تهران - ایرنا - دبیر کل حزب آزادی، «مدارا» را در صدر سیاست‌ها و تدابیر حکمرانی دانست و گفت: اگر مسئولان مدارا با اقشار مختلف جامعه را در سرلوحه کار خود قرار دهند، سرمایه‌های اجتماعی حفظ می‌شود.

مجید محتشمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره برنامه دولت برای تسهیل بازگشت ایرانیان خارج و نیز بخشودگی دانشجویان گفت: بر اساس احادیث و سیره معصومین، مدارا در صدر همه سیاست‌ها قرار دارد و همه کسانی که در صدر حکمرانی اسلامی هستند، باید به گونه‌ای عمل کنند که مدارا و همراهی کردن میان آحاد ملت با کارگزاران نظام را در دستور کار خود قرار دهند.

فعال اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه همه اقشار مردم از جمله دانشجویان باید بتوانند در آینده جامعه سهیم باشند، افزود: حضور کم رنگ مردم در سیاست، سبب از دست رفتن سرمایه اجتماعی می‌شود.

محتشمی جذب نخبگان و استفاده از ظرفیت آنها را ضروری دانست و افزود: اگر جریان نخبگانی به جای ورود در چرخه حکمرانی، به خارج از کشور سوق داده شود در حقیقت خروج سرمایه از کشور رخ داده است زیرا هزینه تحصیل و رشد آنها از طریق بیت المال تامین شده است اما ثمردهی آنها برای سایر کشورها خواهد بود.

وی سخت گیری‌های خارج از قانون و مقررات را باعث رانده شدن نخبگان دانست و بر مدارا با آنها برای بهبود اداره کشور تاکید کرد.

محتشمی در ادامه به فرمان عفو رهبر معظم انقلاب اسلامی در دهه فجر اشاره کرد و افزود: با این اقدام کسانی که در حوادث اخیر به عنوان متهم یا محکوم شناسایی شده بودند، مشمول بخشودگی قرار گرفتند.

محتشمی، اقدام رهبر معظم انقلاب اسلامی در موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر را بسیار خوب و مثبت ارزیابی کرد و با یادآوری اینکه در ۲۲ بهمن نیز رییس جمهور بحث بخشودگی دانشجویان را مطرح کرد، گفت: اگر بتوانیم شرایطی را فراهم آوریم که نخبگان در مسیر مدیریت و اشتغال کشور قرار بگیرند نمونه‌هایی خواهد شد که هم هزینه‌ها در بودجه دولت کاهش پیدا کند و هم سرخوردگی‌ها و افسردگی‌های اجتماعی به مرور جای خود را به شادابی و حرکت‌ مثبت در جامعه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن با تأکید بر امتداد رویکرد عفو پدرانه رهبر انقلاب به حوزه‌های سیاسی و اجتماعی در دولت، از تسهیلات و رفع محدودیت‌های بی‌سابقه برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور خبر داد و گفت: دانشجویان و چهره‌هایی که در اغتشاشات دست به اقدامات غیرقانونی زدند، مشمول بخشودگی خواهند شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه حضور و اتحاد ملی مهمترین راهبرد برای مقابله با راهبرد اختلاف‌افکنی دشمن است، اظهار داشت: در راستای نگاه پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و عفو قضایی تعداد زیادی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر، دولت به منظور امتداد این رویکرد حکیمانه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی از ایشان کسب اجازه کرد و با موافقت معظم‌له، دانشجویان و چهره‌های فرهنگی، ورزشی، رسانه‌ای نیز که در اثر اقدامات غیرقانونی مشمول محدودیت‌هایی شده‌اند، مورد عفو و بخشودگی قرار خواهند گرفت.