کرج - ایرنا - معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فاصله بین مزرعه و تحقیق در کشور زیاد است، گفت: ۳۲ سال بر روی طرح های آبیاری نوین و تحت فشار ضمن سرمایه گذاری ، کار انجام داده ایم اما نتیجه کار جای سووال دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صفدر نیازی شهرکی روز چهارشنبه در آیین پایانی نخستین کنگره ملی فنی ومهندسی کشاورزی که در سالن همایش های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، با بیان اینکه طرح های آبیاری نوین با عناوینی همچون عملکرد آبیاری، بهره وری تولید، آبیاری هوشمند، شبکه زهکشی آبیاری، طرح شمال و طرح سیستان انجام شده اند، افزود: در این مدت محققان برای اجرای این طرح ها زحمات زیادی کشیده اند ولی یکی از بزرگترین چالش ها در کشور ما فاصله زیاد بین مزرعه و تحقیق است.

وی اظهار کرد: تحقیق در کشور ساده ترین کار اما در بخش انتقال تجارب به کشاورزان سخت ترین راه است؛ ما اکنون سه میلیون و ۴۰۰ هزار بهره بردار داریم که انتقال نتایج داده های علمی به این افراد زحمت ۱۰ برابری در برابر کار محقق دارد.

نیازی شهرکی با بیان اینکه به جدیدترین علوم نوین آبیاری دست یافته ایم، گفت: در بخش عملی به خوبی کاری نشده است و این در حالی است که در مقیاس خرد و کوچک خوب کار می کنیم اما در مقیاس کلان حرف برای گفتن نداریم.

آمایش سرزمین به معنای واقعی پیاده شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک افزود: بایستی به مقوله آمایش سرزمین به معنای واقعی و جدی پرداخته شود زیرا منابع ما به شدت کم شده است.

وی گفت: امروز سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشور در حد یک درصد ارزش محصولات کشاورزی است و اقتصاد آب در این منظومه به خوبی دیده نشده است.

نیازی شهرکی افزود: اکنون نیاز هست تا دانشگاهیان و شرکت های دانش بنیان به کمک بخش کشاورزی بیایند ضمن اینکه باید بر آمایش سرزمین اصرار کنیم و از خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه بایستی منابع به جای خود هزینه شود، اظهار کرد: امروز در بخش خاک نیز چالش های متعددی وجود دارد و این بخش نیز مظلوم واقع شده است زیرا خاک چالش بزرگی همچون فرسایش و شوری دارد که به واسطه کم شدن آب های زیرزمینی، تغییر کاربری ها و خرده مالکیت ها به وجود آمده است ضمن اینه بایستی منابع پایدار را برای توسعه پایدار حفظ کنیم.

نخستین کنگره ملی فنی و مهندسی کشاورزی به همت موسسه تحقیقات فنی ومهندسی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته با حضور محققان و پژوهشگران این بخش در کرج آغاز شد.

در حاشیه برگزاری این کنگره نمایشگاه جامع هوشمندسازی کشاورزی با حضور ۲۲ شرکت دانش بنیان نیز برگزار شد.

در مدت ۲ روز برگزاری این کنگره ملی ۱۸۲ مقاله ارایه و بررسی و ۱۷ نشست علمی نیز برگزار شد.