تهران- ایرنا- نمایشگاه‌هایی همچون «وضعیت: در حالِ...»، «واج‌های شهر»، «ستارگان هنر»، «هنر برای همه» و «کلکسیونر مدرن» هفته اول اسفند در گالری‌ها و نگارخانه‌های مراکز فرهنگی هنری پایتخت میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، نمایشگاه آثار منتخب پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از هفتم تا ۲۸ بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در موسسه فرهنگی هنری صبا به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر برپاست. در این دوره از جشنواره در بخش‌های «طوبای زرین» و «قله‌ها» مجموعا ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند در رشته‌های مختلف تصویرسازی، حجم، خوشنویسی، طراحی گرافیک، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، نقاشی و نگارگری به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه‌هایی همچون «وضعیت: در حالِ...»، «واج‌های شهر»، «ستارگان هنر»، «هنر برای همه»، «آوای رنگ و نور» و «کلکسیونر مدرن» هفته اول اسفند در گالری‌ها و نگارخانه‌های پایتخت میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند. همچنین بعضی از گالری‌ها و نگارخانه‌ها میزبان نمایشگاه‌هایی از هفته‌های گذشته هستند و فرصت دیدن آثار آنها همچنان مهیاست.

نمایشگاهی به مناسبت زن، در آینه‌ هنر ایرانی

نمایشگاه موقت «آثار نقاشی عفت‌الملوک خواجه نوری و شوکت‌الملوک شقاقی» دو خواهر هنرمند و از معدود دانش‌آموختگان زن در مدرسه صنایع مستظرفه و پیشگام در نقاشی مکتب کمال‌الملک به مناسبت بزرگداشت زن، در آینه‌ هنر ایرانی، از روز شنبه (۲۹ بهمن) در باغ موزه نگارستان به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع برگزار می‌شود. این نمایشگاه تا ۲۱ اسفند در تمامی ایام هفته به غیر از روزهای دوشنبه و ایام سوگواری از ساعت ۹ تا ۱۷ میزبان علاقه‌مندان است. همچنین نمایشگاه «گل و نقش» به این مناسبت در خانه موزه مقدم برپا می‌شود.

«وضعیت: در حالِ...»

نمایشگاه گروهی نقاشی «وضعیت: در حالِ...» با نمایش آثار ملاحت محب‌خواه، پرستو حقی، نیلوفر رضایی، پریسیما بهرامی گلشنی، پریا فرخی، مصطفی امامی، افرا فراهانک، شادی یوسفی، ۲۸ بهمن ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاد، پلاک ۱۱ افتتاح می‌شود و تا نهم اسفند دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۹ برپاست. گالری شریف شنبه‌ها تعطیل است و بازدید یکشنبه‌ها با قرار قبلی است.

در بیانیه نمایشگاه آمده است: «در شرایط شوک و ابهام زمان به گونه‌ای دیگر می‌گذرد. چنان سریع که موج‌های وحشت و اندوه پی در پی می‌ربایدمان و چنان کند که گویی هرگز چیزی به نقطه پایان نمی‌رسد. ذهن نقاش چگونه می‌خواهد لحظه‌ای را منجمد کند تا وضعیت در حال گذار را دریابد؟ ذهن نقاش چگونه شرایط مغشوش جدید را درمی‌یابد؟»

«واج‌های شهر»

نمایشگاه «واج‌های شهر» با آثاری از ندا مرادی از ۲۸ بهمن تا ۲۲ اسفند به جز روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ١٨، طبقه اول برپاست.

«اقدامات دفتری»

نمایش گروهی کتاب، دفتر و پوستر با عنوان «اقدامات دفتری» با منتخبی از آرشیو کتاب‌ها، کتابکارها، دفتر طراحی و پوستر و نمایش آثار هنرمندانی همچون کوروش شیشه‌گران، رامتین زاد، نیما زارع نهندی، شقایق احمدیان، سعید غلامی، شهاب شاه‌علی، علی رادمند، شهرزاد جهان، عرفان صالحی، منا حسین‌زاده، پانیذ سهرابی، آتوسا رادمنش، ماسا رضا، موژان یعقوبی و شایان خسروی از ۲۸ بهمن تا ۲۶ اسفند به جز شنبه‌ها (جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ و روزهای عادی از ساعت ۱۲ تا ۱۹) در مجموعه‌ معاصر سو به نشانی خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسی، پلاک ۳۰ دایر است.

«ستارگان هنر» در برج آزادی

نمایشگاه گروهی نقاشی «ستارگان هنر» با حضور ۱۰۲ هنرمند نقاش از سراسر کشور با ۱۲۸ اثر در اندازه‌های مختلف با سبک و تکنیک‌های مختلف به سرپرستی آرزو مومنی اصل از ۲۸ بهمن تا چهارم اسفند در کافه گالری و تالار آیینه برج آزادی دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز شنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ از آثار این نمایشگاه دیدن کنند.

«هنر برای همه» در فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه گروهی نقاشی «هنر برای همه» به همت مؤسسه فرهنگی هنری تذهیب با آثار نقاشی هنرمندان این مؤسسه با همکاری فرهنگسرای نیاوران و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه (۲۷ بهمن) ساعت ۱۶ تا ۱۹ در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران به نشانی خیابان پاسداران، روبه روی بوستان نیاوران افتتاح می‌شود و به مدت سه روز از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۹ در این نگارخانه میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه آثار نایریکا داناپور، ژیلا عبادی، حنانه نیک سیرت، الهه امیرجلالی، حسنا احمدآخوندی، فاطمه بیات، محمدرضا بیات، نرجس ایزدی، زینت پارسا، فاطمه شعرانی، آزاده کریمی درچه عابدی، کانیاو ایران زاده، یعقوب شجاعی، سعید رضائی، فاطمه آریائی نیک، مینا حسینی، الهام خطیبی، الهام بادپا، هانیه طاهری‌زاده، فاطمه دریادار، لیلا نوبهاری، آنتونیو پوچه، نیکولای گریگورسکو و مائورو تونیاچی به نمایش گذاشته می‌شود.

به گفته فرزین پیروزپی مدیر مؤسسه فرهنگی هنری تذهیب، ایجاد فرصت برای شرکت و حضور دانشجویان هنر، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های مختلف هنری و هنرجویان مستعد، دارای سابقه نمایشگاهی، فروش آثار هنری و رونق بازار هنر و ارائه آثار ارزشمند با قیمت مناسب برای علاقه‌مندان به هنر و خریداران آثار هنری از جمله اهداف این رویداد هنری است.

همچنین برای جذب و تشویق علاقه‌مندان و خریداران آثار هنری و رونق بازار هنر هریک از آثار انتخاب شده توسط هیات انتخاب، با مبلغ کمتر از ۲۰ میلیون تومان به معرض نمایش و فروش گذاشته می‌شود. این رویداد هنری همه ساله در ماه‌های تیر و بهمن ماه برگزار می‌شود.

«آوای رنگ و نور» در نگارخانه فانوس

نمایشگاه گروهی نقاشی و طراحی هنرجویان هنرکده خورشید با عنوان «آوای رنگ و نور» با ۳۰ اثر از ۱۲ هنرمند اهل نسیم شهر در رده سنی نوجوان و جوان از ۲۷ بهمن تا نهم اسفند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶ در نگارخانه فانوس فرهنگسرای رازی به نشانی میدان قزوین، خیابان قزوین، خیابان شهید مرادی برپاست. آثار این نمایشگاه با شیوه‌های آبرنگ، رنگ روغن، سیاه قلم، پاستل با موضوع‌های واقع‌گرا، انسان، طبیعت و اشیای بی‌جان به نمایش گذاشته شده است.

آثار هنرمندان کودک و نوجوان در نمایشگاه «مهمانی هنر»

نمایشگاه گروهی نقاشی کودک و نوجوان با عنوان «مهمانی هنر» به سرپرستی مرضیه میدانی از ۲۷ بهمن تا چهارم اسفند از ساعت ۱۰ تا ۱۶ در نگارخانه پردیسان فرهنگسرای فردوس به نشانی فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی دایر است.

مرضیه میدانی مدرس هنر، دارای مدرک نقاشی و خلاقیت از جهاد دانشگاهی، مدرک مربی پیش دبستان از جهاد دانشگاهی و مدرک سه دوره تصویرسازی از آکادمی نور نگار است که با تجمیع آثار هنرجویان خود، این نمایشگاه را برپا کرده است.

وی در معرفی نمایشگاه «مهمانی هنر» گفت: این سومین نمایشگاهی است که ویژه هنرجویان کودک و نوجوان خود برگزار می‌کنم و هدف اصلی از برپایی آن ایجاد انگیزه، شادی و افزایش توانایی و خلاقیت هنرجویانم است؛ امیدوارم همه کودکان سرزمینم همواره اعتماد به نفس بالایی داشته و در همه کارهای زندگی خود موفق و سربلند باشند.

«کلکسیونر مدرن» در آرتیبیشن

سیزدهمین دوره‌ نمایشگاه کلکسیونر با نمایش آثاری از هنرمندان مدرن ایران از ۲۶ بهمن تا ششم اسفند همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، خیابان گل‌نبی غربی، میدان احمدی روشن، خیابان ساسانی‌پور، کوچه قندی پلاک ۶ برپاست.

در این نمایشگاه آثاری از گارنیک درهاکوپیان، محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، محمدعلی ترقی جاه، محمدعلی شیوایی، ناصر اویسی، منوچهر نیازی، احمد اسفندیاری، حسین محجوبی، مهدی سحابی، سیراک ملکونیان، صادق تبریزی، رضا درخشانی، پرویز کلانتری، علی گلستانه، آرمان یعقوب‌پور، مسعود عربشاهی، فرامرز پیلارام و پرویز تناولی به نمایش گذاشته شده است. همچنین این نمایشگاه به صورت مجازی میزبان علاقه‌مندان است.

گالری آرتیبیشن نخستین بار نمایش آثار «کلکسیونر» را در سال ۱۳۹۷ با نگاه به اهمیت و اثرگذاری فرهنگ مجموعه‌داری و توجه به اقتصاد هنر راه‌اندازی کرد. این نمایشگاه هر بار با اتخاذ یک رویکرد متمایز از دوره قبلی برگزار شده است و این بار آثاری از هنرمندان شاخص معاصر ایران عرضه می‌شود.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:«هنر مدرنیستی در ایران همچون بسیاری از پدیده‌های مشابه با ورود ایران به دوره‌ مدرن پا گرفت و رشد کرد. تا به امروز که هنر مدرنیستی ایران صد سالی عمر کرده و نمونه‌های متعددی از تجربیات را از سر گذرانده است. از زمان نخستین تجربیات ابوالحسن صدیقی در اروپا تا آنچه در دهه‌های ۵۰ – ۱۳۴۰ رخ داد زمان زیادی نگذشت اما تجربیات و تعداد هنرمندان آنچنان رشد کردند که قیاس دستاوردهای هنر مدرن ایران در میانه‌ سده‌ ۱۴ با آنچه در نخستین گام‌ها رخ داده بود، ناممکن به نظر برسد.

هنرمندان مدرنیست ایران با پیمودن چند مسیر مختلف کوشیدند تا آنچه را که از مدرنیسم اروپایی آموخته بودند درک کرده و به‌ شکلی با مفاهیم کهن‌تر فرهنگ و هنر ایران آشتی دهند. شاید از همین‌رو باشد که هنر مدرنیستی در ایران را به دو شاخه تقسیم کردند که گروه اول را نوسنت‌گرایان خواندند و گروه دوم را مدرنیست‌های آزاد؛ گروه اول کوشیدند تا آموزه‌هایی را که از آن‌ سوی جهان می‌آمد با لهجه یا بیانی ایرانی تلفیق کنند و گروه دوم کوشیدند تا هنر مدرن را مانند پدیده‌ای بین‌المللی درک کرده و بی‌توجه به میراث کهن فرهنگی و هنری ایران به سراغش بروند؛ بی‌ آنکه بکوشند تا لهجه یا بیانی ایرانی به آن ببخشند.

حال و پس از صد سال از نخستین تجربیات هنر مدرنیستی در ایران، هنرهای بصری ایران به نقطه‌ای تازه رسیده است. با این‌ حال سخت بتوان تأثیر عمیق هنرمندان مدرنیست را در تمامی طول قرن گذشته هجری شمسی نادیده گرفت. آنها کوشیدند تا جهانی جدید را پیش رویمان بگذارند و تا آن‌جا که در توان داشتند موفق شدند.»

همچنین نمایشگاه مجازی عکس‌های ساسان مؤیدی با عنوان «ماسوله» از ۲۸ بهمن تا هفتم اسفند در گالری آرتیبیشن برپاست.

نمایشگاه نقاشی استاد کمال الملک در باغ موزه هنر ایرانی

نمایشگاه نقاشی استاد کمال‌الملک با ۴۰ اثر از آثار این هنرمند در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی به نشانی خیابان ولیعصر ( عج)، بالاتر از چهار راه پارک وی، خیابان شهید فیاضی، خیابان بوسنی هرزگوین، خیابان حسابی، پلاک ۳۰ برپاست.

محمد غفاری مشهور به کمال‌الملک، یکی از مشهورترین نقاشان دوره قاجار است. این هنرمند در روز یکشنبه ۲۷ امرداد ۱۳۱۹ هجری قمری در شهر نیشابور به رحمت ایزدی پیوست و در جنب مقبره شیخ عطار به خاک سپرده شد.

نقاشی‌های کمال‌الملک در دوره قاجار به سه موضوع طبیعت، کاخ گلستان و اوضاع اجتماعی دوران قاجار پرداخته است که با هنر این هنرمند و تلفیق سنت‌های ایرانی و اروپایی در سبک‌های نقاشی به پایان رسیده و سنت طبیعت‌گرایی در قالب نوعی هنر آکادمیک ثبت شده است. این هنرمند با کوشش‌های خود در مقام نقاشی و معلم، پاسخی متناسب به شرایط اجتماعی و فرهنگی زمانه‌اش به ضرورت تحول هنری داده است.

«تماشا» در نگارخانه شفق

نمایشگاه نقاشی «تماشا» به هنرمندی سیده زهرا رهنما از ۲۳ بهمن تا چهارم اسفند از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه شفق به نشانی خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی(یوسف‌آباد)، خیابان بیست‌ویکم، بوستان شفق، فرهنگسرای خانواده دایر است. در این نمایشگاه ۳۰ اثر با موضوع منظره، طبیعت، باغ و ... با تکنیک و ابعاد مختلف به نمایش گذاشته شده است.

رهنما از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در زمینه نگارگری، طراحی، سیاه قلم، مداد رنگی، تذهیب و خوشنویسی آغاز کرده و از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰ در کنار تدریس در نمایشگاه های نگارگری دوسالانه در موزه معاصر، نمایشگاه هنرهای تجسمی زیرنظر میراث فرهنگی، نمایشگاه های صنایع دستی با موضوع مینیاتور برجسته در میراث فرهنگی و به عنوان اثر منتخب در فرهنگسرای نیاوران به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) و روز زن شرکت داشته است همچنین از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵ در زمینه نقاشی و خوشنویسی مشغول به تدریس است.

«لمس لحظه» در نگارخانه کلک خیال

نمایشگاه «لمس لحظه» شامل طراحی‌های امیر نعمتی از ۲۴ تا ۳۰ بهمن از ساعت ۸ تا ۱۶ در نگارخانه کلک خیال فرهنگسرای اخلاق واقع در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی جنب بوستان گلزار برپاست.

این آثار با تکنیک مداد، زغال و دوده بر روی کاغذ و مقوا با موضوع حالت‌های متفاوت چهره در ابعاد متفاوت به تصویر درآمده است. نعمتی که به صورت تجربی این شاخه از هنر را فرا گرفته، به مدت ۱۱ سال به صورت مستمر در این حیطه فعالیت می‌کند و نمایشگاه مذکور سومین نمایشگاه انفرادی اوست.

تهران ۵۷ به روایت عکس‌های مرحوم قربان خلیلی

نمایشگاه عکس «آینه در آینه۲» با آثار از زنده یاد قربان خلیلی با موضوع «تهران ۵۷ و وقایع مربوط به انقلاب اسلامی» از ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله دایر است.

آثار نمایشگاه عکس «آینه در آینه ۲» سال ۱۳۸۳ توسط مجتبی کوچکی یافت شده و در همان سال در گالری خانه عکاسان ایران برای نخستین بار با عنوان «تپش سبز» به نمایش گذاشته شده و نسخه‌ای از آن به گنجینه خانه عکاسان ایران سپرده شده است.

اکنون پس از حدود ۲۰ سال از معرفی این هنرمند، مجددا این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شده است. در این رویداد هنری ۴۸ اثر از آثار مرحوم قربان خلیلی در اندازه‌های بزرگ در کنار یک نسخه از اصل آن به نمایش گذاشته شده است.

«۴۴ سال» در گالری خانه حوزه هنری

خانه عکاسان ایران نمایشگاه «۴۴ سال»، شامل عکس‌هایی از مهمترین واقعه تاریخ معاصر ایران را به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب در گالری خانه حوزه هنری انقلاب اسلامی برپا کرده است. این نمایشگاه از ۱۱ بهمن تا سوم اسفند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در این گالری به نشانی خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ، میزبان علاقه‌مندان است.

«۴۴ سال» عکس‌هایی از حضور و زندگی امام خمینی (ره) در کشور فرانسه و اتفاقات ایران را در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به نمایش گذاشته است، در این نمایشگاه، ۸۳ اثر از ۱۰ عکاس که هفت نفر از آنان از عکاسان آژانس عکس سیپا فرانسه هستند؛ به روی دیوار رفته است.

«روایت انقلاب» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه عکس «روایت انقلاب» به مناسبت چهل‌ و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۲ تا ۳۰ بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۷ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز دایر است. این نمایشگاه شامل ۱۵ تصویر ۱۰۰ در ۷۰ از حضور پرشور مردم در راهپیمایی و تجمعات مردمی در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی است.

«مشق تولی» در موزه هنرهای دینی امام علی(ع)

موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به مناسبت میلاد با سعادت امام اول شیعیان حضرت علی (ع)، نمایشگاه خوشنویسی «مشق تولی» آثار هنرمندان در وصف و مدح مولای متقیان از ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ از ساعت ۹ تا ۱۸ غیر از روزهای تعطیل در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان حضرت ولیعصر(عج)، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ دایر است.

مشق تولی مجموعه‌ای از آثار خوشنویسی منتخب گنجینه موزه با موضوع حضرت علی (ع) (القاب، صفات، احادیث و ...) است. در این نمایشگاه ۶۰ اثر از استادانی همچون غلامحسین امیرخانی، امیر احمد فلسفی، آیت الله سید مرتضی نجومی، جهانگیر نظام العلما، ابوالحسن محصص مستشاری، علی شیرازی، اباصلت صادقی، علی مقارن عسگری، احمد عبدالرضایی، حمید ساسانی، مهدی فلاح و جواد بختیاری به نمایش درآمده است.

«موج» در گالری نیان

نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی با عنوان «موج» و نمایش آثار حامد نورایی، محدثه طاهری، مریم رضوی، سارا جولایی، سالومه سوزنچی، سروش زاهد، عباس بابایی و رضا بهرامی از ۱۴ بهمن تا نهم اسفند (روزهای هفته از ساعت ۱۴ تا ۱۹ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۶ تا ۲۰) در گالری نیان به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، کوچه تور، خیابان وفایی ورمزآبادی، بن بست ابهری، پلاک پنج برپاست. گالری شنبه‌ها تعطیل است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «هر چه که بر دیوار باشد، دیگر همانند قبل خوانش نمی‌شود! هیچ‌چیز شبیه قبل نخواهد شد! و ما گویی زیر موجی سهمگین و نامرئی مدفون شده‌ایم.»

«امتداد» در یافته

نمایشگاه آثار کامران مهراد با عنوان «امتداد» در قالب «جریان یافته» از هفتم بهمن تا هفتم اسفند (روزهای عادی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۱) در گالری یافته به نشانی دروس، خیابان یارمحمدی، بن‌بست طالقانی، پلاک هشت برپاست. کامران مهراد دارای مدرک لیسانس طراحی صنعتی و مجسمه‌سازی است. گالری روزهای شنبه تعطیل است.

نقاشی‌های فرهاد گاوزن در هور

نمایشگاه نقاشی‌ها و طراحی‌های فرهاد گاوزن از ۱۴ بهمن تا پنجم اسفند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «ما نقاش‌ها کجای پهنای خاک عقیق این جهان ایستاده‌ایم؟ چه قدر تیررس مکث ساعت سیبل قرار گرفته‌ایم؟ ما به چه بهانه‌ای تاثیر گذاریم و شعله‌های اکسپرسیو آتش اشتیاق ما در پخت گوشت تلخ این زمان چه طعمی دارد و نبض ما با چه دمایی دارد می‌سوزد؟

هجوم این سوال‌ها از پیش و پهلو، از این سال تا دم روزهای رفته، همیشه تن روان بیدار مرا و ما را در آسیب انهدام قرار داده است و ذره‌ذره رخت اهمیت نقاش بودن را از باور جمعی ما دارد دور می‌سازد! خلع سلاح و پابرهنه در جهان تهدید آدم‌ها قرار گرفته‌ایم و هیچگاه نتوانسته‌ایم ظلم افکار عمومی را از مدار تن خود خارج سازیم.

ما نقاش‌ها برای کشف طعم زندگی بسیار تاوان داده‌ایم و خسته و غوطه در رنگ، خود را به چهارراه آزادی و مرگ، صیقل و سنگ رسانده‌ایم.»

«دَفَک» در فرهنگسرای ارسباران

فرهنگسرای ارسباران از نقاشی‌ها و آثار خانواده‌ای که هنر و زندگی‌شان سوژه مستند «دفک» بود، نمایشگاهی برگزار کرده است. خانواده فرخ‌زاد شامل هشت هنرمند بختیاری است که آثار تجسمی متفاوتی را در سبک‌های مختلف و بدون تحصیلات آکادمیک و به طور ذاتی خلق می‌کنند و هر کدام به گونه‌ای بر اساس شناخت زیستی‌شان در زندگی به حقیقت هستی نگریسته و با رنج‌ها، ناکامی‌ها و شادی‌هایشان بر اساس توانمندی‌هایشان به خلق آثار هنری دست می‌زنند.

شاه‌رضا فرخ‌زاد (پدر خانواده)، مندی فرخ‌وند (مادر خانواده)، توران، سالار، داراب و منوچهر فرخ‌زاد (فرزندان خانواده)، آنا فرخ‌وند (عروس خانواده) و هانیه براتی (نوه خانواده)، هشت هنرمندی هستند که آثارشان در نمایشگاه تجسمی «دَفَک» به نمایش گذاشته شده است.

روایت «دَفَک» نام مستندی است که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی مستند «سینما حقیقت» به کارگردانی بهنام بیرم‌وند نمایش داده شده است و به معنای پارچه‌ای رنگی است که برای شکار کبک‌های کوهی استفاده می‌شد.

نمایشگاه تجسمی «دَفَک» از ۱۶ بهمن تا سوم اسفند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ در گالری شماره ۲ فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، خیابان جلفا برپاست. دی ماه امسال نمایشگاه «دَفَک» در نگارخانه جوان انجمن سینمای جوانان ایران برپا شده بود.

«نقش مهر» در فرهنگسرای بهمن

نمایشگاه خط نقاشی و خوشنویسی با عنوان «نقش مهر» آثار هنری ابوالفضل امینی تا پایان بهمن همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه فرهنگسرای بهمن واقع در میدان راه آهن، میدان بهمن برپاست. همزمان با روزهای پایانی این نمایشگاه، کارگاه هنری با حضور هنرمند صاحب اثر در کنار مخاطبان و دوستداران هنر خوشنویسی برگزار شود.

در این نمایشگاه ۵۵ تابلو نقاشی با تکنیک‌های خط نقاشی، نستعلیق، سیاه مشق، چلیپا و آبرنگ؛ جلوه‌های زیبای هنر خوشنویسی در کنار نقاشی زمینه روی بوم به تصویر کشیده شده است.

ابوالفضل امینی متولد ۱۳۴۴ و دارای مدرک کارشناسی گرافیک است. وی هنر خوشنویسی را با حضور در دوره‌های خوشنویسی جهاد دانشگاهی هنر نزد حمیدرضا جمشیدی آموخت و با کسب تجربه ۲۰ ساله سابقه برگزاری چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی را در کارنامه هنری خود دارد.