به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا روز سهشنبه در جلسه شورای آموزش وپرورش استان در سنندج اظهار کرد: دیپلماسی مهارت، موضوع بسیار مهمی و کلیات آن مورد تایید است اما نیاز به طراحی و بررسی دقیق دارد.
وی افزود: گاهی در اجرای برنامهای بدلیل عدم توجه به ظرفیتها و جزییات دچار نقص غرض میشویم، بنابراین به جای نتیجه مطلوب، دچار آسیب خواهیم شد.
استاندار کردستان با بیان اینکه دیپلماسی آمورشی،مهارتی، درمانی و غیره جزو اولویتها و مورد تاکید دولت است، یادآور شد: در استانهای مرزی کمتر از ظرفیت مجاورت با همسایگان بهره گرفته شده است و بیشتر متمایل به قدرتهای بزرگ و غرب بودهایم و ظرفیتهای داخلی و منطقهای دیده نشده و یا فعالیتی انجام نگرفته است.
زارعی کوشا اضافه کرد: بی شک اگر در زمینه اقتصادی روی دیپلماسی اقتصادی با همسایگان متمرکز می شدیم بسیاری از مشکلات این حوزه رفع می شد.
وی ادامه داد:برای موضوع دیپلماسی مهارتی آموزش و پرورش باید روی جزییات وچالشها کارویژه انجام شود و این مهم نیاز به مطالعه دقیق دارد
استاندار کردستان با بیان اینکه این موضوعدر شورای هماهنگی روابط خارجی استان نیز مطرح و مصوب خواهد شد، تاکید کرد: در راستای اجرای مطلوب این طرح می توان از تجربیات دانشگاههای استان بویژه دانشگاه کردستان که جذب دانشجوی خارجی دارند بهره گرفت.
هیچ مدرسه خیرسازی در کردستان مولدسازی نمی شود
زارعی کوشا در ادامه با اشاره به اینکه موضوعی در فضای رسانهای مبنی بر قانون مولد سازی و فروش مدارس خیرساز مطرح شد، گفت: در استان کردستان هیچ مدرسه خیرسازی در لیست فروش و مولدسازی نخواهیم داشت.
وی یادآور شد: اگر مدرسهای در روستایی وجود داشته باشد که به دلایلی مورد استفاده نباشد از آن استفاده فرهنگی خواهد شد اما مدارس خیرساز در لیست فروش نیستند.
استاندار کردستان همچنین به پرداخت عوارض شهرداریها به آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: شهرستانهایی که در این زمینه کمکاری کردهاند باید بررسی و پیگیری شود.
اجرای دیپلماسی مهارتی نیاز به بالا بردن قدرت چانهزنی دارد
سرپرست معاونت اقتصادی استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر با کمبود مهارتهای خدماتی مواجه هستیم که این مهم باید برجسته شود چون کم کم تولید از انسان فاصله گرفته و به دستگاهها و غیره سوق داده میشود.
حامد قادرزاده گفت: برای اجرای دیپلماسی مهارتی باید با آموزش دردانشگاه و مدارس قدرت چانه زنی را بالا برده و همچنین تعادل بین دانش نظری و هنرستانی برقرار شود.
پیوست فرهنگی طرح دیپلماسی مهارتی نیازمند بازخوانی بیشتر است
رییس شورای اسلامی شهر سنندج نیز در این جلسه اظهار کرد: دیپلماسی مهارتی می تواند هم تهدید و هم فرصت باشد، چرا که در برنامهریزی این طرح پیوست فرهنگی ضعیف است.
فرهاد میمنتآبادی یادآور شد: در اجرای این مهم سازوکارها باید مشخص شود و گامی مهم و ماندگار برای هم آوایی و هم افزایی بین جهان اسلام باشد.
استان کردستان ۳۰۰هزار دانشآموز دارد که در سه هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی تحصیل می کنند.