سمنان- ایرنا- آیین اختتامیه پانزدهمین سوگواره ملی و هشتمین مسابقه بین‌المللی «مهر محرم» بخش فیلم و عکس سوگواره ملت امام حسین(ع) با تجلیل از برترین‌ها شامگاه دوشنبه در تالار تئاتر شهر سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۳۰۳ هزار اثر در بخش های حرفه ای و عمومی به دبیرخانه پانزدهمین سوگواره ملی و هشتمین مسابقه بین‌المللی «مهر محرم» در بخش های استانی، ملی و بین الملل، ارسال شد که در آیین اختتامیه ۲۰ تن از برگزیدگان بخش حرفه ای تجلیل شدند.

از این تعداد اثر بیش از سه هزار اثر مربوط به بخش حرفه ای بود که به دبیرخانه پانزدهمین سوگواره ملی و بین المللی مهر محرم ارسال شده بود.

بر اساس رای هیات داوران، برگزیدگان پانزدهمین سوگواره ملی «مهر محرم» در بخش پویش تولید محتوای حرفه ای- عکس، در بخش بخش تک عکس استان سمنان، رتبه اول میترا ناظمی از دامغان، رتبه دوم علی ابک از سرخه، رتبه سوم مصطفی قاسمیان از سمنان و مقام شایسته تقدیر محمد نجم از سمنان و مریم ابوالحسنی پوراشگذر از شاهرود بودند.

در بخش تک عکس ملی رتبه اول و دوم و سوم به ترتیب به سامان خدایاری ، سید علی رضویان هر ۲ از استان کردستان و محمد غمزه از استان سمنان معرفی و اصغر ازدشت از استان آذربایجان شرقی، مسعود محقق از استان سمنان و هادی دهقان پور از استان خراسان رضی شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش مجموعه عکس ملی نیز مریم آل مومن دهکردی از استان چهارمحال و بختیاری، هادی دهقان پور از استان خراسان رضوی و فرج الله رمضانی از استان سمنان مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کردند و علی دهقان از استان گلستان شایسته تقدیر شد.

در بخش تک عکس بین المللی رتبه اول به حسین عبدالعلی صالح آل سلطان از قطیف عربستان سعودی، رتبه دوم به حسن شاکر محمد از کشور عراق و رتبه سوم به حسین حاجیلری از ایران رسید و حسین فردان از کشور بحرین، محمد ابراهیم عبدالامیر از عراق، سید محمد طه جعفری از پاکستان، ایلیا یعقوبی از هندوستان شایسته تقدیر شدند.

هیات داوران اسامی برگزیدگان بخش فیلم کوتاه پانزدهمین سوگواره ملی مهرمحرم را در بخش فیلم کوتاه داستانی رتبه اول فاطمه سادات جوادی برای اثر "سر دست" از استان قم، و شایسته تقدیر محمدهادی سرانجام برای اثر "چادر" از استان قم معرفی کردند.

در بخش مستند کوتاه نیز محمدحسین کریمی برای اثر "سیده زینب" از استان سمنان برتر و علی شهابی برای اثر "روشندل اربعین" از استان خوزستان – آبادان شایسته تقدیر و امیرعلی نورانیان برای اثر "ای نامه که می روی به سویش" از استان سمنان به عنوان استعداد برتر شناخته شدند.

در بخش انیمیشن مهسا زینی برای اثر "اسلم بن عمر" از استان یزد رتبه اول و هادی اسپنانی برای اثر "دورافتاده" از استان چهارمحال و بختیاری روایت شهادت اولین شهید مدافع حرم جامعه پزشکی کشور شایسته تقدیر شدند.

در بخش موشن گرافیک حسن ماهان برای اثر "من و شایان" رتبه اول شد و در بخش نماهنگ رتبه اول به سیدسجاد موسوی برای اثر "نفس مادر" تعلق گرفت و حمید بوشهری برای اثر "وقت عزا" از استان بوشهر شایسته تقدیر و زهرا عرب زاده با اثر دلنوشته های آسمانی از استان اصفهان شایسته تقدیر دانش آموزی شدند.

در بخش ویژه مدافعان حرم سه نفر شایسته تقدیر شدند که شامل وحید قاسمی برای اثر شهید ذوالفقاری، مصیب کوهی مشایخ برای اثر"دوستت دارم پدر"و عباس ایمانیان برای اثر" موکب مدافعان حرم" بودند.

میثم قدس پور دبیر اجرایی پانزدهمین سوگواره ملی و هشتمین مسابقه بین‌المللی «مهر محرم» گفت: اسامی برگزیدگان بخش پویش عمومی به تعداد ۳۰ نفر نیز به زودی از طریق سایت مهر محرم اطلاع رسانی خواهد شد.

هنر بهترین ابزار در جهاد تبیین است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان با تاکید بر خوش درخشیدن مردم استان سمنان در عرصه های اربعینی گفت: از ظرفیت هنر باید برای جهاد تبیین استفاده شود.

احمد ریواده افزود: تبدیل سمنان به مرکز نوآوری های فرهنگی و اجتماعی در کشور از سیاست های راهبردی این استان است و برای رسیدن به این هدف از همه ظرفیت ها در این حوره استفاده خواهد شد.

وی با تقدیر از همکاری و مشارکت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در برگزاری این سوگواره تاکید کرد: برای تبدیل شدن استان سمنان به مرکز تولید محتواهای دینی و ارزشی در کشور، حمایت از برگزاری همایش های ملی و بین المللی دینی در دستور کار این استان قرار دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان با اشاره به برنامه برگزاری کنگره سرداران و سه هزار شهید استان در بهار سال ۱۴۰۳ گفت: برگزاری این سوگواره ها و همایش ها می تواند مقدمه ای برای برگزاری این کنگره در استان سمنان باشد.

سمنان میزبان اختتامیه سوگواره ملی "ملت امام حسین (ع)"

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم از میربانی سمنان در برگزاری اختتامیه سوگواره ملی "ملت امام حسین (ع)" در سال آینده خبر داد.

فرشید فلاح افزود: سوگواره ملی "ملت امام حسین (ع)" متشکل از سه سوگواره عطر سیب، اشراق و مهر محرم است و قرار است اختتامیه این سه سوگواره در سال ۱۴۰۲ به میزبانی سمنان برگزار شود.

وی با اشاره به شعار راهبردی مصوب شورای فرهنگ عمومی استان سمنان مبنی بر تبدیل استان سمنان به پایگاه تولید محتوای دینی و ارزشی برای فضای مجازی، اظهار داشت: سوگواره عکس و فیلم کوتاه مهر محرم که امسال پانزدهمین دوره آن برگزار شد، از مهمترین فعالیت ها در تحقق این شعار راهبردی است.

وی عکس و فیلم کوتاه را زبان جهانی دانست و تصریح کرد: سوگواره مهر محرم از استان سمنان آغاز شد و امروز به یک کار ملی و بین‌المللی تبدیل شده است.

فلاح از تلاش های دست‌اندرکاران اجرای سوگواره ملی و بین المللی مهر محرم تقدیر کرد و گفت: این افراد عشق و ارادتی ویژه به امام حسین (ع) دارند و از بچه های انقلابی محسوب می شوند و توانسته اند در این مدت با قدرت و پشتکار این سوگواره را به این درجه برساند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به برگزاری سوگواره مهر محرم در ۲ سطح حرفه ای و عمومی گفت: ۳۰۰ هزار اثر در قالب این سوگواره در فضای مجازی رصد شد و در بخش حرفه ای نیز سه هزار اثر به دبیرخانه رسید که نشان از توجه به این سوگواره در سطح ملی و بین المللی دارد.