تهران - ایرنا - مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام و دانشگاه استانبول، همکاری‌های خود را در حوزه بین‌المللی‌سازی دانشگاه، نمایه‌سازی نشریات بین‌المللی و اتصال به منابع اطلاعات علمی موسسه تقویت‌ می‌کنند.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، هیاتی از این موسسه با حضور پروفسور سیداحمد فاضل‌زاده رئیس و دکتر محمدرضا فلاحتی قدیمی‌فومنی مدیر اداره همکاری‌های علمی بین‌المللی در دانشگاه استانبول با پروفسور محمود آک، رئیس، مدیران و اعضای هیات‌ رئیسه این دانشگاه دیدار کرد.

رئیس دانشگاه استانبول ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اولویت‌های دانشگاه اظهارداشت: دانشگاه استانبول به عنوان دانشگاهی جامع که در سال ۱۴۵۳ تاسیس شده با ۱۵ دانشکده، ۴ مدرسه عالی، ۱۴ موسسه و ۱۴ مرکز تحقیقاتی وابسته حدود ۷۰ هزار دانشجو و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ عضو هیات علمی دارد.

وی درباره اولویت‌های کاری دانشگاه استانبول گفت: تمرکز اصلی ما روی فرایند بین‌المللی‌سازی دانشگاه است. اکنون بیش از هشت هزار دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند همچنین، این دانشگاه مرکز نشر بین‌المللی دارد. حاصل کار دانشکده‌های مختلف تاکنون انتشار ۶۲ نشریه علمی بوده و سیاست دسترسی آزاد به محتوای نشریات در این دانشگاه با جدیت دنبال می‌شود. در دانشگاه استانبول رشته زبان و ادب فارسی نیز وجود دارد و برخی از اعضای هیات‌علمی نیز از ایران هستند.

فاضل‌زاده نیز به معرفی، پایگاه‌ها و سامانه‌های موسسه پرداخت و گفت: بسیاری خدمات و سامانه‌های موسسه توسط دانشگاه استانبول قابل استفاده است. به دلیل وجود رشته زبان و ادبیات فارسی و محققان و دانشجویان ایرانی و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی از سایر کشورها، آماده‌ایم تا با اتصال بر مبنای آی‌پی/ IP-Based به منابع اطلاعات علمی تمام‌متن فارسی خود شامل مقالات نشریات، مقالات کنفرانس‌ها را پس از دریافت درخواست شما برقرار کنیم.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: در نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های موسسه سال ۲۰۲۱، دانشگاه استانبول در جایگاه ۵۰۱ تا ۶۰۰ قرار گرفته ضمن آنکه این دانشگاه در ترکیه به همراه دانشگاه آنکارا و دانشگاه حاجی‌تپه در جایگاه اول قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: موسسه بر اساس وظایف ترسیم‌شده خود نسبت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ارتقای اثربخشی علم، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، آشنایی با خدمات موسسه و ارتقای جایگاه نشریات اقدام می‌کند و برای برگزاری این کارگاه‌ها برای مخاطبان دانشگاه استانبول آمادگی داریم.

پروفسور فاضل‌زاده افزود: با توجه به اولویت دانشگاه استانبول مبنی بر بین‌المللی‌سازی و نمایه شدن نشریات در نظام‌های بین‌المللی، برای نمایه‌سازی نشریات این دانشگاه در موسسه آمادگی وجود دارد و می‌توانیم مجلاتی را که معیارهای لازم را کسب کرده‌اند در مرحله اول در سامانه نشریات علمی موسسه وارد کنیم و در مورد سایر نشریات پس از راهنمایی‌های لازم و رصد اصلاحات انجام شده، زمینه ورود آنها را به سامانه موسسه فراهم آوریم.

رئیس موسسه گفت: برای مبادله منابع کتابخانه‌ای و راه‌اندازی نظام امانت بین‌کتابخانه‌ای نیز آمادگی وجود دارد ضمن آنکه به دلیل وجود گروه‌های پژوهشی مختلف، امکان همکاری بین اعضای هیات‌علمی در گروه‌های مختلف در قالب فعالیت‌های مشترک و طرح‌ها و دوره‌های آموزشی نیز وجود خواهد داشت.

پروفسور فاضل‌زاده اظهارداشت: در راستای توسعه و گسترش همکاری‌ در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) را به صورت آزمایشی برای ایران راه‌اندازی کرده‌ایم که در دیدار با دبیرکل دی-هشت و پیرو استقبال ایشان، مقرر شد این سامانه برای منطقه کشورهای دی-هشت نیز در قالب یک طرح تحقیقاتی به انجام برسد.

وی ضمن دعوت از رئیس دانشگاه استانبول برای سفر به شیراز و بازدید از موسسه ابراز امیدواری کرد موارد مطرح‌شده در قالب تفاهم‌نامه همکاری تنظیم و در جریان بازدید ایشان از شیراز به امضای دو طرف برسد.

پروفسور آک ضمن استقبال از دعوت، گفت: بسیاری از این موارد، مورد درخواست ما نیز هست و بهره‌مندی از منابع اطلاعات علمی فارسی موسسه و نمایه‌شدن نشریات خود در سامانه های موسسه را با اولویت پیگیری خواهیم کرد.