تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه هند با بیان این که جهان دموکراتیک به بحث در مورد دموکراسی نیاز دارد، سرمایه‌گذار میلیاردر جورج سوروس را به دلیل اظهاراتش در مورد دموکراسی هند پیرمرد خطرناک نامید.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، سوبرانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، روز شنبه در کنفرانسی در سیدنی گفت که اظهارات سوروس نوعی «دیدگاه یورو آتلانتیک» است.

سوروس، روز پنجشنبه، در سخنرانی پیش از کنفرانس امنیتی مونیخ، از نارندرا مودی، نخست وزیر هند انتقاد کرد و گفت که هند یک دموکراسی است اما مودی یک دموکرات نیست.

وی گفت: باید در مورد دموکراسی، بحث و گفتگوی بیشتری داشته باشیم، از جمله ارزش‌هایی که دموکراسی را تعریف می‌کند که جهان دوباره متعادل شده و اندیشه یورو آتلانتیک، ضعیفتر شود.

جیشانکار در پاسخ به سوالی در مورد سوروس، گفت: او پیر، ثروتمند و خطرناک است، زیرا اتفاقی که می افتد این است که وقتی چنین افرادی و چنین دیدگاه ها و سازمان هایی از این دست در واقع منابع را برای شکل دادن به روایت ها سرمایه گذاری می کنند.

وزیر خارجه هند افزود که رای دهندگان هند تصمیم گرفتند که کشور چگونه باید اداره شود و این دموکراسی است.

وی گفت که این اظهارات ما را نگران می کند. ما کشوری هستیم که استعمار را پشت سر گذاشته ایم، می دانیم که وقتی مداخله خارجی وجود دارد چه اتفاقی می افتد.

اندیشکده موسسه سیاست استراتژیک استرالیا میزبان کنفرانسی یک روزه بود که در آن جایشانکار در یک سخنرانی بر نیاز فوری به ریسک زدایی از اقتصاد جهانی با به دست گرفتن ریاست هند در گروه 20 تاکید کرد.

وی پیشتر با آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا دیدار کرد. استرالیا به دنبال افزایش تجارت خود با هند برای کاهش اتکای خود به چین است و گروه امنیتی کوواد را با هند تشکیل داده است که شامل ایالات متحده و ژاپن نیز می شود.