به گزارش خبرنگار ایرنا یوسف نوری روز پنجشنبه در مراسم افتتاح اداره آموزش و پرورش شهرستان زرآباد اظهارداشت: آموزش و پرورش مهمترین رکن هر جامعه محسوب میشود.
وی بیان کرد: نیروی انسانی آموزش و پرورش زرآباد از بین نیروهای بومی منطقه گزینش خواهد شد تا آموزش و پرورش به وظیفه واقعی خود عمل کند و در حد رفع تکلیف نباشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: آمار باسوادی در سال ۵۷ و قبل از آن در سیستان و بلوچستان تنها ۲۷ درصد بود اما خوشبختانه هماینک به ۸۷ درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: یکهزار و ۹۸۲ نفر فقط در سالجاری در دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان جذب شدهاند.
نوری با گرامیداشت عید مبعث افزود: رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) برای تعلیم و تربیت مبعوث شد که مصداق این وظیفه تعلیم را در آیات قرآن میبینیم.
آینده روشن سیستان و بلوچستان به دست جوانان همین استان رقم میخورد
استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: خوشبختانه این استان دارای جوانان و نوجوانان خوش فکری است که آینده روشن استان را رقم خواهند زد.
محمد کرمی اظهارداشت: آموزش و پرورش یکی از اولویتهای اصلی ما در سیستان و بلوچستان بوده چرا که لازمه پیشرفت، نیروی کار خلاق، متفکر، مومن و جهادی است که در آموزش و پرورش تربیت میشوند.
وی افزود: خوشبختانه سیستان و بلوچستان دارای جوانان و نوجوانان خوش فکری است که آینده روشن استان را رقم خواهند زد.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شهرستان زرآباد باظرفیت های موجود، آینده درخشانی دارد، خاطرنشان کرد: با افتتاح بندر و توسعه کشاورزی آیندهای روشن در انتظار این منطقه است.
وی تصریح کرد: فرزندان این منطقه امانتی الهی هستند که امیدواریم برای آنان خوب برنامهریزی کرده تا به توسعه علمی دست یابیم.
پنج بخش جنوب سیستان و بلوچستان نیازمند راهاندازی اداره آموزش و پرورش مستقل هستند
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز ادامه داد: راه اندازی اداره آموزش و پرورش در بخشهای ساربوک و تلنگ قصرقند، بخش پیرسهراب چابهار، بخش باهوکلات دشتیاری و بخش کهیر شهرستان کنارک از ضرورتهای مهم است که امیدوارم توسط دولت مردمی آیت الله رئیسی پیگیری شود.
معین الدین سعیدی بر برقرسانی، آبرسانی، ساخت محوطه و حصارکشی مدارس، تامین کولر و تجهیزات مورد نیاز برای کلاس های درس را مورد تاکید قرار داد و افزود: چندین مدرسه فاقد برق، آب، دیوارکشی و با کمبود میز و صندلی و امکانات آموزشی مواجه هستند.
وی افزود: شهرستانهای چابهار، زرآباد، دشتیاری، کنارک، نیکشهر و قصرقند با بیش از ۵۵۰ هزار نفر جمعیت بدترین وضعیت فضاهای آموزشی در کشور را دارند و باید هر چه سریعتر وزارت آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مشکلات کمبود فضای آموزشی و امکانات را مرتفع کنند.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استخدام حداقل چهار هزار نیروی انسانی بومی جدید و کارآمد مورد نیاز شدید مدارس حوزه انتخابیه چابهار، کنارک، قصرقند، زرآباد، دشتیاری و نیکشهر است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در استخدام های چند سال اخیر و نیروهای موجود و گذشته اکثرا به نقاط خوش آب و هوا انتقال یافتهاند و کلاسها با مشکل جدی رو به رو هستند.
وی افزود: شعار عدالت آموزشی زمانی در این منطقه اجرایی می شود که از هماینک در سطح مناطق شهری و روستایی شهرستانهای چابهار، نیکشهر، قصرقند و کنارک ساخت و تجهیز سالانه بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کلاس درس برای هر شهرستان تامین اعتبار و اجرایی شود.
سرانه فضای آموزشی در شهر چابهار ۵۰ سانتی مترمربع به ازای هر دانش آموز است
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز چابهار نیز گفت: این شهرستان با وجودی که به عنوان مرکز تجارت و اقتصاد نامیده میشود اما از سرانه فضای آموزشی اندکی برخوردار بوده بطوریکه میانگین سرانه فضای آموزشی در شهر چابهار در حد کمتر از ۵۰ سانتی مترمربع به ازای هر دانش آموز است.
عبدالعزیز رامش افزود: تحصیل شمار زیادی از دانش آموزان در یک کلاس چند پایه با یک معلم یکی از مشکلات اساسی در جنوب سیستان و بلوچستان بویژه سواحل مکران است که افت تحصیلی شدیدی را به همراه دارد بطوریکه در بسیاری از روستاها تمامی دانش آموزان ۶ پایه به دلیل نبود مکان و امکانات تفریحی و ورزشی مجبورند تمام ساعات حضور در مدرسه را در یک کلاس نشسته و مطالب دروس هر ۶ پایه را گوش کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه علاوه بر فضای آموزشی مشکل نیروی انسانی در این منطقه زیاد است بطوریکه کلاسهای درس در چابهار و دشتیاری توسط یک معلم در ۲ شیفت کاری برگزار میشود.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز چابهار گفت: انتظار میرود مشکلات حوزه آموزش و پرورش چابهار جدی گرفته شود و وزارت آموزش و پرورش بویژه وزیر که شناخت خوبی نسبت به چابهار دارند ورود جدی به حل مشکلات مدارس استان سیستان وبلوچستان داشته باشد.
وی گفت: با ساخت بیشاز پنج هزار کلاس درس سرانه فضای آموزشی جنوب سیستان و بلوچستان به میانگین کشوری می رسد.
رامش استاندارد سازی ونوسازی مدارس، اختصاص تجهیزات و امکانات سرمایشی، تکمیل نیروی انسانی، تامین میز و نیمکت و توجه بیشتر به حل مشکلات آموزش وپرورش چابهار را خواستار شد.