بروجرد - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: به منظور حفاظت از منابع طبیعی ۲۹۰ سازه آبخیزداری به صورت بندهای خاکی کوتاه و بلند، سنگی و ملاتی احداث شده است.

یحیی کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد چهار طرح بزرگ آبخیزداری مربوط به سال جاری است که در مجموع برای انجام آنها بین هشت تا ۹ میلیارد تومان هزینه شده و تعداد ۲ طرح نیز کلنگ زنی شد.

وی بیان کرد: اقدامات منابع طبیعی برای حفاظت از خاک و منابع طبیعی در سه بخش مرتع شامل تقویت پوشش گیاهی ، جنگل کاری و اجرای طرح های آبخیزداری دنبال می شود. که در بخش تقویت پوشش گیاهی ؛ بذر پاشی و کپه کاری به همراه کنترل زودهنگام دام به مراتع مورد توجه قرار دارد.

رییس اداره منابع طبیعی بروجرد اضافه کرد: در بخش جنگل کاری، اراضی شیب دار در مواردی بنا بر قانون به کشاورز واگذار می شود تا با کاشت نهال هم منابع درامدی حاصل شود و هم اینکه از خاک حفاظت شود.

وی با تاکید بر اینکه علمی ترین و کم هزینه ترین راه حفظ خاک انجام کارهای منابع طبیعی و آبخیزداری است، آبخیزداری عاملی موثر در حفظ آب و خاک است. عملیات آبخیزداری سبب افزایش حاصلخیزی و رطوبت خاک می شود و در نتیجه افزایش محصولات کشاورزی را به دنبال خواهد شد.

شهرستان بروجرد دارای بیش از ۹۶ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی است که بیشتر آن مرتع می باشد.