تهران - ایرنا - میزان استقبال برای اهدای خون در روزهای سرد سال به دلیل کاهش ترددها، افزایش بیماری‌های تنفسی و آلودگی هوا کاهش می‌یابد، اما بیماران همیشه نیازمند به خون هستند و جان برخی بیماران وابسته به دریافت خون است؛ پس در این روزهای سرد با اهدای خون خود گرمای زندگی را به آنها هدیه کنیم.

به گزارش گروه جامعه ایرنا ، بسیاری از بیماران و مصدومان حوادث نیازمند دریافت خون و فرآورده‌های آن هستند و تاکنون با وجود پیشرفت‌های وسیع در علم پزشکی، جایگزینی برای این مایه حیات ساخته نشده و فقط از طریق اهدا است که نیاز به خون تامین می‌شود ولی گاهی برخی از افراد نگران هستند که اهدای خون اقدامی ناایمن و خطرناک باشد.

بارزترین مثال نیاز به خون در حوادث و سوانح گوناگون مانند تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی مانندجراحی قلب باز نمود دارد و بعضی افراد مانند بیماران تالاسمی ماژور یا هموفیلی نیز برای ادامه زندگی عادی خود به دریافت منظم خون یا محصولات آن نیازمندند.

هر فرآورده خون برای مدت زمانی محدود و مشخص قابل نگهداری است، مثلا پلاکت در دمای ۲۲ درجه سانتیگراد، فقط تا سه روز قابل نگهداری است و محدود بودن مدت نگهداری خون و فرآورده‌های خونی باعث می‌شود که نیاز مراکز درمانی و بیماران به اهداکنندگان، دائمی و روزانه باشد و در نتیجه اهدای خون در سطح جامعه نیز باید مستمر باشد تا بتوان همیشه نیاز بیماران به خون را تامین کرد و اهمیت اهدای خون را دوچندان می‌کند.

دعوت از تهرانی‌ها برای اهدای خون در روزهای برفی پایتخت

مدیرکل انتقال خون استان تهران با تاکید بر نیاز روزانه بیماران و مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی گفت: انتظار ما از شهروندان تهرانی این است که اهدای خون را یک ضرورت حیاتی برای نجات جان بیماران بدانند و در این روزهای سرد زمستان هم مانند دیگر ایام سال به مراکز اهدای خون سطح پایتخت مراجعه کنند.

سیدمنتظر شُبّر افزود: پلاکت یکی از فرآورده‌های خونی است که فقط سه روز فرصت برای ذخیره آن وجود دارد و باید در این فرصت کوتاه به بیماران سرطانی تزریق شود و پس از سه روز غیرقابل استفاده خواهد بود، به همین دلیل اهدای پلاکت به دلیل عمر پایین ذخیره این فرآورده خونی، یکی از مهمترین نیازهای بیماران است که باید به صورت مستمر و منظم انجام شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران اظهار داشت: مردم پایتخت همواره و در لحظه‌های سخت، یاری‌رسان بیماران نیازمند به خون بوده‌اند و این بار هم امیدواریم در زمستان تهران، شاهد مشارکت پرشور و مسئولیت‌پذیرانه مردم به ویژه جوانان برای انجام این کار نجات بخش و انسان دوستانه باشیم.

وی اعلام کرد: ساعت و نشانی مراکز اهدای خون استان تهران در پایگاه اینترنتی www.tehran.ibto.ir قابل مشاهده است.

۲۵ درصد خون‌های اهدای در تهران مصرف می‌شود

وی افزود: وجود بیش از ۱۶۰ مرکز درمانی در پایتخت و مصرف ۲۵ درصد خون و فرآورده های خونی کشور در استان تهران، نشان دهنده ضرورت اهدای خون پایتخت نشینان در این روزهای زمستانی است تا با افزایش مشارکت داوطلبان اهدای خون بتوانیم پاسخگوی نیاز بیماران و مراکز درمانی به خون و فرآورده های خونی همچون پلاکت باشیم.

یک واحد خون اهدایی پاسخگوی نیاز سه بیمار است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است و با یک واحد خون اهدایی، حداقل سه فرآورده خون برای بیماران تدارک دیده می‌شود و پاسخگوی بیماران خواهد بود، بیمارانی در کشور به بیماری‌های انعقادی و ژنتیکی مبتلا هستند و برخی افراد نیز به برخی بدخیمی‌ها مبتلا هستند که این افراد دریافت‌کننده مستمر خون و فرآورده‌های آن محسوب می‌شوند، بنابراین تفاوتی نمی‌کند که در چه فصلی باشیم، این بیماران باید به صورت مکرر خون و فرآورده‌های آن را دریافت کنند.

عباس صداقت تاکید کرد: همچنین اعمال جراحی ضروری اعم از جراحی قلب و پیوندها نیز نیاز به خون دارند و در عین حال بروز سوانح و حوادث که منجر به جراحاتی می‌شود نیز نیاز به خون را تشدید می‌کند و بنابراین نیاز به خون و فراورده‌های آن مختص فصل خاصی نیست و با تغییر فصول تغییر پیدا نمی‌کند.

در فصل سرد سال اهدای خون را فراموش نکنید

وی افزود: برهمین اساس از هموطنان می‌خواهیم که در شرایطی که شاهد نزول نعمت‌های آسمانی هستیم و هوا سرد شده و با برودت هوا مواجهیم، اهدای خون را فراموش نکنند تا ذخایر خون دچار تهدید نشود.

صداقت با اشاره به اینکه شبکه ملی خون‌رسانی هم اکنون فعالانه کارش را انجام می‌دهد و بحرانی نداریم، تصریح کرد: اما از مردم خواهش می‌کنیم که در این روزهای زمستانی اهدای خون و بیمارانی را که چشم به راه دریافت فراورده‌های خونی هستند، فراموش نکنند و اهدای خون را در برنامه زندگی‌شان قرار دهند.

وی گفت: سازمان انتقال خون تاکید دارد که در کشور هیچ بیمار و هیچ پزشک درمانگری درباره کمبود خون و فرآورده‌های آن دغدغه نداشته باشد چراکه با همراهی اهداکنندگان خون می‌توان این ماموریت را به بهترین شکل پیش ببریم.