سنندج- ایرنا- ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در سالهای اخیر گام‌های بزرگی برای محرومیت‌زدایی از کردستان برداشته است، تا جایی که می‌توان آن را انقلابی در این عرصه دانست.

به گزارش ایرنا، شاید سفر رهبر معظم انقلاب به استان در اواخر دهه ۸۰ را بتوان نقطه تحول کردستان دانست، زمانی که بنیاد برکت از زیرمجموعه های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به طور رسمی فعالیت خود را در استان آغاز کرد؛ نهادی انقلابی که محرومیت زدایی را در کنار پیشرفت دنبال می‌کند و شروع فعالیتش با ساخت مدارس بود.

برای بررسی نقش ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و زیرمجموعه های آن شامل بنیاد برکت، بیناد احسان، بنیاد ۱۵ خرداد و شرکت دانش بنیان برکت با مهدی طالبی مدیرکل این ستاد در کردستان به گفت و گو نشستیم.

ایرنا: آقای طالبی بفرمایید که این نهاد در کردستان در زمینه ساخت مدارس چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

طالبی: در حوزه مدرسه سازی تعهد بنیاد برکت در استان تا به امروز، ساخت ۶۵ باب مدرسه بود که از این تعداد ۴۸ مدرسه افتتاح و جهت بهره برداری در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان قرار گرفته است.

این بنیاد چهل و هشتمین مدرسه خود در سال جاری را در دهه فجر امسال در ناحیه منفصل شهری حسن آباد سنندج افتتاح کرد که بزرگترین و اولین مدرسه ۱۸ کلاسه استان است و ۲ دبیرستان و یک هنرستان را پوشش می‌دهد.

همچنین برای تبدیل مدارس کانکسی به مدارس یک و ۲ کلاسه تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش منعقد شد و در استان با مشارکت اداره کل نوسازی در حال احداث است.

تاکنون با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار، ۲۱۹ کلاس درس در استان افتتاح شده است و ۸۲ کلاس درس هم در دست اجرا داریم که با مشارکت اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس در حال ساخت است.

ایرنا: در بخش آموزش عالی هم فعالیتی انجام گرفته است؟

طالبی: بله، بنیاد ۱۵ خرداد یکی از بزرگترین خوابگاه‌های کشور با نام خوابگاه فرشتگان را در دانشگاه کردستان احداث کرد و جهت بهره‌برداری در اختیار دانشگاه کردستان قرار گرفت تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی از آن بهره مند شوند.

این خوابگاه، ۴۸۶ تخت و پنج هزار مترمربع زیربنا دارد.

ایرنا: چه حمایتی هایی توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در استان انجام گرفته است؟

طالبی: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از سال ۱۳۸۸ با ۲۰ شرکت سهامی خاص در استان شراکت داشته است و البته بنیاد برکت به دنبال تصدی گری نیست، بلکه به صورت سهام ۴۹ درصدی در این شرکت‌ها مشارکت کرده و ۵۱ درصد از سهام هم متعلق به طرف شریک است.

دوره مشارکت بنیاد با شرکت‌ها پنج ساله است که پس از توانمندسازی و پایان دوره پنج ساله مشارکت، سهام به شریک واگذار و منابع تزریقی را ظرف ۳۶ ماه به بنیاد بر می گردانند.

از ۲۰ شرکت طرف شراکت بنیاد برکت در کردستان تاکنون ۱۷ شرکت دوره پنج ساله خاتمه یافته است و با خروج بنیاد برکت، منابع برگشتی از شرکت‌های رشد یافته، به شرکت‌های دیگر تزریق می‌شود تا چرخه فعالیت اقتصادی در این شرکت نیز ارتقا یابد و بتواند مجموعه را بهتر مدیریت کنند.

در واقع بنیاد برکت در این شراکت، نقش پشتیبانی دارد و با توانمند شدن شرکت‌ها از آن خارج و ۱۰۰ درصد سهام شرکت به صاحب آن بر می گردد.

ایرنا: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) توانمندی سازی اقتصادی و اجتماعی روستاییان را هم در دستور کار دارد، در این باره توضیح دهید

طالبی: بله این ستاد توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی را دنبال می کند؛ مدل اقتصادی دیگری از سال ۱۳۹۷ در کردستان بصورت پایلوت در بیجار و سروآباد برای توانمندسازی جوامع محلی روستایی آغاز شد تا با ایجاد مشاغل پایدار روستایی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان قدم بردارد که از سال ۱۳۹۸ این مدل به تمامی شهرستان‌های استان تعمیم داده شد.

همچنین در بخش های زیربنایی، بهسازی راه‌های روستایی نیز بنیاد برکت با همکاری دستگاه های متولی اقدامات خوبی را انجام داده است.

تا امروز مجموعه بنیاد برکت در حوزه اشتغال استان حدود ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۱۲ هزار و ۶۰۰ طرح را به اجرا درآورده است.

ایرنا: برای حمایت از اشتغال روستاییان چه برنامه‌هایی توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دنبال می شود؟

طالبی: بنیاد برکت با مدل اشتغال اجتماع محور، در صدد توانمندسازی جامعه روستایی و حمایت از کسب و کار بویژه در بخش کشاورزی است.

در این راستا، ابتدای هر سال جلسه کارگروه اشتغال در فرمانداری‌ها برگزار و روستاهای هدف معرفی می شوند و تسهیلگران و مجریان بنیاد که یک شبکه تسهیلگری با برنامه حمایتی دارند، ظرفیت روستا و توانمندی افراد را بررسی و تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

بنیاد برکت در این بخش فقط به دنبال پرداخت تسهیلات نیست و ایجاد اشتغال واقعی را دنبال می کند.

گاهی یک فرد روستایی منابع مالی دارد ولی ایده ایجاد یک کسب و کار را ندارد، بنابراین مجریان و تسهیلگران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که فارغ التحصیلان دانشگاه‌های معتبر کشور هستند، در حوزه های توسعه روستایی، مدیریت و اقتصاد، مدلهایی را طراحی ودوره های آموزشی برگزار می کنند تا متقاضی روستایی بتواند به کسب و کاری برسد که بتواند زندگی خود را اداره کند.

ایرنا: برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها تاکنون چه میزان اعتبار پرداخت شده است؟

طالبی: بنیاد برکت از سال ۱۳۹۷ که اشتغال روستایی را آغاز کرد، ۱۱ هزار طرح با ۳۱ هزار شغل و بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

در سال جاری نیز از محل اعتبارات تبصره ۱۶ جزء ب با انعقاد تفاهم نامه با استانداری کردستان ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار بنیاد برکت قرار گرفت که تا امروز هزار و ۸۷۰ طرح با ۱۱۴ میلیارد تومان عملیاتی و هزار و ۶۷۸ طرح نیز جهت پرداخت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی شده است.

در اینجا جا دارد که از مدیران امور شعب بانکهای استان و مسئولین اعتبارات شهرستانی نیز قدردانی کنم که با توجه به حجم بالای تسهیلات تکلیفی که بر عهده دارند، با کار جهادی در تلاش هستند تمام اعتبارات اشتغال نیز جذب استان و به کارآفرینان پرداخت شود.

ایرنا: آیا نقش ستاد اجرایی حضرت امام (ره) منحصر به حوزه اقتصادی و مدرسه سازی است یا در استان برنامه های دیگری نیز اجرایی کرده اید؟

طالبی: در حوزه عمرانی هم ورود پیدا کرده ایم و با کار جهادی برنامه دیگر در حوزه زیربنایی و عمرانی داریم که در این زمینه تفاهم نامه‌ای با راهداری به مبلغ ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای بهسازی راه روستایی در شهرستان‌های سنندج، کامیاران، بانه و دیواندره منعقد کرده ایم.

در حوزه بهداشت و درمان نیز در حوزه تکمیل خانه های بهداشت روستایی مشارکت داریم که از پنج مرکز تعهد شده، ۲ مرکز در قروه و سقز در دهه فجر افتتاح که ۲ میلیارد تومان در مجموع هزینه شد.

یکی از کارهای شاخصی که سال ۱۳۹۵ در حوزه بهداشت و درمان انجام گرفت، صرف ۹ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بیمارستان رازی بانه بود که در زمان شیوع کرونا و همه گیری این بیماری، شاهد کارایی این مرکز بودیم.

یکی دیگر از طرح‌های اساسی که در استان در دست اجراست، تفاهم نامه ای با استانداری کردستان است که در حوزه بیمه منازل داریم و با وجود اینکه سازمان‌های بیمه‌ای، راغب به بیمه خانه‌های خشت و گلی نیستند ولی ۷۰ هزار خانه در استان تحت پوشش بیمه خسارت و آتش سوزی در می آید.

بخش مهمی از فعالیت بنیاد برکت به حوزه کشاورزی بر می گردد که طرح جهش تولید در سطح پنج میلیون هکتار از اراضی دیم کشور با ارائه خدماتی همچون آموزش های رایگان، تامین بذر، کود، سم و نهاده اجرایی شد.

سهم کردستان از این طرح حدود ۵۹۱ هزار هکتار از دیمزارهای استان زیر پوشش طرح جهش تولید قرار گرفت.

بر اساس برنامه ابلاغی در سال جاری هفت محصول زراعی زیر پوشش حمایت های طرح جهش تولید در دیم زارهای استان کشت شد.

ایرنا: از دوران کرونا صحبت کردید، در این مدت که کشورمان درگیر این بیماری بود، بسیاری از کسب و کارها به مشکل خورد که شاهد بودیم ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بسته های معیشتی از این افراد و اقشار کم درآمد حمایت کرد، از این کمکها و دیگر طرحهای حمایتی هم توضیحاتی اگر دارید، بفرمایید.

طالبی: مجموعه بنیاد احسان ستاد اجرایی، سال ۱۳۹۶ با هدف عمل به مسوولیت‌های اجتماعی و مشارکت گروههای مردمی در خدمت‌رسانی به نیازمندان تاسیس شد که در ایام کرونا خدمت متنوعی بویژه توزیع بسته های معیشتی را بر عهده داشت.

در این دوران، یک جریان جهادی و شبکه اجتماعی راه افتاد تا به کسب و کارهای متضرر از کرونا امدادرسانی کند که ۲۲۰ گروه جهادی در استان با ما همکاری داشتند.

تا به امروز ۲۱۳ هزار بسته معیشتی، بهداشتی و لوازم التحریر توزیع شد که همه ساله در آستانه سال تحصیلی از طریق همین شبکه ها با مشارکت گروههای جهادی، ۳۰ درصد اعتبار خرید از خیرین جمع آوری و لوازم التحریر کاملا ایرانی در بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع می‌شود.

ایرنا: چند طرح دیگر در حوزه بنیاد احسان دارید که اجرایی شده است؟

طالبی: طرحی با عنوان لبخند احسان داریم که تاکنون ۲ رزمایش در استان اجرایی شده است که در این طرح، مواد اولیه دندانپزشکی تهیه و با مشارکت گروه‌های جهادی و فعالان اجتماعی، افراد نیازمند شناسایی و با همکاری دانشکده دندانپزشکی استان نسبت به درمان خانواده های نیازمند، اقدام شد.

در استان، پزشکان خیر و نیک اندیشی وجود دارد که باید بستر برای مشارکت آنها فراهم شود که به نظرم اردوهای جهادی پزشکی یکی از این بسترها باشد.

یکی دیگر از اقدامات خیرخواهانه در این راستا، اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند است که بنیاد احسان از طریق شبکه‌های مردمی و گروههای جهادی این طرح را در استان اجرایی کرد.

با توجه به نیاز خانواده های کم بضاعت در فصل سرما به وسایل گرمایشی رزمایش دلگرمی احسان را با همت گروه‌های مردمی برگزار کردیم که ۳۰ درصد هزینه خرید وسایل گرمایشی را گروه های جهادی از خیرین جمع آوری و در نهایت به خانواده ها خدمت رسانی شد.

سهم ۳۰ درصدی خیرین در طرحهای مختلف به وسیله همین شبکه های مردمی محقق می‌شود.

ایرنا: آیاد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) سهمی در تحقق شعار سال و رونق فعالیتهای دانش بینان دارد؟

طالبی: بله در بخش دانش بنیان، از سوی بنیاد برکت برای فعالیتهایی از این دست، تسهیلاتی در نظر گرفته شده که هدف حمایت از شرکتهایی است که بر روی خدمات فروش کار کنند.

با توجه به زنجیره بزرگ اشتغال خانگی و روستایی، باید بستری برای فروش فراهم شود که شرکتهای دانش بنیان می توانند این بستر را ایجاد کنند.

برای هدفمند کردن فعالیتها، موسسه دانش‌بنیان برکت در سنندج احداث شد که مرکز بزرگ نوآوری در غرب کشور به شمار می رود و به زودی افتتاح می شود.

در همین زمینه، رویدادی برای شناخت از شرکت‌های دانش بینان برگزار و یک میلیارد تومان به سه شرکت با ایده های برتر اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، توانمندسازی یکی از اجزای لازم برای رسیدن به توسعه پایدار به حساب می آید، به گونه‌ای که، دستیابی به توسعه پایدار، بدون توانمندسازی اقشار ضعیف جامعه ممکن نیست.

حال ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) با قدم برداشتن در این راه سعی دارد تا رنگ و روی محرومیت از کردستانی که سالها درگیر جنگ تحمیلی بود، رخت بسته و جای خود را به پیشرفت و توسعه بدهد.