسیرهای صعبالعبور، کانکس و چادر استاندارد یک فرصت محسوب میشود.
وی درباره بازسازی و نوسازی سرویس بهداشتی مدارس کشور گفت: ۶ هزار سرویس بهداشتی مدارس در مهر امسال بازسازی و نوسازی شد و چهار هزار سرویس بهداشتی دیگر نیز باید نوساازی و بازسازی شود.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: امسال محل اعتبار برای ساخت و بازسازی سرویسهای بهداشتی مدارس در نظر گرفته شده بود که البته میزان این اعتبار کاهش پیدا کرد و در حال پیگیری هستیم که از درآمد مالیات شرکتها و برخی منابع دیگر اعتبار بازسازی و نوسازی سرویس بهداشتی مدارس کشور افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، وزارت آموزش و پرورش به منظور بسط عدالت آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان عشایر بر مبنای اسناد بالادستی به ویژه نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، امسال را سال رونق و شکوفایی مدارس عشایری نامگذاری کرد و به همین منظور استانداردسازی مدارس عشایر را در وهله نخست مورد توجه قرار داد. بر این اساس، توجه به ضوابط و مقررات اساسنامه مدارس عشایری با هدف فراهم کردن فرصتهای برابر آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان عشایری و برنامه های مناسب یادگیری در همه نقاط کشور مد نظر قرار گرفته است.
طبق اساسنامهای که در سال ۹۳ در نهصد و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در ۱۸ ماده به تصویب رسید، مدرسه عشایری به مدرسهای اطلاق میشود که بیش از ۵۰ درصد دانشآموزان آن را دانشآموزان عشایری تشکیل میدهند و به سه صورت سیار (مدرسهای که دانش آموزان آن در طول سال تحصیلی به همراه ایل کوچ می کنند)، نیمه سیار (مدرسه ای که والدین دانش آموزان آن به همراه ایل کوچ کرده و دانش آموزان به صورت های مختلف در محل باقی مانده و ادامه تحصیل می دهند و سپس کوچ می کنند) و ثابت (مدرسه ای که در محل های اسکان عشایری فاقد کد روستایی، تشکیل می شود) است.
در این اساسنامه ذکر شده است که مدارس دوره دوم متوسطه عشایری میتوانند به منظور ارائه آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای با رعایت ضوابط و مقررات مربوط از طریق خرید خدمات آموزشی از سازمان آموزش فنی و حرفهای، مراکز آموزشی جهاد کشاورزی و سایر موسسات آموزشی مجاز یا استفاده از ظرفیتهای کارگاهی مراکز آموزشی سایر دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مستقر در منطقه مربوط اقدام کنند.