تهران- ایرنا- لازمه پیشرفت و توسعه هر کشور گسترش و آماده سازی زیرساخت‌های آن کشور است.

بعد از وقوع انقلاب اسلامی خصوصاً بعد از جنگ ۸ ساله تحمیلی تمام تلاش‌ها برای توسعه زیر ساخت‌ها آغاز شد و ایران اسلامی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافت. بخشی از این پیشرفت‌ها مربوط به زیر ساخت ها هستند و از آن جمله است.

دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان؛ توسعه فرهنگ و مدیریت دیپلماسی فرهنگی بر مدار فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه دیپلماسی فرهنگی و توجه به رویکردهای دانش‌بنیان و تولیدات فرهنگی از این دست اسباب ایجاد افق روشن و ایجاد یک تحول عظیم در روابط فرهنگی کشورمان با دیگر فرهنگ‌ها را نیز برای دستگاه دیپلماسی فرهنگی به ارمغان خواهد آورد. توجه ویژه به صادرات فرهنگی و بهره گیری از ظرفیت نهادهای غیر حاکمیتی نیز از رویکردهای نوین در فعالتهای فرهنگی و بین المللی است.

زیرساخت های فرهنگی؛ در حوزه فرهنگی می‌توان گفت، تقویت و توسعه‌ی حوزه‌های علمی و فرهنگی، توسعه و افزایش شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی جمهوری اسلامی در داخل کشور و آن‌سوی مرزها، احداث و توسعه فرهنگسراها و مراکز فرهنگی و هنری، برگزاری ده‌ها و بلکه صدها نمایشگاه داخلی و بین المللی کتاب، افزایش کمی و کیفی آثار نمایشی بویژه در بخش فیلم و کسب موفقیت‌های جهانی در این زمینه و مهمتر از همه، ارتقاء بینش و آگاهی‌های عمومی و اجتماعی در سطح جامعه، از مهمترین فعالیت‌های قابل‌ذکر در کارنامه فرهنگی انقلاب اسلامی است.

سینما، کسب بیش از ۳۷۴۵ جایزه بین‌المللی بعد از انقلاب اسلامی؛ وقتی درباره حوزه سینمای ایران صحبت می‌کنیم با غرور می‌توانیم به فتح جوایز متعدد و معتبری از اسکار و کن گرفته تا جشنواره‌های برلین، ونیز، لوکارنو و بسیار بسیار جشنواره‌های دیگر سخن بگوییم. این مهم اگر امروز حاصل شده است در حقیقت سرچشمه آن را باید به دامنه ۴۰ ساله فعالیت هنرمندان سینمای ایران تحت نظام جمهوری اسلامی مربوط بدانیم.

خوشبختانه سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی حیات تازه ‌ای را تجربه کرده و با تکیه بر سخت‌ کوشی و خلاقیت ‌های هنرمندان با ذوق خود در عرصه ‌ها و تجلی‌گاه‌ های جهانی افق‌های تازه‌ای را تجربه کرده و افتخارات امید بخشی را از آن خود ساخته است.

مقالات علمی؛ مقالات علمی نشان دهنده پیشرفت و علاقه دانشجویان به تحقیقات و میزان جدیت آنها در این کار است . بد نیست بدانیم که تعداد مقالات علمی در دانشگاه‌های کشور ما در مقایسه با دوران قبل از انقلاب ۱۶ برابر شده است .

سدهای مخزنی؛ ایران سومین کشور سد ساز در دنیا است، سدهای مخزنی غالبا چند منظوره هستند و برای آبگیری و آبیاری دث و تأمین آب شرب و تولید برق و مهار سیلابها مورد استفاده قرار می گیرند . از دوران پس از انقلاب اسلامی ظرفیت و توان سد سازی قابل توجهی بوجود آمد تا قبل از انقلاب فقط ۱۹ سد مخزنی به بهره برداری رسیده بود اما در حال حاضر تعداد سدهای مخزنی کشور به ۶۶۰ سد مخزنی افزایش یافته که در مقایسه با قبل از انقلاب ۳۰ برابر شده است.

صادرات غیرنفتی؛ صادرات غیرنفتی خصوصا صادرات کالاهای صنعتی، ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا سبب کسب در آمد های ارزی در کشور می‌شود

همچنین تأثیر تحولات سیاسی اقتصادی و فرهنگی جهان بر اقتصاد و سیاست و فرهنگ کشورمان را کاهش می دهد در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ صادرات غیرنفتی ایران قریب به نیم میلیارد دلار بود که در حال حاضر حدودا به ۲۹ میلیارد دلار در سال رسیده یعنی این میزان در مقایسه با قبل از انقلاب ۵۷ برابر شده است .

صنعت پتروشیمی؛ افزایش و توسعه پالایشگاه ها و مراکز پتروشیمی ساخت بیش از ۴۰ کارخانه نفت و گاز بزرگ در ۴ دهه گذشته یکی دیگر از مهمترین اقدامات زیر بنایی بوده است . بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت نفت میزان تولیدات پتروشیمی در سال ۱۳۵۷ حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن که در حال حاضر به میزان ۵۰ میلیون تن در سال رسیده است یعنی در مقایسه با دوران قبل از انقلاب به میزان ۳۰ برابر افزایش یافته است.

گسترش راه‌ها؛ راه ها یکی از سرمایه ملی هر کشور محسوب می شود و بهبود و توسعه شبکه راه‌ها در کشورها یکی از مهمترین شاخص ها ی زیر ساخت های توسعه‌ اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی محسوب می‌شود. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی طول کل راه های کشور اعم از آزاد راه، بزرگراه ، راه صلی و فرعی و راه روستایی تا پیش از انقلاب اسلامی حدود ۳۶ هزار کیلومتر بوده اما در حال حاضر کشورمان حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه می باشد که در مقایسه با قبل از انقلاب ۶ برابر افزایش یافته است .

تولید برق؛ تعداد مشترکین برق در سال ۱۳۵۷ تقریبا ۳ میلیون نفر بوده و بسیاری از روستاهای کشورمان برق بودند در حالی که هم اکنون دارای ۳۲ میلیون انشعاب مشترک برق در کشور وجود دارد و این در حالی است که در سال ۱۳۵۷ ظرفیت تولید برق در کشور حدود ۷ هزار مگابایت بوده و به لطف پیشرفتهای زیرساخت‌ها در کشور این میزان به ۷۶ هزار مگابایت رسیده ا ست یعنی در مقایسه با دوران قبل از انقلاب یازده برابر شده است.

صنعت فولاد؛ فولاد کاربردهای مختلف و متنوعی دارد مثلا برای ساخت لوله سیم قطعات ساختمانی و ابزارآلات از فولاد استفاده می شود تا قبل از انقلاب اسلامی حجم فولاد تولیدی کشورمان کمتر از یک میلیون تن بوده است اما در حال حاضر تولید محصولات فولادی در کشورمان به ظرفیت شانزده و نیم میلیون تن رسیده است ‌ یعنی در مقایسه با دوران قبل از انقلاب ۱۶ برابر ظرفیت تولید فولاد در کشور افزایش یافته است.

ظرفیت بنادر؛ از بنادر برای گسترش امور تجارت دریایی ، ارتباطات دریایی و ساحلی ، ترانزیت تجاری کالا و سرمایه در اشکال مختلف استفاده می شود و در کل پل ارتباطی کشور ما با دیگر کشورها بنادر هستند ظرفیت بنادر کشور تا قبل از انقلاب ۱۹ میلیون تن بوده که امروزه این ظرفیت به ۲۱۰ میلیون تن افزایش یافته است یعنی این ظرفیت در مقایسه با دوران قبل از انقلاب ۱۱ برابر شده است.