بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: بخش عمده آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و باید به دنبال راهکارهایی باشیم که مصرف آب در این بخش به طور ویژه مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عباس‌زاده روز دوشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی استان افزود: آب‌های موجود در آبخوان‌ها باید ذخیره شود تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از آن استفاده کنند و ضربه به آبخوان‌ها تبعات منفی دارد لذا نباید با بی‌تدبیری آیندگان را دچار مشکل کرد.

وی گفت: اجازه برداشت آب از منابع زیر زمینی در ۲ دهه قبل سبب بروز مشکلات فعلی شده و اکنون باید به دنبال راهکارهایی برای حفظ منابع موجود باشیم زیرا خراسان جنوبی به طور فوق‌العاده درگیر مساله کم‌آبی است و سند سازگاری با کم‌آبی به عنوان ضرورت باید اجرایی شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: مردم در قدیم برای بهره‌وری بیشتر از آب به دنبال حفر قنات بودند اما به مرور زمان با عادی‌انگاری این فرهنگ تضعیف شد لذا با افزایش نیازهای آبی به خصوص در استان‌های کویری دچار تنش‌هایی هستیم و باید شرایط ویژه‌تری را تحمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای ۱۰ یا ۲۰ سال آینده باید مسوولیت‌هایی احساس شود افزود: جهاد کشاورزی باید در زمینه آموزش و فرهنگسازی به عنوان ضرورت اجرایی شدن سند سازگاری با کم‌آبی برنامه‌های عملیاتی را دنبال کند و اهداف این سند برای مردم تشریح شود تا شاهد افزایش سطح زیر کشت نباشیم.

عباس‌زاده گفت: باید نتایج طرح‌های آبیاری تحت فشار را به طور دقیق بررسی کرد تا اثرگذاری آن در صرفه‌جویی مصرف آب مشخص شود و با توجه به سیاست‌های فعلی باید به سمتی حرکت کنیم که طرح‌هایی از جمله گسترش گلخانه‌ها در استان منجر به کاهش مصرف آب ‌شود.

وی با تاکید بر پرهیز از نگاه تک بعدی به مساله آب اظهار داشت: سیاست‌ها و برنامه‌ها باید به سمت مدیریت منابع آب باشد چون آب قابل تولید نیست لذا همین منابع موجود باید حفظ شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: تامین آب شرب در اولویت برنامه‌هاست و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست لذا باید به هر قیمتی تامین شود.

وی گفت: خرید چاه‌های کم‌بازده موجب تحمیل هزینه کلان به دولت می‌شود و با هماهنگی بخش‌های مختلف می‌توان این مساله را مدیریت کرد.

عباس‌زاده افزود: یک سوم آب مصرفی در خراسان جنوبی به دلیل فرسودگی شبکه انتقال هدر رفت دارد و نوسازی خطوط انتقال آب نیازمند اعتبارات کلان است که نسبت به خرید چاه‌های کم‌بازده برای دولت اولویت بیشتری دارد.

وی گفت: گندم و نهاده‌های دامی از محصولات استراتژیک برای کشور است که فعلا کشت آنها در خراسان جنوبی گسترده نیست و دولت تلاش دارد با همراهی بیشتر کشاورزان را حمایت کند تا درآمد ناشی از این بخش کم نشود اما مصرف آب باید مدیریت شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: افزایش سطح زیرکشت ناشی از صرفه‌جویی آب چاه‌ها یک ایراد است که طرح‌های مدیریت آب را با مشکل مواجه می‌کند.

وی بر لزوم اصلاح الگوی کشت در استان خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: کشت محصولات کم آب‌بر زمانی مفید است که منجر به کاهش مصرف آب شود و در حال حاضر میزان درآمد بخش کشاورزی با مصرف آب توجیه‌پذیر نیست در صورتی که بخش صنعت با مصرف کمتر آب اشتغال و سودآوری بیشتری برای مردم دارد.

عباس‌زاده تصریح کرد: مصرف آب در بخش کشاورزی بالا ولی بهره‌وری، دانش فنی و علمی در این بخش پایین است که باید پذیرفته و باور شود.

وی گفت: مدیریت مصرف آب به معنای محدود شدن کشاورزی نیست بلکه باید به سمت استفاده بهینه منابع موجود برویم در حالی که مردم نسبت به طرح‌های نوین آبیاری توجیه نیستند و باید در زمینه اصلاح کشت نیز آموزش‌های بیشتری به کشاورزان ارایه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: باید با در نظر گرفتن منابع آب موجود بدانیم در کدام بخش ارزش افزوده آب بیشتر است و سرمایه‌گذاری به آن سمت هدایت شود.

وی افزود: انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی در حال انجام است که هدف عمده آن تامین آب صنعت است و هزینه‌های آن از سوی صنایع تامین می‌شود.

عباس‌زاده با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف آب در فضای سبز گفت: اکنون باغ‌های تاریخی که ثبت ملی و جهانی شده همچون باغ اکبریه در حال خشک شدن است لذا آب از این منظر هم اهمیت دارد.

وی گفت: بخش کشاورزی نباید دچار رهاشدگی شود بلکه متناسب با پیشرفت دانش و فناوری باید به دنبال افزایش بهره‌وری این بخش باشیم و راهکارهای علمی و عملی در بخش کشاورزی طوری پیاده شود که با حفظ سطح کشت و مدیریت مصرف آب، درآمد نیز افزایش یابد.