تهران- ایرنا- عضو کمیسیون برنامه و بوجه مجلس شورای اسلامی گفت: صنایع پتروشیمی از جمله صنایع مهمی است که بیشترین ارز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، اما با توسعه پایین دست این صنعت میزان ارزآوری آن افزایش می‌یابد و این امر با کمک ساخت داخل، دست یافتنی است.

مجتبی رضاخواه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به چهارمین رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی که هفته گذشته با هدف استفاده از توانمندی‌های داخلی در این صنعت، در کیش برگزار شد، گفت: برآورد شده که بیش از ۲۰۰ تفاهم‌نامه، موافقت‌نامه و قرارداد با شرکت‌های ایرانی و دانش بنیان، به ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در این نمایشگاه به امضا رسیده که این ظرفیت بازار کار قابل‌ملاحظه‌ای را برای ساخت داخل فراهم می‌کند.

وی افزود: ضمن آنکه در صنعت پتروشیمی صنایع بالادستی توسعه یافته و به این بخش توجه ویژه‌ای شده است؛ اما صنایع پایین دستی بخش که تولیدات آن اتفاقاً ارزش افزوده بیشتری برای کشور دارد مورد غفلت قرار گرفته و پیشرفت تکنولوژی در صنایع پایین دستی پتروشیمی کمتر از توسعه بخش بالادستی است.

به گفته رضاخواه، در بخش بالادستی صنایع پتروشیمی وابستگی در حال کاهش است و این موضوع باید در صنایع پایین دستی نیز دیده شود و کاهش وابستگی این صنایع نیز مورد توجه متولیان بخش قرار گیرد.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: پتروشیمی خلیج فارس با همکاری با شرکت‌های دانش بنیان داخلی سازی در بخش پایین دستی پتروشیمی را آغاز کرده و زمینه را برای حضور شرکت‌های داخلی فراهم آورده است.

وی تاکید کرد: این برنامه، به تامین نیاز کشور، افزایش ارزآوری و آماده کردن زیرساخت‌ها برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی را برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم آورده و پتروشیمی خلیج فارس با توسعه صنایع پایین دستی نقش مهمی در جلوگیری از خام فروشی محصولات نفت و پتروشیمی ایفا کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: توسعه صنایع پایین دست که پتروشیمی خلیج فارس در دستور کار قرار داده، علاوه بر ارز آوری، اشتغالزایی را در کشور افزایش می‌دهد.