تهران- ایرنا- بلاروس و مجارستان در موضعی مشترک با ارسال تسلیحات به اوکراین مخالفت و اعلام کردند که از یک راه حل مسالمت‌آمیز برای مناقشه کی یف حمایت می‌کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، سرگئی آلینیک وزیر خارجه بلاروس در کنفرانسی مشترک با پتر شیارتو وزیر خارجه مجارستان در مینسک گفت: رویکردهای ما و مجارستان از بسیاری جهات همخوانی دارد. ما از انتقال تسلیحات به منطقه جنگی حمایت نکرده و خواهان راه حل مسالمت‌آمیز برای آن هستیم.

وزیر خارجه بلاروس تاکید کرد: ما هر چه در توان داشته باشیم برای برقراری صلح و آرامش انجام می‌دهیم.

شیارتو نیز تاکید کرد که کشورها باید گام‌هایی برای پایان دادن به خصومت‌ها در اوکراین بردارند، نه اینکه به آن کشور سلاح‌های بیشتری بفرستند.

وی با بیان اینکه تنها راه برقراری صلح، «آتش‌بس فوری و مذاکره» است، افزود: مجارستان معتقد است که جامعه بین‌المللی باید گام‌های برای پایان دادن به جنگ بردارد.

شیارتو گفت: باید از هر اقدامی که منجر به تشدید جنگ می‌شود، جلوگیری کرد. برای نمونه، ما به این جنگ سلاح نمی‌فرستیم بلکه در این شرایط سخت برای مردم کمک‌های انسان‌دوستانه ارسال می‌کنیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.