تهران - ایرنا- خبرنگار و تحلیلگر چینی در گفتگو با بخش عرب زبان فرانس ۲۴ با تاکید بر مخالفت چین و جمهوری اسلامی ایران با سلطه گری و یکجانبه گرایی و تلاش برای سوق دادن روابط بین الملل به سمت چند جانبه گرایی گفت: چین همکاری و شراکت راهبردی جامع خود را با ایران تقویت می کند.

به گزارش ایرنا، «نادر رونگ هوان» خبرنگار و تحلیلگر چینی امروز چهارشنبه در گفت وگو با بخش عرب زبان شبکه «فرانس ۲۴» درباره سفر کنونی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر یک هیات بلندپایه به چین گفت: چین تاکید کرده است که همکاری با ایران علیه یک طرف ثالث نبوده و در راستای تقویت رفاه و بُرد مشترک دو ملت است و این روابط به صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه کمک می کند.

وی افزود: چین به اصل بی طرفی متعهد و با سلطه گری، یکجانبه گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها مخالف است و براساس این اصول، چین همکاری و شراکت راهبردی جامع خود را با ایران در راستای حفظ صلح و ثبات در منطقه و بُرد در کشور تقویت می کند.

این تحلیلگر درباره نقش چین در زمینه مذاکرات مربوط به برجام گفت: از خلال مذاکرات رئیس جمهوری چین با همتای ایرانی خود می توان دید که چین از ازسرگیری مذاکرات درباره موضوع هسته ای ایران و همچنین تضمین حقوق مشروع ایران در این مذاکرات و سوق دادن آن به سمت ایجاد یک راه حل مسالمت آمیزِ همسو با منافع همه طرف ها حمایت می کند.

وی درباره همکاری ایران، چین و روسیه گفت: می توان دید که نقطه مشترکی که این سه کشور را دور هم جمع می کند، مخالفت با سلطه گری و سوق دادن روابط بین الملل به سمت تحول در مسیر چند جانبه گرایی است . این نقطه مشترک بین چین و ایران و روسیه است. همچنین مخالفت با تحریم های یکجانبه (از سوی این کشورها) وجود دارد.

وی افزود: فشارهایی از سوی آمریکا علیه این سه کشور وجود دارد که باعث می شود آنها در بسیاری از موضوعات بین المللی دیدگاههای خود را به یکدیگر نزدیک کنند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب و در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر به چین سفر کرد که هدف اصلی سفر رئیس جمهور ایران اقتصادی، سیاسی و راهبردی است.

همچنین مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

رئیس جمهور شهریور ماه امسال و در هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با همتای چینی دیدار و گفت و گو کرده بود که در این نشست دوجانبه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به طور رسمی از رئیس جمهور ایران برای سفر به پکن دعوت کرد.

حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور در سفر سه روزه خود به این کشور است.

برچسب‌ها