سنندج- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت کردستان گفت: از زمان راه‌اندازی صندوق حماتی از بیماران خاص و سخت درمان(صعب العلاج) در استان تاکنون از سهم سازمان و این صندوق ۲۵ میلیارد ریال هزینه درمانی به این بیماران پرداخت شد.

انور اسماعیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تاکنون ۲۳۰ نفر در استان برای استفاده از خدمات این صندوق با مراجعه به این اداره کل پرونده تشکیل داده‌اند و پس از بررسی و ثبت سامانه، هزینه های درمانی که خارج از پوشش بیمه ای بوده به آنان بازگردانده شده است.

وی افزود: سقف پرداخت هزینه درمانی برای هر بیمار تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال است، ضمن اینکه به کسانی که اهدای کلیه انجام می دهند و در قید حیات هستند نیز ۴۰۰ میلیون ریال بلاعوض پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت کردستان یادآور شد: برخی از بیماران مثل بیماران سرطانی، دیابت و فشار خون از نظر تامین مالی دارویی با مشکل مواجه می شدند که با زیرپوشش قرار گرفتن در این صندوق در بخش دولتی به صورت رایگان در هر ۲ بخش سرپایی و بستری خدمات می‌گیرند.

به گفته وی نوع بیماری‌هایی که زیرپوشش حمایت این صندوق قرار می گیرند از سوی وزارت بهداشت معرفی شد و بر اساس آخرین دستورالعمل ۱۰۷ بیماری زیر چتر این صندوق قرار خواهند گرفت.

صندوق حمایت از بیماران خاص و سخت درمان، پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به وزارت بهداشت ابلاغ و این وزارتخانه نیز آن را به بیمه سلامت در استان‌ها ابلاغ کرد و هم اکنون این صندوق در استان کردستان فعال است.

بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج(سخت درمان) به آن دسته از بیماری‌هایی گفته می‌شود که در جامعه عمومیت نداشته و برای درمان آن‌ها شرایط ویژه‌ای باید فراهم شود.

در واقع این بیماری‌ها درمان دائمی ندارد و فرد تا آخر عمر آن را با خود به همراه خواهد داشت، بیماری‌هایی با ویژگی فوق در کشورهای مختلف و حتی ایران با نام بیماری‌های نادر نیز شناخته می‌شود.

در استان کردستان بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که بیشترین تعداد آنان با بیش از ۶۰۰ هزار نفر در روستاها ساکن هستند.