زنجان – ایرنا – دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در زنجان با قدمت نزدیک ۴۰ سال با وجود فعالیت های قابل توجهی که در آموزش فیلسمازی دارد با مشکلات تامین امکانات اولیه از قبیل ساختمان و تجهیزات دست به گریبان است.

به گزارش ایرنا، انجمن سینمای جوانان ایران تنها مرکز رسمی سازمان سینمایی در استان ها با رسالت اصلی، آموزش فیلسمازی است و هرساله هنرجویان متعددی در دوره های بلند مدت، تک درس و مشاغل سینمایی آن شرکت می کنند.

دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در زنجان از سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را آغاز کرده و با حدود چهار دهه فعالیت به عنوان یک مرکز پیشرو در آموزش سینما به علاقه مندان در این استان فعال بوده است.

این مجموعه طی این سال ها فراز و نشیب های مختلفی را پشت سر گذاشته و برخی چهره های مطرح سینمایی استان که اکنون در سطح ملی و بین المللی فعال هستند کارشان را از این انجمن شروع کرده اند.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از وضعیت انجمن سینمای جوانان ایران در زنجان با لیلا بیگلی مدیر این دفتر گفت و گو کرده است.

ایرنا. به سابقه فعالیت انجمن و دوره های آموزشی ارایه شده، اشاره کنید؟

بیگلی: از دهه ۶۰ دوره های مختلف فیلسمازی در دفتر زنجان برگزار شده و تا حالا هم ادامه دارد، فیلسمازان شاخصی کارشان را از همین دفتر زنجان و دوره های فیلسمازی انجمن سینمای جوان شروع کردند که رضا میرکریمی، جمشید بهمنی، محمود غفاری، حمید بیگلی و حسن خدایی از این دست افراد هستند و اگر بخواهیم همه را اسم ببریم فهرست بلندی می شود.

آماری دقیقی از تعداد هنرجویان از ابتدای فعالیت دفتر انجمن سینمای جوان در زنجان نداریم ولی فکر می کنم با احتساب اینکه ما از سال ۱۳۶۴ تاکنون حدود ۲۰ نفر هنرجوی فیلمسازی در هر سال داشتیم می توان به یک برآوردی رسید.

در زمان حاضر هم در کنار دوره های بلند مدت سالانه فیلمسازی، دوره های تک درس مشاغل سینمایی را داریم، امسال هفت دوره از این تک درس ها را داشتیم که علاقه مندان استقبال خوبی از آنها دارند.

دوره های بلند مدت هم یک دوره کامل است که شامل آموزش دروس و مهارت های چندگانه مثل فیلمنامه نویسی، تصویر برداری، صدا برداری، کارگردانی و تدوین می شود.

ایرنا. وضعیت دفتر انجمن سینمای زنجان در مقایسه با استان ها و شهرهای دیگر چگونه است؟

باید گفت اینطور نیست که اگر استان و شهری بزرگتر باشد به همان اندازه سینمای جوان قویتری هم دارد، ممکن است در شهر کوچکی دفتر سینمای جوان قویتری داشته باشیم.

انجمن سینمای جوان زنجان همواره در ارزیابی ها نمره قبولی را گرفته است، از طرفی ما در زنجان یک دفتر انجمن سینمای جوان داریم که در مرکز استان است ولی در برخی استان ها تعداد دفاتر بیشتری وجود دارد به طور مثال استان گیلان و همدان هرکدام پنج دفتر سینمای جوان در شهرهای مختلف دارند، بنابراین نمی شود جایی را که پنج دفتر دارد با استانی که یک دفتر دارد مقایسه کرد.

ایرنا. چرا در استان زنجان تعدد دفترهای انجمن سینمای جوان را نداریم؟

این موضوع باید خیلی سال ها پیش اتفاق می افتاد، زمانی که شرایط اقتصادی اینقدر برای دولت سخت نبود الان سیاست انجمن هم تغییر کرده و افزایش تعداد دفاتر در دستور کار نیست اما درصدد هستیم تا دست کم یک نمایندگی برای شهر ابهر بگیریم و بارها برای این موضوع درخواست داده ایم.

برای تحقق این خواسته باید زیرساخت ها و امکانات اولیه مثل تامین محل، تجهیزات و مسائل سخت افزاری در استان تامین شود که در این صورت می توان نمایندگی انجمن را ایجاد کرد.

شرایط دفتر و نمایندگی با هم متفاوت است نمایندگی ها مثل دفاتر بار مالی آنچنانی ندارد و فعالیت آنها اغلب به صورت دواطلبانه و توسط خود علاقه مندان به هنر سینما دنبال می شود.

ایرنا. موانع بر سر راه توسعه فعالیت انجمن سینمای جوان در استان چیست؟

خود استان باید بخواهد تا این توسعه محقق بشود که این موضوع بیشتر متوجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید یکسری امکانات اولیه را لااقل فراهم کند تا بتوان برای اخذ نمایندگی اقدام کرد.

انجمن سینمای جوانان ایران تنها مرکز رسمی سازمان سینمایی در استان ها است و ما مسئولیت های محدودی داریم و زمینه فعالیت انجمن، فیلم کوتاه و مهمترین فعالیت انجمن، آموزش فیلمسازی است.

انجمن سینمای جوان بودجه محدودی دارد؛ خود انجمن ردیف مستقل بودجه ای ندارد که بزرگترین معضل و مشکل انجمن سینمای جوان است و هزینه های انجمن از طریق سازمان سینمایی تامین می شود.

از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی این درخواست و انتظار را داریم که به فکر انجمن سینمای جوان باشند چون ما به جوانان نیاز داریم و از طرفی جوانان هم برای آموختن و فعالیت کردن به انجمن سینمای جوان نیاز دارند.

دفاتر انجمن سینمای جوان مکانی مناسب و امن برای هنرجویان فیلسمازی و آموزش های انجمن از کیفیت خوبی برخوردار است ولی از جهت امکانات و تجهیزات، وضعیت ما شایسته هنرجویان و علاقه مندان نیست.

البته ستاد مرکزی قول هایی برای تامین برخی امکانات به ما داده است ولی انتظار ما از استان بیشتر است.

الان افرادی که در حوزه فیلسمازی در استان فعالیت می کنند از هنرجویان سینمای جوان بوده اند منظورم این است که خروجی کار انجمن برای خود استان است.

با این قابلیت ها و ظرفیت هایی که در دفتر انجمن وجود دارد چرا نباید ما یک ساختمان داشته باشیم؟ ما اصلا برای برنامه ها و جشنواره های استانی خودمان هم بودجه ویژه نداریم و باید تلاش کنیم با رایزنی ها از طریق سازمان ها و ادارات مختلف این هزینه ها را تامین کنیم.

ایرنا. غیر از مسائل و مشکلاتی که انجمن سینمای جوان در زنجان با آنها درگیر است، در کل چه چالش هایی در حوزه فیلمسازی در استان داریم؟

فکر می کنم بچه های ما به خودباوری خوبی رسیده اند، ولی با این همه، نگاه حرفه ای به سینما را در استان کم داریم و نیازمند آموزش های قویتر با برگزاری کارگاه های آموزشی هستیم.

یک آسیبی که در حوزه فیلسمازی داریم، مهاجرت فیلمسازان نخبه از استان است که در برخی استان ها و شهرهای اطراف این مشکل در حد زنجان نیست و هنرمندانشان به طور معمول در استان خودشان فعالیت دارند.

تداوم حمایت ها از هنرمندان در مهاجرت نکردن آنان از استان بی تاثیر نیست و باید قدر هنرمندان را بدانیم.