به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا زاکانی روز سه شنبه در آیین امضای تفاهمنامه همکاری توسعه شرقی خط چهار مترو، گفت: در زمستان امسال شاهد ۹ مورد بارش سنگین برف و باران بودیم که در هیچ یک از آنها غافلگیر نشدیم.
وی با بیان اینکه در بارش اخیر، ستادی متشکل از عوامل شهرداری و پلیس راهور تشکیل شد، گفت: میانگین بارش برف در مجموع ۱۵ و در مناطق شمالی ۲۶ سانتیمتر گزارش شد که بیش از ۲۶ هزار نفر از نیروهای شهرداری تهران به صورت شبانه روزی خدمت رسانی کردند.
شهردار تهران ادامه داد: در برف اخیر با تلاش ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر از نیروهای خدمات شهری به همراه ۱۶ هزار کارگر فضای سبز و عوامل حریم بان و شهربان با استفاده از ۲ هزار دستگاه ماشین آلات، هیچ معبری در تهران مسدود نشد و با همکاری اصحاب رسانه و پلیس راهور از این رویداد عبور کردیم.
وی گفت: از همکاری مردم و از لطف خداوند متعال سپاسگزاریم و طبق پیش بینی انجام شده از امشب نیز عوامل ستاد بحران شهرداری تهران برای بارش فردا در آماده باش کامل قرار می گیرند.
تا امروز ۱۴ هزار تن شن و ماسه مصرف شده است
شهردار تهران افزود: در بارشهای امسال تا امروز ۱۴ هزار تن شن و ماسه مصرف شده است.
وی گفت: همچنین گاهی در گوشهای از شهر حادثهای رخ میدهد که خارج از اختیار ما است اما باید به سرعت نسبت به حل آن اقدام کنیم، برای مثال در بارش برف اول تصادفی رخ داد که خیابان بند آمد و در برف دوم نیز در اتوبان ارتش مه گرفتگی رخ داد که قابل کنترل نبود و اینها جنبههای حادثه محسوب میشوند.
وی افزود: قطعا فردا نیز همکاری خوبی با سایر دستگاهها و مهمتر از همه، مردم خواهیم داشت تا مشکلات را پشت سر بگذاریم.
زاکانی ادامه داد: امروز نیز همکاری مشترکی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد.
به گفته شهردار تهران، موضوع حمل و نقل که گره گشای ترافیک و آلودگی هوا است و موضوع ایمنی نیز با نوسازی شهری رقم خواهد خورد و بی تردید حوادثی که در خوی و در ابعاد بزرگتر آن در سوریه و ترکیه روی داد برای ما زنگ خطری است که در شهر تهران برای مشکلات، راهکار و پاسخهای تک وجهی ندهیم و مجموعهای از مشکلات را با راه حلهای درست و منطقی طوری پوشش دهیم که مردم در معرض خطر قرار نگیرند.
زاکانی با تاکید بر اینکه حمل و نقل، موضوعی جدی برای مدیریت شهری است، افزود: مدیریت شهری بیشترین بخش اعتبارات سال آینده را به حمل و نقل عمومی اختصاص داده است و قطعا در حوزه حمل و نقل، مترو، ستون فقرات خواهد بود که توسعه آن برای ۱۴۲۰ باید به گونهای باشد که ۱۰ میلیون جابجایی را در برگیرد.
وی تاکید کرد: قصد داریم این افق را به صورت پنجساله در نظر بگیریم و این خدمت را زودتر به شهروندان ارائه دهیم و برای تحقق این مهم ۲ مسیر دنبال شد که یکی از آنها تکمیل خطوط هفتگانه است که به قیمت امروز ۶۰ همت اعتبار نیاز دارد اما تا حدود ۶۰ درصد مطلوبیت در سفرهای با مترو را ایجاد میکند و راهکار دوم نیز سوی دیگر احداث خطوط هشت تا ۱۱ که ۳۰۰ همت اعتبار به قیمت امروز نیاز دارد تا ۳۲۵ ایستگاه در حریم شهر تهران ایجاد شود و سرمایه گذاری جدی در این حوزه انجام شده است.
شهردار تهران عنوان کرد: حدود سه سال آینده تکمیل خطوط هفتگانه را انجام خواهیم داد و چهار خط دیگر نیز تا حدود شش سال تکمیل و ما را به سمت شرایطی سوق خواهد داد که تهران از بزرگترین شبکه ریلی کامل برخوردار باشد؛ از سوی دیگر جنبههای ساخت و ساز اطراف ایستگاهها، ایمنی را برای شهر به ارمغان میآورد.
وی ادامه داد: امیدواریم با عبور سریع از مقدمات بتوانیم تا ۲ سال آینده توسعه این قطعه را که از سوی بنیاد مسکن انجام میشود، شاهد باشیم.
زاکانی اظهار کرد: این بخش به طول ۶ کیلومتر با ۶ ایستگاه به قیمت امروز چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم با تحقق آن، مطلوبیت خط ۴ به عنوان پرمسافرترین خط مترو افزایش پیدا کند.
شهردار تهران با اشاره به موضوع تامین واگن برای خطوط مترو نیز، گفت: با عنایت دولت خدمتگزار و رئیس جمهور، مشکل ۱۵ درصد پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن حل شده است، همچنین ۱۶۰ دستگاه واگن هم به آن الحاق شده است که با همین پیش پرداخت مسیر طرح مذکور هموار شود و از سوی دیگر ۱۳ دستگاه واگن ملی که به صورت مشترک میان بخش خصوصی، جهاد دانشگاهی، مپنا و شهرداری ساخته شده برای تکثیر مسیر هموار شده است.
به گفته او، بازسازی و به روز رسانی واگنها آغاز شده است و تا پایان سال آینده بیش از ۵۵ درصد این کار انجام خواهد شد.
شهردار تهران در پاسخ به سئوالی در خصوص تمهیدات شهرداری تهران در بارشهای بعدی، گفت: قطعا در بارش های آینده قابلیتهای ما از روز یکشنبه این هفته بیشتر است و با ظرفیت بیشتری ارائه خدمات به شهروندان را انجام خواهیم داد.
وی در خصوص ورود آقایان به واگنهای ویژه خانمها نیز گفت: آقایانی که به واگن خانمها میروند کار درستی نمیکنند زیرا یک ونیم واگن ابتدایی به بانوان اختصاص پیدا کرده که این امر برای ایجاد آسایش آنها بوده است و بر همین اساس ۲ کار جدی که یکی جداسازی کامل بخشهای ویژه بانوان از سایر واگن بوده آغاز شده است و بخشی از واگنها تجهیز شده و مابقی نیز به مرور تجهیز خواهد شد. همچنین یگان انتظامات مترو شکل گرفته تا مانع از تضییع حقوق بانوان شود.