به گزارش ایرنا، مجتبی زمانیان روز یکشنبه در نشستی خبری در مشهد افزود: در تامین قطعات همچنان دچار چالش هستیم و سعی می شود از طریق مهندسی معکوس این مشکل تا حدودی برطرف شود.
وی اضافه کرد: امسال مهندسان داخلی تعمیرات اساسی ١١ واگن از واگن های خط یکم را نیز انجام داده اند که ١٠٠ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی داشته است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد گفت: کمبود ناوگان در خط یکم از معضلات است و واگن مورد نیاز این خط ١٢٠ واگن است اما هم اینک با ۶٠ واگن سرویس دهی می شود.
زمانیان افزود: آبان ماه امسال شهرداری موظف به خرید ۶٠ واگن شد و مراحل انتخاب مشاور برای فرایند برگزاری مناقصه تامین واگن در حال انجام است.
وی ادامه داد: در خطوط قطار شهری ١٣٢ دستگاه آسانسور و ١٢٠ دستگاه پله برقی وجود دارد که به غیر از چهار دستگاه آسانسور، بقیه فعال هستند و این چهار دستگاه نیز در دست تعمیر است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد گفت: ١٢ سال از بهره برداری خط یکم و ۶ سال از بهره برداری مرحله نخست خط دوم می گذرد و بهره برداری از بخش نخست خط سوم نیز با جدیت پیگیری می شود و قطار شهری مشهد تاکنون ۴٢۵ میلیون مسافر را جا به جا کرده است.
زمانیان افزود:بهای خدمات قطار شهری مشهد در سال ١۴٠٢ ، هزار و ۵٠٠ تومان است و شهرداری و دولت نیز ١٠ هزار تومان یارانه برای هر سفر پرداخت خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد در خصوص ایمنی تونل و تأسیسات مترو در برابر زلزله نیز گفت: تاسیسات قطار شهری مشهد در مقابله با زلزله تا قدرت هشت ریشتری مقاوم ساخته شده است.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیلآباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهرهبرداری رسید و هماکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا بهجا میشوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهرهبرداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز۱۸ مرداد همان سال بهرهبرداری شد.