به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی،فرزانه صادق مالواجرد در برنامه رادیویی ایران امروز با بیان اینکه تسهیلاتی که برای بافت فرسوده در نظرگرفته شده ویژه می باشد،افزود:برای دادن تسهیلات به بافتهای فرسوده باید اولویت بندی داشت به طور مثال باید سه فاکتور را درنظر گرفت معبر،ریزدانگی و ناپایداری که اگر بافت فرسوده هرسه فاکتور را داشته باشد در اولویت تسهیلات قرار می گیرد.
وی اضافه کرد:البته در خصوص اراضی قولنامهای منعهای قانونی وجود دارد که با همکاری وزارت کشور و سازمان ثبت و اسناد در تلاش هستیم تا مشکلات از این دست را به حداقل برسانیم.
صادق مالواجرد با بیان اینکه بسته تشویقی ابلاغی توسط وزیر راه و شهرسازی،مصوبه شورایعالی شهرسازی و معاری ایران است اظهار داشت: شورایعالی شهرسازی بالاترین نهاد سیاستگذار در حوزه شهر و آمایش میباشد که طبق ماده هفت تاسیس شورایعالی مصوبات آن لازم الاجرا است.
وی با اشاره به اینکه ضوابط و مقررات جاری در بافتهای تاریخی با بافت فرسوده اساسا متفاوت است افزود:محدوه بافت تاریخی در ۱۶۸ شهر مشخص،لذا بافت تاریخی شناسنامه و هویت ما است.
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: نوع ضوابط در ساخت و ساز در محدوه شهری متفاوت است به همین منظور در بافت تاریخی احیا و مرمت و در بافت فرسوده،نوسازی است.
صادق مالواجرد با بیان اینکه در دهه های گذشته یک دیدگاه غالبی دربافتهای فرسوده وجود داشته که با دخالت شهرداری و دولت این بافتها خریداری و تجمیع شود اذعان داشت: بادخالت ندادن افراد ساکن در بافتهای فرسوده در ساخت و ساز تاکنون نتوانستیم نتیجه مورد دلخواه را به دست بیاوریم که با مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در چندبخش مشارکت دادن مردم مد نظر قرار گرفته است..
وی با بیان اینکه اگر مردم بخواهند سرمایه گذار بافت فرسوده آنها را نوسازی کند تشویقاتی برای آن در نظر گرفته شده است اعلام کرد:سرمایه گذار با تجمیع بافتهای فرسوده و رساندن آن به بلوک شهری از تشویق تراکم دوطبقه ای برخوردار خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه حدنصاب تفکیک در شهرهای مختلف متفاوت است بیان داشت: در برخی شهرها ممکن است حدنصاب تفکیک ۳۰۰ و در شهری دیگر ۲۰۰ متر باشد.
صادق مالواجرد با بیان اینکه اکثریت دانهبندی در شهرهای مختلف زیر ۱۵۰متر است تصریح کرد: با مصوبه شورایعالی این اجازه به مالکین داده می شود که اگر ملک آن زیر حد نصاب باشد بنابر مختصات و اقلیم آن شهر وارد پروسه ساخت و ساز شود.
به گفته معاون شهرسازی و معاری وزیر راه و شهرسازی قطعات ریز دانه ای که توانایی تجمیع با پلاک های دیگر را ندارند می توانند به تنهایی وارد ساخت و ساز شوند.