اراک - ایرنا - مدیرکل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان مرکزی گفت: یک‌هزار و ۱۰۳ فقره پرونده قاچاق کالا با نظارت دقیق و مستمر امسال در این استان به ثبت رسید.

«یداله حاج جعفری» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این کالاهای قاچاق از سوی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از قبیل نیروی انتظامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به اداره کل اموال تکملیکی استان تحویل و برای متخلفان پرونده تشکیل شد.

وی ادامه داد: انواع لوازم خانگی، دخانیات، لوازم آرایشی، پارچه، پوشاک، مواد غذایی سریع‌الفساد، انواع کنسانتره و پودر بدنسازی مهمترین کالاهای قاچاق کشف شده استان مرکزی در سال جاری است که از سوی اداره کل گمرکات این استان بیش از چهار هزار و ۳۰ میلیارد ریال ارزش‌گذاری شده است.

مدیرکل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان مرکزی اظهار کرد: این اداره کل وظیفه تعیین تکلیف کالاهای مکشوفه قاچاق را دارد که بعد از صدور رای از مراجع قضایی دو نوع کلی عملیات غیر فروش و عملیات فروش بر روی کالاها انجام می‌گیرد.

حاج‌جعفری اضافه کرد: عملیات غیر فروش شامل استرداد کالا به صاحبین اموال که دارای رای برائت از مراجع قضایی بوده‌اند، است که امسال ۳۲۵ پرونده در ۸۴۳ ردیف کالا و به ارزش بیش از ۷۷۰ میلیارد ریال استرداد شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از عملیات غیر فروش شامل امحای کالاها است بیان کرد: عملیات انهدام و امحای کالاهای قاچاق که از نظر مراجع مربوطه از جمله معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی برای سلامت جامعه مضر تشخیص داده شده‌اند نیز در ۱۱ مرحله با حضور اعضای ناظر شامل نمایندگان مراجع قضایی(دادستانی و تعزیرات)، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نماینده دستگاه‌های امنیتی، پلیس امنیت اقتصادی و دانشگاه علوم پزشکی به ارزش حدود ۲۵۰ میلیارد ریال و به وزن ۱۹۶ هزار و ۸۵۶ تن از چرخه مصرف خارج شدند.

مدیرکل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان مرکزی ادامه داد: عمده کالاهای امحا شده در سال جاری شامل انواع دخانیات، مواد غذایی سریع الفساد، انواع کنسانتره و پودر بدن سازی، لوازم آرایشی و بهداشتی غیر قابل مصرف بوده‌اند.

حاج جعفری افزود: مابقی کالاهای مکشوفه نیز در فرآیند مزایده الکترونیکی به فروش رسید.