به گزارش ایرنا، سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه جمعه (۲۸ بهمن) با حضور حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزاد عبدی دبیر این جشنواره، سیدنظامالدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان، هنرمندان و استقبال قابل توجه مخاطبان با اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران در تالار وحدت آغاز شد.
در این اجرا، همایون رحیمان رهبری ارکستر ملی ایران را برعهده داشت و امیرحسین سمیعی و علی چراغی از خوانندگان این برنامه بودند.
ابتدای برنامه، تیزر جشنواره سی و هشتم موسیقی فجر پخش شد و پس از آن، ارکستر ملی ایران با ترکیبی از نوازندگان گروه سازهای زهی، نوازندگان گروه سازهای بادی، سازهای بادی برنجی، نوازندگان سازهای کوبهای و گروه کُر به روی صحنه آمدند. این اجرا در دو بخش برگزار شد که بخش نخست به ترانهها و تصنیفهای ملی میهنی اختصاص داشت.
قطعه آغازی بخش اول «بوی بهار» نام داشت که با خوانندگی امیرحسین سمیعی و همراهی گروه کُر، با مضمون «آب زنید راه را هین که نگار میرسد/ مژده دهید باغ را بوی بهار میرسد...» اجرا شد. این قطعه از ساختههای استاد حسن ریاحی است که به سفارش صدا و سیما ساخته و با صدای مرحوم محمود علیقلی اجرا شده بود. قطعه دوم این اجرا «شکایت دل» نام داشت که بدون کلام اجرا شد.
قطعه سوم نیز با عنوان «ایرانم ایران» از ساختههای هادی آرزم بود که با صدای علی چراغی و همراهی گروه کُر روی صحنه رفت.
قطعه چهارم این اجرا، راپسودی نی و ارکستر بود که بدون کلام و با سولوی نی، پوریا شیوا فرد اجرا شد. این نوازنده پیش از اجرای این قطعه از درگذشت استاد «حسن ناهید» پیشکسوت ساز نی خبر داد و این قطعه را به این نوازنده بزرگ و نام آشنا تقدیم کرد.
قطعه آخر بخش نخست شب ارکستر ملی ایران نیز تصنیف میهنی «ای وطن» از ساختههای استاد علینقی وزیری نام داشت که با خوانندگی سمیعی با این مضمون «کشور ما کشور ایران بود/مسکن شیران و دلیران بود/رستم دستان جهان پهلوان/مظهر عشق و آزادی در جهان...» اجرا شد.
در بخش دوم که شامل اجرای ششمین قطعه ارکستر بود، نخست قطعه «سیمینبری» از ساختههای علی رحیمیان با خوانندگی سمیعی اجرا شد و این در حالی بود که این قطعه شور و حال خاصی در فضای سالن ایجاد کرد و در ادامه تصنیف «خاک مهرآیین» از ساختههای علی اکبر قربانی با شعری از اسماعیل فرزانه با صدای چراغی اجرا شد.
قطعه هشتم «روزی روزگاری» از آثار استاد فرهاد فخرالدینی بود که با ارکسترسازهای زهی اجرا شد و در ادامه ترانه معروف و نوستالژیک آذربایجان با عنوان «آیریلیق» بدون کلام به روی صحنه رفت و مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت.
آخرین اجرای سمیعی به صورت تکخواننده، قطعه «خوش آمدی» از ساختههای علی اکبر قربانی بود. این خواننده پیش از اجرای این اثر روی صحنه اعلام کرد، اجرای امشب ارکستر ملی به مردم زلزلهزده خوی و کشورهای همسایه سوریه و ترکیه تقدیم میشود و در نهایت حسن ختام اجرای ارکستر ملی ایران، تصنیف «ای ایران» یکی از مشهورترین و محبوبترین سرودهای ملی میهنی از ساختههای زندهیاد روحالله خالقی بود.
یک شب مجارستانی در جشنواره موسیقی فجر
دوئت جزء ویولن و پیانو از کشور مجارستان، دومین اجرای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بود که شامگاه جمعه ساعت ۲۱:۳۰ در تالاروحدت برگزار شد. این دونوازی موسیقی جز را لائوس سارکوزی نوازنده ویولن و بالاش هوروات نوازنده پیانو روی صحنه بردند و این در حالی بود که نخسین اجرای بینالملل جشنواره با حضور سفیر کشور مجارستان روی صحنه رفت.
قطعه نخست «Donna Lee» اثر چارلی پارکر (Charlie Parker) نوازنده ساکسیفون آلتو و نابغه بیهمتای بداههنوازی جاز بود. قطعه بعدی نیز «Misty» به معنای (مهآلود) اثر ارول گارنر(Errol Garner) نوازنده آمریکایی پیانوی جاز محسوب میشد که بسیاری او را برترین نوازندهای میدانند که موسیقی معاصر غرب به خود دیده است. گوش موسیقی و توانایی بسیار زیاد ارول گارنر در نواختن پیانو او را محبوب خاص و عام در موسیقی جاز کرد.
اثر بعدی از کول آلبرت پورتر (Cole Porter) آهنگساز و ترانهساز آمریکایی با نام «Night and day» بود که از جمله ترانههای معروف این آهنگساز است. قطعه دیگری که توسط این نوازنده به زیبایی به اجرا درآمد «It don’t mean a thing, Astor Piazzola: Oblivion» اثر دوک الینگتون (Duke Ellington) نام داشت. ادوارد کندی الینگتون معروف به دوک یکی از پیانونوازان و آهنگسازان و رهبران ارکستر بزرگ تاریخ موسیقی جاز در آمریکا بود. آهنگ «Spain» اثر Chick Corea قطعه بعدی بود که اجرا شد.
قطعه دیگری که در این دوئت توسط این دو نوازنده چیرهدست اجرا شد، «Bebop» اثر دیزی گیلیسپی (Dizzy Gillespie) نوازنده ترومپت و از پایهگذاران سبک پرشتابی از موسیقی جاز به نام سبک بیباپ بود. سه اثر (All the things you are, Rezső Seres: Glommy Sunday, ) اثر جروم کرن (Jerome Kern) ترانهساز آمریکایی و در پایان آهنگ «Cherokee» اثر ری نوبل (Ray Noble) آهنگساز، رهبر گروه موسیقی و هنرپیشه اهل انگلستان به اجرا درآمد.
لائوس سارکوزی نوازنده ویولن درباره اجرای این گروه در قالب جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: نخستین باری است که هم به ایران میآیم و در جشنواره موسیقی فجر شرکت میکنم.
وی درباره شناختش از موسیقی ایرانی و جشنواره موسیقی فجر گفت: قبل از اینکه به اجرا بیایم مطالعاتی در این زمینه داشتم و متوجه شدم در دورههای قبل جشنواره هم اجراهای خوبی برگزار شده است. از سالن و فضای اجرا هم بسیار رضایتمندم اما درباره موسیقی ایرانی باید بگویم، اجداد من مهاجر بودند و یک احتمالی هم وجود دارد که از ایران هم بوده باشند. علاوه بر آن یکی از سازهایی که مینوازم به نام «تیمبال» شبیه به سازهای ایرانی است و به همین سبب شناخت نسبتا خوبی از موسیقی ایرانی دارم.
سارکوزی درباره اینکه برگزاری چنین جشنوارههایی در تبادل فرهنگی و هنری بین کشورها چه میزان اثرگذار است، گفت: بیتردید اثرگذار است و چه بهتر آنکه این تبادل فرهنگی از هر دو سو صورت گیرد. از نگاه من موسیقی زبانی است که به راحتی با مردم ارتباط برقرار میکند. شخصا در این اجرا، هنگام نوازندگی، نگاهم به حاضران در سالن افتاد، گویا با آنان در حال گفت و گو هستم و خوشحالم که میتوانم با این روش با مخاطبان ارتباط برقرار کنم با وجود آنکه هیچ یک به زبان یکدیگر آشنایی نداریم.
این نوازنده ویلون درباره اینکه آیا تمایل دارد در ایران کارگاه آموزشی برگزار کند، گفت: بله؛ با کمال میل و حتما و بسیار خوشحال میشوم که این اتفاق بیفتد تا فرصتی باشد موسیقی مجارستان را به موسیقیدانان ایرانی بیشتر معرفی کنم.
امیدهای آینده موسیقی کشور در رودکی به صحنه آمدند
نخستین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با میزبانی هنرستان موسیقی پسران هنرهای زیبای موسیقی کشور در تالار رودکی برگزار شد. در ابتدا، گروه هنرستان هنرهای زیبای پسران قزوین قطعات «شور عاشقان»، «رنگ اصفهان» و پیش درآمد اصفهان را اجرا کردند.
نوازندگان هنرستان هنرهای زیبای پسران قزوین متشکل از محمدمهدی مهدیآبادی (کمانچه)، پارسا نیری (سنتور)، احمدرضا محمدپور (کمانچه)، حمیدرضا شمسینی غیاثوند (کمانچه و تنبک)، باربد زمانی (کمانچه)، ایلیا رجبعلی (سنتور و پیانو)، طاها امینی (تار)، ایلیا رشوند (خواننده)، محمدرضا نوری (سهتار)، سروش جعفری (قانون) و نوید وفانیا سرپرست گروه بودند.
سرپرست گروه هنرستان هنرهای زیبای پسران قزوین درباره فعالیت این گروه گفت: هنرستان هنرهای زیبای پسران قزوین از سه سال پیش تاسیس شده است و استعدادهای خوبی در زمینه موسیقی پرورش داده که اجراهایی هم در سطح کشور داشتهاند و زیر نظر اساتید طراز اول آموزش میبینند.
وفانیا درباره تجربه حضور هنرجویان هنرستان موسیقی در جشنواره موسیقی فجر افزود: این حضور تجربه بسیار خوبی برای هنرجویان هنرستان هنرهای زیبای پسران قزوین است؛ واقعا هنرجویان موسیقی در شهر قزوین نیاز به حمایت دارند و ما از ستاد جشنواره و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار حمایت داریم که امکانات در اختیار هنرستان قرار دهند.
وی درباره اینکه اجرای گروههای موسیقی در جشنواره فجر چقدر به ایجاد روحیه همدلی و همبستگی کمک میکند، گفت: این اجراها باعث ایجاد روحیه نشاط و امیدواری در جامعه میشود و از طرفی امید در دل هنرجویان جوان ایجاد میکند که هم دیده میشوند و هم به جامعه موسیقی معرفی خواهند شد.
در بخش دوم اجرای هنرستانهای هنرستان پسران موسیقی کشور، هنرجویان هنرستان پسران موسیقی تهران به صحنه رفتند و قطعاتی را اجرا کردند. ابتدا اشکان صالحی به صحنه آمد و قطعهای را با پیانو اجرا کرد؛ پس از آن هنرجویان؛ بردیا حقجو و رضا حایری پیانو و فلوت نواختند و سپس دونوازی سنتور و ویولن را برادران سورنا و بردیا قجر اجرا کردند.
اجرای سنتور و تنبک محمد فاتح و امیرعلی نامآور پایان بخش اجرای هنرستان پسران موسیقی کشور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بود.
هنرجویان هنرستان موسیقی پسران تهران سپس به صحنه برگشتند و از اساتید خود استاد توکلی و ایلچی تجلیل کردند.
سرپرست گروه هنرستان موسیقی پسران تهران درباره تاثیر حضور این گروه در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: اجرا در جشنواره موسیقی فجر صد درصد در آینده حرفهای این هنرجویان تاثیر دارد؛ در واقع این اجرا میتواند حکم یک پایاننامه تحصیلی برای هنرجویان موسیقی باشد؛ آنان در صحنه مقابل تماشاگران به اجرا میروند و آموزشهای خود را به صورت عملی در دید مخاطب قرار میدهند.
ساسان احسانی درباره اینکه آیا اجرا در جشنواره موسیقی فجر باعث ارتقای شادی و امید و اتحاد در جامعه میشود، گفت: هنر در هر شرایطی رسالت خود را که تلطیف فضای جامعه است ایفا میکند و این هم رسالت هنرجویان موسیقی است که هر سال در جشنواره شرکت میکنند؛ هنرجویان هنرستان موسیقی پسران تهران دوست دارند در جشنواره موسیقی فجر شرکت کنند و به اجرا بروند و این اجرا فارغ از هر گونه مسائلی است و هدف آنان تنها ارائه آموختههای خود به مخاطبان است.
برگزاری آیین هزارساله «لیوا» در تالار رودکی
تالار رودکی در نوبت دوم نخستین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، میزبان «شب قشم» بود؛ شبی که گروه موسیقی قشم با اجرای محمد وزیری هنرمند پیشکسوت موسیقی قشم گرمای جنوب را با اجرای آیینهای حنابندان، زار و لیوا به جشنواره فجر آوررند.
در ابتدای این اجرا، علیرضا سرودی مجری همراه این گروه موسیقی با لهجه قشمی به شرکتکنندگان در این رویداد خیر مقدم گفت و سپس اجرا با دهلنوازی آغاز شد و گروه قطعاتی از موسیقی مردمان هرمزگان را اجرا کردند.
سپس مجری مراسم محمد وزیری نوازنده عود و هنرمند پیشکسوت قشم را معرفی کرد و این هنرمند به همراه اعضای گروه به صحنه آمدند و اجرای خود را با قطعه «هموطن» آغاز کردند.
در ادامه، مجری شب قشم با معرفی اعضای گروه موسیقی قشم به سنتهای زیبای مردمان قشم اشاره کرد و گفت: مردمان قشم در زمانهای که همه چیز تحت مدرنیته قرار گرفته است، اصالت را حفظ کردهاند و همانند دیگر مناطق ایران آیینهای ویژهای دارند؛ چون قبلهنما، زار، رزیف و آیینهای شاد عروسی که در عین سادگی پر از شادی است.
گروه موسیقی قشم سپس یکی از آیینهای ویژه قشم «حنابندان» و «زار» را اجرا کردند. در ادامه آیین هزار ساله «لیوا» توسط این گروه موسیقی اجرا شد. «لیوا» آیین هزارساله مردم هرمزگان و خصوصا جزایر است که در مراسم خاصی مانند بازگشت تجار از سفرهای دریایی و اعیاد مذهبی با حضور تعدادی از بزرگان و ریش سفیدان منطقه اجرا میشود.
علی چرخینفر، احسان محمودیان، عبدالله خاکان، مسعود خنجی، فرید ناظمی، فرج ناظمی، محمد وزیری، محمدجواد بازماندگان و معصومه درویشی، نسرین کریمی، عصمت گهرهای، مریم زاهدی، فاطمه راشدی اعضای گروه موسیقی قشم به سرپرستی معصومه بازماندگان قشمی در اجرای موسیقی شب قشم بودند که در تالار رودکی به معرفی آیینهای قشم پرداختند.
سرپرست گروه موسیقی جزیره قشمی درباره این گروه و اجرا در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: در اجرای امشب دو گروه در قالب موسیقی نواحی یکی از جزیزه قشم و دیگری از هرمز به نام «لیوا» به صحنه آمدند تا علاوه بر اجرا موسیقی و فرهنگ و آداب و رسوم قشم را به مخاطبان هشتمین جشنواره موسیقی فجر معرفی کنند.
بازماندگان قشمی با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی فجر باید به صورت فراگیر در سراسر کشور برگزار شود، افزود: برگزاری این رویداد در سراسر کشور باعث شادی و نشاط مردم و از طرفی باعث آشنایی مردم دیگر مناطق کشور با هنرمندان موسیقی و آداب و رسوم و فرهنگ شهرهایی همانند قشم میشود، موسیقی جنوب تم شاد دارد و باعث نشاط میشود.
افشار فتحالهی مدیرعامل منطقه آزاد قشم، منصور آرامی رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان، مهدی سلامتی مدیرکل اداره ارشاد قشم، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی، بهزاد عبدی دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از میهمانان ویژه اجرای شب قشم بودند.
طنین موسیقی اقوام ایران در باغ هنر
چراغ نخستین کنسرت موسیقی نواحی جشنواره موسیقی فجر شامگاه ۲۸ بهمن با اجرای گروه «نجوای کتول» در کوشک باغ هنر روشن شد. اعضای این گروه را محمدرضا برزگر نوازنده دوتار و سرپرست گروه، حسین اصفهانینوده خواننده و ششمادنواز، شیما برزگر همخوان گروه و کُرال، یگانه خسروی همخوان گروه و کُرال و مهدی جعفری کلوکن دف و دایره نواز تشکیل دادند.
گروه «نجوای کتول» اجرای خود را با «شواش کتولی» و درود بر پیامبر اسلام و ائمه اطهار (ع) آغاز کرد و در ادامه آهنگهای «عاروس بگردم»، «نام ته»، «حنا حنا حنانه»، «چینیام»، «بقچهسران»، «ما لیلا ره ندندیم»، «ها مشتی لیلای من»، «ها لیلا»، «شترک چی بار داری»، «سید نسا جان»، «نازنینم» و «جومه نارنجی» را اجرا کرد.
محمدرضا برزگر از سال ٨۰ گروه موسیقی «نجوای کتول» را به ثبت رساند. او به جز دوتا نوازی، سالهاست که به عنوان پژوهشگر موسیقی محلی گلستان و کتول فعالیت دارد. حسین اصفهانی خواننده این گروه میگوید که کلمات موسیقی کتول برگرفته از قصههای قدیمی، تاریخی و محلی منطقه است و هر قطعه یک قصهای را روایت میکند. وی از هفت سالگی خوانندگی را آغاز کرده و از سال ۱۳۸۳ به گروه آوای کتول ملحق شده است.
دومین کنسرت موسیقی اقوام جشنواره موسیقی فجر توسط گروه «نوای خراسان» در کوشک باغ هنر اجرا شد. این گروه در دو سبک، آثاری از خراسان قدیم و خراسان امروز یعنی تربت جام اجرا کرد.
نخستین اجرای گروه نوای خراسان «لاله آزاد» یکی از آثار محبوب هراتی بود. دومین قطعه، «یوسف» و سومین اثر نیز «نوایی نوایی» قطعه ماندگار خراسان قدیم و تربت جام بود. چهارمین قطعه نیز «بابا گلافروز» از موسیقی مقامی خراسانی اجرا شد.
اعضای این گروه را عبدالخالق عزیزیزاده سرپرست گروه و خواننده، نوازنده دوتار و هارمونی، عبدالقادر عزیزیزاده خواننده و نوازنده رباب، محسن عسکریان نوازنده دوتار، مبین آثاری جامی نوازنده دف و طبل تشکیل دادند.
اجرای ویژه بانوان در نیاوران
فرهنگسرای نیاوران شامگاه ۲۸ بهمن میزبان اجرای ۲ گروه موسیقی ویژه بانوان از شهرستانهای خوی و خرم آباد بود. در بخش نخست این رویداد هنری، گروههای موسیقی «ماهور» به سرپرستی کیوان کرباسفروش از شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی و «هنا» به سرپرستی نوشآفرین کشوری از شهرستان خرمآباد استان لرستان میزبان بانوان علاقهمند به موسیقی بودند.
وقتی جشنواره فجر با گروههای سرود رنگ نو به خود گرفت
فرهنگسرای ارسباران نخستین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر را با میزبانی از گروههای سرود استان تهران و موسیقی «نواهای طبری» (در دو سانس مختلف) که حضور پررنگ دوستداران هنر موسیقی را نیز به همراه داشت، پشت سر گذاشت.
در نوبت نخست روز اول جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران که به اجرای گروههای سرود استان تهران اختصاص داشت، ابتدا گروه سرود «دختران انقلاب» که از سال ۱۳۹۵ با سرپرستی معصومه بوربور به عنوان نخستین گروه سرود دختران جنوب شراق تهران از ورامین فعالیتشان را آغاز کردند، قطعات «ایراندخت» و «تسبیح باران» را برای حاضران اجرا کردند.
در ادامه برنامه، سرپرست گروه سرود دختران انقلاب درباره روند تشکیل این گروه سرود و در پاسخ به سوال عبدالله روا که اجرای برنامه را برعهده داشت، گفت: گروه سرود «دختران انقلاب» از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در منطقه جنوب شرق تهران به عنوان نخستین گروه سرود دخترانه در جنوب شرقی استان تهران آغاز کرد.
بوربور در ادامه با بیان اینکه طی این سالها مشکلات بسیاری را از سرگذارندهاند افزود: ما با حمایت مردم توانستیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم و امروز شاهد شکوفایی این گروه هستیم.
سرپرست گروه سرود «دختران انقلاب» با قدردانی از حمایتهای معاونت فرهنگی اجتماعی ناجا خاطرنشان کرد: این گروه سرود تاکنون فعالیتهای زیادی را در حوزه سرود کشور انجام داده که مهمترین اجرای آنها مربوط به اجرای برنامهای به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) در محضر رهبر انقلاب بوده است.
اجرای بعدی به قطعه «ایرانم» اختصاص داشت که توسط گروه سرود «نسل سلیمانی» متشکل از دختران و پسران خردسال با سرپرستی معصومه بوربور برای حاضران اجرا شد.
گروه سرود «شمیم یاس» با سرپرستی سیدفاطمه قاضوی نیز در آخرین بخش اجراهای روز نخست برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود، سه قطعه «خدا»، «کبوترانه» و «عیدانه» را برای حاضران اجرا کردند.
سرپرست گروه «شمیم یاس» درباره فعالیتهای این گروه گفت: ما علاوه بر داشتن این گروه سرود دخترانه، یک گروه سرود پسرانه هم داریم که امشب به تشویق هم گروههای خود آمدهاند.
قاضوی با بیان اینکه بسیاری از افراد این گروه سرود از حافظان قرآن هستند، افزود: گروه ما حدود چهار سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و علاوهبر سرود در حوزه حفظ قرآن کریم نیز کارنامه درخشانی دارند.
همچنین اهدای لوح تقدیر به همراه تابلوی نقاشی خط با هنرمندی علی مینایی برای تجلیل از استاد شهروز حقی هنرمند پیشکسوت موسیقی و سرود کشورمان توسط گروه سرود «شمیم یاس» از دیگر برنامههای روز اول جشنواره سی و هشتم بود.
شهروز حقی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره با تاکید بر اهمیت جایگاه گروههای سرود و خالی بودن این بخش در جشنواه موسیقی فجر در سالهای گذشته اظهارداشت: برای حضور در این برنامه هیچ همراهی را با خود نیاوردم چون میدانستم در جمع شما عزیزان غریبه نیستم.
وی افزود: امروز هم بسیار خوشحالم که جشنواره موسیقی فجر با قدم گروههای سرود یک رنگ جدید گرفت. جای این گروهها در جشنواره موسیقی فجر واقعاً خالی بود، جشنواره موسیقی فجر متعلق به این گروههای سرود است.
حقی با اشاره به تاثیر بسیار مثبت موسیقی جمعی در جامعه گفت: سرود اثرات بسیار مثبتی روی هنرمند، جامعه و مخاطب دارد که همگی با آنها آشنا هستیم اما مهمتر از همه مسائل کودکان و نوجوانان هستند که میتوانند بخشی از عمرشان را برای حضور در سرود صرف کنند و چه خوب که به واسطه هماهنگیها و برنامهریزیهایی که میتوان در این زمینه انجام داد، زنگ سرود هم در مدارس وجود داشته باشد. هیچ فعالیت پرورشی قابل مقایسه با سرود نیست زیرا آثار بینظیری دارد و میتواند بیشتر از اینها تداوم داشته باشد.
طنین موسیقی طبرستان در ارسباران
نوبت دوم نخستین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران به اجرای موسیقی طبرستان توسط گروه شناخته شده موسیقی نواحی «نواهای طبری» اختصاص داشت.
گروه «نواهای طبری» با سرپرستی ایرج محمدی را در این اجرا، کیان شمس (نوازنده دف و دایره)، شایان ابراهیمنژاد (نوازنده سنتور)، محمدرضا محمدی (کمانچه)، مصطفی مهدوی (خواننده)، علی رجبپور (نوازنده سازهای بادی مازنی)، رضا یوسفی (نوازنده عود) و پارسا محمدی (نوازنده تمبک) همراهی میکردند.
اجرای خوانندههای پاپ در سالن میلاد
نخستین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان آرون افشار و سینا شعبانخانی خوانندههای پاپ در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران بود.
آرون افشار ساعت ۱۹ به روی صحنه رفت. «طبیب ماهر»، «کجایی»، «خط و نشان»، «عطر بهار»، «ثانیهوار»، «دلشوره»، «رفتم که رفتم»، «ساحل آرامش»، «خندههاتو قربون»، «جانم باش»، «مادر»، «پدر»، «شب رویایی»، «عاشق کش» از جمله قطعاتی بود که افشار بود در این کنسرت اجرا کرد و با استقبال و تشویق طرفدارانش همراه شد.
علی جعفری (کیبورد)، محمد نظرزاده (ویولن)، محمد حسنی (گیتار)، مهدی موسوی (گیتار)، رضا حیدری (گیتار)، علی خانی (درامز) و همایون جوادی (پرکاشن) نوازندگانی بودند که آرون افشار را در این کنسرت همراهی کردند.
همچنین سینا شعبانخانی ساعت ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی به روی صحنه رفت. «چشمای مست»، «خوب یا بد»، «من بی تو»، «حس من»، «عمداً»، «جادوی خاص»، «یار جونی»، «رنگ سال»، «یار دلم»، «نزدیکای پاییز» و «نقطه حساس» و «جادوی سیاه» از جمله قطعات این کنسرت بود.
سعید عباسی (کیبورد)، مرسل وطنی (ساکسیفون)، هوداد اللهیار (پرکاشن)، فراز نصیری (گیتار)، صابر حسین بابایی (گیتار)، میلاد عینی (گیتار) و اشکان صدیقآذر (سامبلر) به عنوان گروه نوازندگان، شعبانخانی را در این اجرا همراهی کردند.
سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن تا سوم اسفند به دبیری بهزاد عبدی در بخشهای رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار میشود. جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.