تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه چهارشنبه شب در گزارشی همزمان با سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به پکن نوشت که ایران به دنبال آن است که کاهش سفر توریست‌های غربی به کشورش را با گردشگران چینی، روسی و اتباع کشورهای همسایه جبران کند.

به گزارش ایرنا، فرانس پرس گزارش داد:بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، اروپایی‌ها در شهرهای تاریخی ایران مانند اصفهان، شیراز و یزد بسیار تردد داشتند. مقامات ایرانی به دنبال آن بودند که استقبال اروپایی‌ها از سفر به ایران را تقویت کنند، همین امر موجب شد که آنها برآورد خود را از تعداد گردشگران در سال ۲۰۱۹ از هشت میلیون نفر به حدود ۲۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۵ افزایش دهند.

این خبرگزاری نوشت: ورود اتباع اروپایی به ایران در دوران نزدیکی تهران و کشورهای غربی و بویژه پس از امضای توافق هسته‌ای در تابستان ۲۰۱۵ به وجود آمد به طوری که این توافق کلیدی برای توسعه استقبال گردشگران برای سفر به ایران بود، تا این که آمریکا پس از سه سال از این توافق خارج شد و تحریم‌های شدیدی را علیه تهران وضع کرد و همین امر موجب شد که بسیاری از راه‌های ورود اروپایی‌ها به ایران بسته شود.

فرازنه محمدی یک مقام مسرول در شرکت راه‌آهن ایران به فرانس پرس می گوید که کاهش ورود گردشگران اروپایی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ آغاز شد.

داود دهقانی رئیس سازمان محلی راهنمایان تورها به این خبرگزاری می گوید که زمانی که یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۱۷ قرار گرفت، شمار گردشگران به آن ۵ برابر شد.

وی افزود: خوشبختانه هنوز هم شماری از گردشگران خارجی از کشورهای روسیه، چین و ترکیه و کشورهای دیگری که روابط خوبی با ایران دارند، به یزد می‌آیند.

جلالی معاون وزیر گردشگری ایران اعلام کرد که اولویت برای جذب بیشتر گردشگران خارجی از کشورهای همسایه است که فرهنگ و دین مشترکی با ایران دارند.

فرانس پرس در پایان نوشت: تکیه جمهوری اسلامی ایران بر دو نوع گردشگری ویژه است؛ نخست گردشگری دینی که اتباعی از کشورهای عراق، لبنان، کویت و پاکستان به ایران آمده و به شهرهای مذهبی مشهد و قم می روند و دوم گردشگری سلامت است که بسیاری از شهروندان خاورمیانه را به خود جذب می کند.