اصفهان - ایرنا- رییس انجمن کارفرمایان صنایع غذایی استان اصفهان گفت: جایگاه گز اصیل اصفهان بعنوان یکی از ظرفیت‌های بزرگ صنعت غذایی این استان و قدیمی‌ترین سوغات این خطه، آنطور که باید، معرفی و ارزشگذاری نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی سرشوقی، روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش بی‌بدیل صنایع غذایی اصفهان در کشور تاکید کرد: این استان در بسیاری از موارد در تولید صنایع غذایی و مواد خام رُتبه برتر را در کشور دارد اما امکان جذب این مواد خام و تبدیل آنها به برند وجود ندارد و این کار نیز در گرو ارزشگذاری این محصول است.

وی ادامه داد: هرچند برندهای خوبی در زمینه تولید گز در استان وجود دارد اما نسبت به ظرفیت‌های تولید آن در منطقه، نیاز به توجه ویژه وجود دارد و در زمینه کارآفرینی، کسب وکار، ارزآوری و صادرات نیز باید فعالیت موثرتری انجام شود.

وی با ابراز تاسف از نبود فضای باز کسب و کار در استان تصریح کرد: گز اصیل اصفهان یکی از ظرفیت‌های بزرگ صنعت غذایی این استان و قدیمی ترین سوغات منطقه است و ظرفیت بالایی نیز برای اشتغالزایی و ارزآوری دارد.

رییس انجمن کارفرمایان صنایع غذایی اصفهان با بیان‌ تاثیر بسیار زیاد معرفی بهتر گز این خطه در خارج برای ارزآوری در استان گفت: همایش گز اصیل اصفهان با هدف معرفی قدیمی‌ترین سوغات این شهر ۲۶ بهمن جاری با برنامه‌های متنوعی از جمله رونمایی از ترانه گز، رونمایی از سمفونی گز و بررسی تاریخچه آن توسط اساتید تاریخ کشور برگزار می شود.
عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنایع غذایی اصفهان نیز در این نشست به ویژگی‌های خاص گز این استان اشاره کرد و گفت: گز تنها صنایع غذایی اصیل ایرانی است که تاکنون بصورت شایسته مورد توجه قرار نگرفته است در حالی که ۱۵۰ مهندس در این رشته فعالیت می کنند.
علی گوهریان ادامه داد: ما برندهایی از تولید گز در اصفهان داریم که از قبل از جنگ جهانی دوم فعال بودند و هنوز هم فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: ۲۷ بهمن بعنوان "روز گز" در تقویم گردشگری ایران ثبت شده است و هویت گز اصفهان یکی از هویت های فرهنگی و ملی کشور ماست که باید احیا شود.

به گزارش ایرنا، کمتر کسی است که به اصفهان سفر کند و طعم شیرین سوغات این دیار یعنی گز را نچشد.
گز سوغاتی اصیل است که از زمان صفویه با رونق فرهنگ و هنر در این خطه رونق یافت و اکنون نیز طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد.
این محصول که اصالت و طرز تهیه و کیفیت مرغوبش مختص اصفهان است و قدمت ۴۰۰ ساله دارد، بخوبی معرفی نشده و این امر باعت دور ماندن آن از رقابت با شیرینی‌های اصیل کشورهای مختلف شده است.
به همین منظور انجمن کارفرمایان صنایع غذایی استان با همکاری اتحادیه گز و شیرینی قرار است همایش گز اصیل اصفهان را با هدف ارزشگذاری به جایگاه این سوغات اصیل برگزار کند.

ماده اولیه این شیرینی مطبوع ˈگزانگبینˈ(ریشه گیاهی به نام بته یا درخت گز) است که در دامنه کوه‌ها می‌روید و محصول این درخت که دانه های زردرنگ دارد، در اوایل پاییز آماده برداشت می شود.
پس از برداشت این دانه، برای تمیز و جداکردن برگ و مواد دیگر از غربال آهنی استفاده می‌شود و مواد ناخالص را غربال می‌کنند تا دانه‌های گز از غربال عبور کند و مواد اضافی آن باقی بماند.
نیمی از مواد مصرفی گز مرغوب، دانه گیاه گز و نیمی دیگر شکر، مغز پسته یا بادام و مواد دیگر است.
گز در اقسام متعدد شاملˈ آردی، لُقمه‌ای، بُرشی و سکه‌ایˈ است و نوع دیگر آن که در جعبه‌های کوچک فلزی به فروش می‌رسد، گز موسوم بهˈ"انگشت پیچˈ" است که بدلیل عدم استفاده از مغز پسته و بادام، برای سالخوردگان مناسب است.

همایش گز اصیل اصفهان ۲۶ بهمن در سالن پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار می شود.