سنندج- ایرنا- دف‌نوازی و مولودی‌خوانی یکی از سنن و آداب عرفای استان کردستان است و پیروان و سالکان طریقت قادری آن را نماد تجدید عهد و پیمان با پیامبر نور و رحمت می دانند و دانشگاه آزاد اسلامی تلاش می‌کند این سنت برجسته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دف از جمله ابزارهای موسیقی خانقاهی است که عرفای اهل سنت در کردستان آن را با مولودی خوانی در هم آمیخته و بستری معنوی برای مدح و ثنای نبی مکرم اسلام و خاندان پاکش فراهم می کنند.

دف‌نوازی در کردستان اصالت کهن و ریشه‌ای تاریخی دارد، این نوع موسیقی عرفانی در گذشته بیشتر در خانقاه‌ها و تکایا اجرا می‌شد ولی اکنون در هر مراسمی، دف در صدر مجالس معنوی، فرهنگی و هنری است.

نوای زیبا و ماندگار دف با ذکر دراویش همواه فضایی عرفانی به وجود می آورد و این محافل از قداست و احترام خاصی در نزد مردم کردستان برخوردار است.

هنرمندان اسلامی هم توجه ویژه ای به دف داشته اند و آن را از ارکان موسیقی عرفانی می دانند، چنانکه در دیوان شعرا و عرفا در قرون مختلف نام این ساز به لحاظ معنایی شکوه خاصی به ابیات داده است.

از جمله برترین مولودی خوانان کردستان می توان به مرحوم خلیقه میرزا «آغه غوثی» اشاره کرد.

وی متولد سنندج بود و از سن جوانی در تکایای کسنزانی‌ها با آواز و دف رحمانی خود مردم را به وجد می‌آورد، چندی نگذشت که آوازه او در کلیه مناطق کردنشین پیچید و بعدها او به اغلب نقاط مختلف جهان از جمله قاره آمریکا، آسیا، اروپا و آفریقا سفر کرد و سبک سازی و آوازی خود را معرفی کرد.

مرحوم حاج خلیفه عبدالکریم صفوتی نیز که به پدر دف ایران ملقب بود، نواختن دف و ذکر را از پدرخوانده خود فرا گرفت و در طول عمر معنوی خود با این ساز و ذکر انس و الفت دیرینه‌ای داشت.

دف نوازان و ذاکران بدون وضو به دف دست نمی زنند و اگر بعضی اوقات براثر ضربه زدن شدید دست بر دف در حال مداحی، ساز پاره شود، لفظ زیبای شهید را برای آن بکار برده و می گویند دف شهید شده است که این نشان از قداست و جایگاه دف در نزد اهل سنت کردستان دارد.

همین ارزش و اهمیت باعث شد تا دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، دومین جشنواره مولودی خوانی نبوی را برگزار کند.

مراسمی که برای پاسداشت و ترویج این سنت فرهنگی و معنوی در کردستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید

استاندار: کردستان میراث‌دار هنر معنوی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی است

تلاش دانشگاه آزاد برای نهادینه کردن فرهنگ معنوی مولودی خوانی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج روز چهارشنبه در آیین اختتامیه جشنوراه مولودی خوانی نبوی اظهار کرد: در هر دوره از این جشنواره، از یک پیشکسوت عرصه مولودی تجلیل می شود که پارسال از خانواده مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی و امسال از حاج خلیفه عبدالکریم صفوتی تجلیل شد، کسی که ۸۵ سال از عمرش را در این راه صرف کرد.

قباد میمنت آبادی با بیان اینکه برای برگزاری این جشنواره در طول یک سال گذشته زمینه‌سازی شد، افزود: این جشنواره برای معرفی یک طریقت و افرادی است که در زمینه هنر معنوی دف، مولودی، پژوهش، مقاله، تحقیق و مطالعه در کردستان جایگاه والایی دارند.

وی گفت: بعد از فراخوان این جشنواره گروه‌های متعددی اعلام آمادگی کردند که پنج گروه دانشجویی و آزاد که بیشتر آنها دانشجویان بودند به مرحله مسابقه رسیدند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اضافه کرد: امروز از سه گروه برتر و صاحبان مقالات و نیز تک‌خوانی این جشنواره تجلیل می شود.

میمنت آبادی اضافه کرد: این جشنواره در سطح ملی از ۱۳ رجب در مشهد مقدس آغاز شد و اختتامیه آن همزمان با نیمه شعبان در قم برگزار و از برگزیدگان نهایی تجلیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیشکسوتان این حوزه در کردستان جایگاه ارزشمندی دارند، یادآور شد: دانشگاه آزاد موظف است از همه فعالان این عرصه در طول سال قدردانی کند.

رحمت و سعادت هدیه نبی مکرم اسلام به بشریت

امام جمعه سنندج نیز در این مراسم با تبریک عید مبعث از این عید بزرگ به عنوان محور اخوت، وحدت، برادری و انسجام نام برد و گفت: مبعث، مرکز تفکر، وحی و شروع رسالت نبوی است که بزرگترین دانشگاه بشری را دایر کرد.

ماموستا فایق رستمی با بیان اینکه نبی مکرم اسلام(ص) از هر عیبی مبرا بود و همه دروازه‌های رحمت و علوم را به روی انسان گشود، افزود: پیامبر خاتم، رسولی است که خداوند در همه کتب آسمانی به عنوان نذیر و بشیر و پناهگاه امن بشری معرفی کرده و با اخلاق و مدارا با مردم، به رحمت الهی معنای تمام و کامل بخشید.

وی افزود: در عصری که دختران زنده به گور می شدند، پیامبر با احترام به مقام و منزلت به دختر خود به جایگاه زن عزت و بلندی بخشید.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه، مبعث و برانگیخته شدن پیامبر اکرم (ص) به رسالت، باید محور وحدت و محبت باشد، افزود: خداوند با مبعوث کردن نبی خود، به جهالت پایان داد و رحمت و سعادت را به انسان هدیه کرد.

ماموستا رستمی ادامه داد: امروز دنیا به مکتب رهایی بخش اسلام ایمان آورده و تنها راه نجات را در قرآن می داند.

توازن عدالت محور عملکرد دولت سیزدهم

وی به توجه قرآن کریم به جوانان اشاره کرد و افزود: این قشر هم اکنون به عنوان تاثیرگذارترین عامل در توسعه و پیشرفت کشور هستند.

امام جمعه سنندج افزود: مسوولان برای رفع فقر و محرومیت‌زدایی اقدام عملی داشته باشند تا جوانان انگیزه لازم برای کار و فعالیت را به دست آورند.

ماموستا رستمی با بیان اینکه توازن در عدالت و مساوات که دولت سیزدهم بر آن تاکید دارد در کردستان مورد نیاز است، افزود: راهپیمایی ۲۲ بهمن، پیام وحدت و همدلی را رساند و دولت باید پاسخ شایسته‌ای به ملت داشته باشد.

در پایان این مراسم از خانواده مرحوم حاج خلیفه عبدالکریم صفوتی قدردانی شد.

بخش‌های جشنواره شامل بخش دانشجویی، آزاد و تکریم از پیشکسوتان در راستای تببین و توسعه فرهنگ نبوت و امامت با حضور اندیشمندان و فرهیختگان این حوزه ها بود.

محورهای جشنواره شامل گروه‌های مولودی خوان، بخش های انفرادی شعر و مدیحه سرایی و بخش مقاله بود.

بیشتر بخوانید

برگزاری دومین جشنواره مولودی خوانی نبوی در کردستان