تهران- ایرنا- اجراهای تالارهای وحدت، رودکی، سالن‌های فرهنگسراهای نیاوران و ارسباران و مجموعه کوشک هنر که میزبان سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بودند، به پایان رسید.

به گزارش ایرنا، بخش پایانی بین‌الملل سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه دوم اسفند به اجرای آنسامبل کنسرواتوار سنت پترزبورگ اختصاص داشت که در سانس نخست در تالار وحدت اجرا شد. اجرایی که با هنرنمایی پنج نوازنده از کشور روسیه؛ ایوجنیا کلوتسووا (Evgeniya klevtsova) مدیر هنری و ویلون اول، ناتالی گرینیوک (natalia grinjuk) ویلون دوم، الکسی آندریف (alexey Andreev ) ویولا، ناتالیا نکورومنایا (natalia neskoromnaia) ویلونسل و لیا چیرسکوف (llia chirskov) پیانو روی صحنه رفت.

بخش اول این اجرای روس‌ها به آثاری از آهنگساز و نوازنده ایتالیایی آرکانجلو کورلی اختصاص داشت. در بخش دوم نیز کنسرتوی گروسو. اپوس ۶ شماره ۲ در گام فا ماژور اجرا شد. کنسرتو گروسو یا کنچـِرتو گروسو، فرمی از موسیقی باروک است که در آن زمان به وجود آمده‌ است.

در بخش دیگری از این برنامه آثاری از آنتونیو ویوالدی به اجرا درآمد که شامل کنسرتوی الهامات هارمونیک شماره هشت برای دو ویلن، استرینگ(زهی) و باس کونتینو آر وی۵۲۲ در گام لامینور(اپوس۳) ۱.آلگرو، ۲.لارگتو اسپیریتوزو و ۳.آلگرو بودند.

سولیست‌های این اجرا نیز ایوجنیا کلوتسووا (نوازنده ویلن)، ناتالی گرینیوک (نوازنده ویلن) بودند که دقایقی روی صحنه هنرنمایی کردند. بخش دیگر این اجرا به آثار آرکانجلو کورلی آهنگساز و نوازنده ویولن ایتالیایی اختصاص داشت که شامل کنسرتوی گروسو اپوس ۶ شماره ۴ در گام مینور، آداجو، آلگرو، آداجو، ویواجه، آلگرو بود.

در نهایت سولو کرسکوف اجرا شد که شامل آستور پیاتزولا بود. تانگوی موسیقی اوبلیویژن از فیلم سینمایی «هنری چهارم» با تنظیمی از دیمیتری وارلاس از دیگر بخش‌های این اجرا بود و در ادامه لیبرتانگو اثر پیاتزولا اجرا شد.

لیا چیرسکوف (نوازنده پیانو) ضمن ابراز رضایت و خشنودی از این اجرا اظهارداشت: مخاطبین در سالن بسیار خوب بودند و موسیقی را دوست داشتند و باید بگویم فرهنگ مردم ایران خیلی خوب است و به آن علاقه‌مندم.

وی درباره شناختش از موسیقی ایرانی گفت: همانطور که معماری ایرانی قدیمی و کهن است موسیقی آن نیز برای من حسی کهن و ارزشمند دارد.

این نوازنده پیانو در ادامه به موسیقی مذهبی اشاره کرد و افزود: بالاکیرف یکی از آهنگسازان روسی است و سال‌ها قبل موسیقی برای مسلمانان نوشته بود که موجب شد با گوش دادن به این اثر با موسیقی آنها بیشتر آشنا شوم.

چیرسکوف درباره شناختش از موزیسین‌های ایرانی بیان کرد: قبل از آنکه در این فستیوال شرکت کنم، مطالعه‌ای از فستیوال‌های گذشته ایران داشتم و متوجه شدم موزیسین‌های ایرانی بسیار عالی هستند و موسیقی در این منطقه رشد بسیار خوبی داشته است.

وی درباره انتخاب قطعات گفت: با توجه به اینکه موسیقی اروپایی، مورد علاقه‌ تقریبا همه مردم دنیا است، بنا به احساسی که داشتم، بر این نظر بودم موسیقی اروپایی و موسیقی سنتی برای ایرانی‌ها هم جذاب است و به همین دلیل این قطعات را برای اجرای این برنامه انتخاب کردم و امیدوارم مورد سلیقه و پسند مخاطبان قرار گرفته باشد و از شنیدن آن لذت برده باشند.

اجرای ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران با رهبری منوچهر صهبایی شامگاه دوم اسفند آخرین اجرای تالار وحدت را در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برد. در این اجرا که متشکل از گروه‌های موسیقی زهی، بادی و سازهای تیمپانی بود، سمفونی سه بتهوون و ۴۴ موتزارت اجرا شد.

یزدی‌ها با مولوی‌خوانی و سعدی‌خوانی به فجر آمدند

تالاد رودکی در آخرین شب میزبانی خود از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شاهد حضور دو گروه موسیقی از شهر یزد بود که با مولوی‌خوانی و سعدی‌خوانی حال و هوای خاصی به جشنواره بخشیدند.

در بخش اول کاوه صالحی نوازنده تار و حسین مهر وکیلی خواننده به صحنه آمدند و قطعاتی را به صورت بداهه با اشعاری از مولوی اجرا کردند. اجرای پیش ‌درآمد، بداهه‌نوازی، تصنیف «دزدیده چون جان می‌روی» و تصنیف «بیا بیا دلدار من» جزئیات برنامه مولوی‌خوانی یزدی‌ها بود.

کاوه صالحی سرپرست گروه موسیقی سنتی مهر درباره قطعات اجرایی خود گفت: این اجرا بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی با اشعاری از مولانا بود؛ در واقع اجرای ما بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی و تصانیف «دزدیده چون جان می‌روی» و «بیا بیا دلدار من» به آهنگسازی استاد محمدرضا لطفی بود.

وی اجرا در جشنواره موسیقی فجر را یک موقعیت مناسب برای معرفی هنرمندان شهرستانی دانست و افزود: اجرا در تالار رودکی و روی صحنه جشنواره فجر افتخاری برای هنرمندان شهرستانی است که از این طریق می‌توانند خود را به جامعه موسیقی معرفی کنند.

بخش دوم اجرا به سعدی‌خوانی یکی دیگر از گروه‌های موسیقی از یزد اختصاص داشت. در این بخش گروه موسیقی «سرو سپید» یزد رپرتواری از اشعار سعدی را اجرا کردند.

محمدمهدی دریاباز خواننده این گروه پیش از اجرا خطاب به تماشاگران گفت: بسیار مفتخرم ساز و آوازی را از حضرت سعدی در دستگاه شور اجرا کنم که امیدوارم مورد پسند مخاطبان واقع شود.

پیش درآمد، ساز و آواز ، چهار مضراب و تصنیف «نرگس مست» از جمله قطعاتی بود که این گروه موسیقی در جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند.

محمدمهدی دریاباز با نام هنری دامون (خواننده)، محمد طایفی‌ (نوازنده سنتور) و فرزاد امینی (نوازنده تنبک) اعضای گروه موسیقی «سرو سپید یزد» را تشکیل می‌دهند.

محمدمهدی دریاباز خواننده گروه موسیقی سرو سپید یزد درباره رپرتوار اجرایی خود گفت: رپرتوار اجرایی گروه ما در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر پیش درآمد، ساز آواز، گوشه‌هایی از چهارمضراب، قطعه ضربی و تصنیف «نرگس مست» بود.

وی حضور و اجرا در جشنواره فجر را یک فرصت مغتنم برای هنرمندان جوان دانست و افزود: معتبرترین جشنواره موسیقی در ایران جشنواره موسیقی فجر است؛ صحنه‌ فجر برای من جوان شهرستانی فرصتی را فراهم کرده است که معرفی و شناسایی شوم. در واقع جشنواره فجر برای من یک اعتبار است.

حافظ خوانی و عطارخوانی در تالار رودکی

تالار رودکی در آخرین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان حافظ‌خوانی و عطارخوانی دو گروه موسیقی از شهر یزد بود که با استقبال گرم مخاطبان جشنواره همراه شد. در بخش اول این اجرا، گروه موسیقی شیدا قطعاتی را در دستگاه اصفهان اجرا کردند.

پیش درآمد، ساز و آواز، چهار مضراب، تصنیف «داغ شقایق» از جمله قطعات اجرایی گروه موسیقی شیدا در جشنواره فجر بود. گروه موسیقی «شیدا» متشکل از هنرمندانی همچون امیرحسین فرامرزپور (نوازنده تار)، سیدعباس میرزینعلی (نوازنده کمانچه)، فرزاد امینی (نوازنده تنبک) و حسین زرگران (خواننده) است.

امیرحسین فرامرزپور سرپرست گروه موسیقی شیدا درباره قطعات اجرایی این گروه گفت: ما را به جشنواره فجر دعوت کردند و ما هم از این دعوت استقبال کردیم؛ چون تجربه اجرا در جشنواره فجر تجربه لذت‌بخشی است؛ قطعا حضور در این جشنواره سکوی پرتابی برای هنرمندان جوان و جویای نام شهرستانی است.

در بخش دوم، گروه موسیقی سنتی «مهر یزد» برای عطارخوانی به صحنه آمدند؛ این گروه متشکل از کاوه صالحی (نوازنده تار و سرپرست گروه) و سیدمحمدرضا قریشی‌زاده تفتی (خواننده) است. عطارخوانی این گروه در مایه ابوعطا با یک غزل اجرا شد و این گروه سپس یک دوبیتی از باباطاهر را اجرا کردند. تصنیف «بهار دلکش» نیز از دیگر قطعات اجرایی این گروه بود.

شبی که محمد گلریز تجلیل شد

بخش سرود سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، با اجرای گروه‌های سرود «نسیم رحمت»، «وصال» و «بنات‌الحیدر» از استان تهران و اجرای ۶ قطعه مذهبی انقلابی در آخرین روز برگزاری جشنواره، به کار خود پایان داد.

بخش اول برنامه بخش سرود جشنواره در روز پنجم، به اجرای گروه «نسیم رحمت» اختصاص داشت. گروه بیست نفره «نسیم رحمت» که حدود ۶سال است در زمینه سرود فعالیت می‌کنند با سرپرستی جابر قربانی‌نسب، قطعات «تو بمان» و «در رکاب منجی» را برای علاقه‌مندان حاضر در سالن اجرا کردند.

قسمت دوم برنامه به اجرای گروه سرود «وصال» با سرپرستی سعید دلیر اختصاص داشت. گروه ۲۳ نفره «وصال» متشکل از نوجوانان غرب شهر تهران با حدود دوازده سال سابقه فعالیت در زمینه سرود، سه قطعه «رویای ایرانی ایران»، «سرزمین آسمانی» و «آینده» را با موضوع مذهبی _ انقلابی اجرا کردند.

بعد از اجرای گروه سرود «وصال» که به دلیل محتوای حماسی، آهنگسازی و تنظیم خوب و حرفه‌ای و اجرای تمرین شده و منسجم گروه، مورد توجه حاضران قرار گرفت، نوبت به تجلیل از هنرمند پیشکسوت موسیقی و سرود، محمد گلریز رسید.

محمد گلریز با دعوت عبدالله روا مجری برنامه روی سن حاضر شد و از دست اعضای گروه دخترانه «بنات‌الحیدر» لوح تقدیر، هدیه نقدی و تابلو نقاشی خط اثر علی مینایی را به خاطر پنج دهه فعالیت موثر و ماندگار در زمینه موسیقی انقلابی و مذهبی دریافت کرد.

بخش پایانی پنجمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود به اجرای گروه سرود دخترانه «بنات‌الحیدر» اختصاص داشت. بهترین‌های بخش سرود سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بر اساس آرای مردمی، در اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد.

فرهنگسرای ارسباران در سانس دوم آخرین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان هنرمندان جوانی از استان بوشهر و خرسان شمالی بود. نخستین هنرمندی که در سانس دوم آخرین روز جشنواره برای اجرا روی سن آمد، اعظم جوانبخت دیزاوندی از خراسان شمالی بود که دقایقی با تکنوازی دوتار خود حاضران در سالن به شوق آورد.

تکنوازی زهرا عباسی میرکوهی نوازنده دایره از خراسان شمالی دوستداران موسیقی خراسان شمالی در بخش نواحی با استقبال خوب حاضران در سالن مواجه شد. پس از این دو بانوی جوان، نوبت به دو جوان از خطه‌ جنوب کشور و استان بوشهر بود.

بردیا بهرام‌نژاد با ساز «نی‌انبان» و رضا خرم‌نژاد با «شکی» و «چوپی»، دقایقی شاد را برای حاضران رقم زدند و بدین ترتیب پرونده بخش نواحی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر نیز بسته شد.

نوای عرفان و چوب‌بازان خراسانی در فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای نیاوران در آخرین شب برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه «نوای عرفان» و اعضایی خانواده هنرمند ناصر افشار از پیشکسوتان موسیقی کرمان بود. ناصر افشار (سرپرست گروه، خواننده و نوازنده تار)، میعاد افشار (نوازنده سنتور و تنظیم‌کننده قطعات)، امیرحسین افشار (نوازنده دف) و حسن اسماعیل‌پور (نوانده تار) اعضای این گروه موسیقی را تشکیل می‌دادند.

«دوبیتی‌های بابا طاهر»، «راه به سوی عشق»، «غم دل»، «انتظار»، «خداحافظ»، «فاطلو»، «روزگار» اسامی قطعات نواخته شده هنرمندان موسیقی کرمان بود.

همچنین فرهنگسرای نیاوران شامگاه دوم اسفند با اجرای گروه موسیقی «پامچال» به سرپرستی امید نی‌نواز از شهرستان تربت جام خراسان رضوی در بخش موسیقی نواحی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به کار خود پایان داد.

علی جمعه نی‌نواز (نوازنده دهل)، حسین اصلاحی (نوازنده سرنا)، سعید سیاوشی و امیرعلی کریمی صدر (چوب بازان) و امید نی‌نواز (سرپرست و نوازنده دهل) اعضای گروه موسیقی «پامچال» از شهرستان تربت جام خراسان رضوی بودند که به اجرای موسیقی خراسان و چوب بازی پرداختند.

امید نی‌نواز درباره فعالیت گروه «پامچال» گفت: نواختن موسیقی و چوب بازی خراسانی در خاندان ما از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. پدر من علی‌جمعه نی‌نواز ۵۰ سال است به دهل نوازی مشغول است و من نیز حدود ۲۰ سال می‌شود که کار خود را در این زمینه شروع کرده‌ام و از سال ۱۳۸۰ به صورت گروهی تحت عنوان پامچال کارمان را ادامه می‌دهیم.

این هنرمند افزود: چوب ‌بازی به دو شکل یک‌چوبه و دوچوبه انجام می شود که چوب بازان ما به اجرای دو چوبه پرداختند و تعداد حرکاتی که آنها در این بازی داشتند، حدود ۱۸ حرکت بود که این حرکات در روند اجرا تکرار هم می‌شود.

گروه «پامچال» همچنین قطعاتی را مثل مقام «راه جنگ عجم»، پیش درآمد و جنگ چوب یا همان چوب‌بازی نواختند.

شب موسیقی عرفانی سیستان و مقام‌نوازی شمال خراسان

در آخرین شب از اجراهای موسیقی اقوام در کوشک باغ هنر در ابتدا گروه سیستان به روی صحنه رفتند. این گروه مقام‌ها و دستگاه‌های بلوچی را که به موسیقی عرفانی سیستانی معروف هستند، نواختند. اعضای این گروه را نصیر ملازهی (سرپرست و نوازنده تنبورک) و امیرخسرو سپاه‌خوانی (نوازنده رباب) تشکیل دادند که مقام‌های «گدام» و «کپوت» را اجرا کردند.

همچنین در ادامه، رضا محمدی و عیسی بخشی که هر دو خواننده نوازنده تار بودند برای روایت مقام‌نوازی موسیقی کرمانج به روی صحنه رفتند.

در سانس دوم از آخرین اجراهای اقوام در کوشک باغ هنر، شامگاه دوم اسفند گروه «چوب‌بازی خراسانی» برای اجرای رقص چوب بازی بر روی صحنه رفتند. اعضای این گروه را آریا علی ملکی و عید محمد (دهل‌نوازان)، محمد اصلانی (سرنا)، امید علی ملکی (سرپرست گروه)، آرش تیموری، میلاد قاسم‌زاده، مبین امیری، عرفان چکی، میلاد دربار و قاسم بهشتی (حرکات نمایشی) تشکیل دادند.

این بخش از جشنواره و در واقع رقص چوب‌بازی دقایق شادی را برای مخاطبان ایجاد کرد و با استقبال بالای آنها مواجه شد.

ابراز همدردی بهنام بانی با زلزله‌زدگان

بهنام بانی در اجرای خود در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان اخیر در خوی، ترکیه و سوریه به جانباختگان این حوادث ادای احترام کرد.

وی نخستین اجرای پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ را دوم اسفند در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه برد.

«اخمات رو وا کن»،«بَسَمه»، «توقع ندارم»، «خوابت رو دیدم»، «صد سال»، «وای دل بی قرارم»، «رفتی»، «فقط برو»، «دوتا دل عاشق»، «زخم‌کاری»، «این عشقه»، «بارون»، «ماه عسل»، «همه دنیام»، «عاشقم کرده»، «چه بخوای چه نخوای»، «هنوز دوستت دارم» و «خوشحالم» از قطعاتی بود که بانی در این کنسرت اجرا کرد.

حسین نظری (کیبورد)، میلاد جوزی (گیتار)، علیرضا الیاس‌وند (گیتار)، هیراد نیکنام (گیتار)، هادی جداری (ساکسیفون و فلوت)، محمد حقیقی (درامز) و اکبر شهریاری (پرکاشن) نوازندگان این کنسرت بودند.

همچنین در سانس دوم کنسرت علی یاسینی با اجرای قطعاتی همچون «نصف شب»، «منو برگردون»، «دیوار»، «این روزا»، «پرواز»، «نده قول»، «هر جای شهر»، «الکی»، «دورترین نزدیک»، «ماه قشنگم»، «جنگ»، «بهتر از منه» و «چراغونی» در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

سعید شمس (کیبورد)، سهیل شمس (کیبورد)، محمد حیدری (کیبورد)، برنا شفیع‌زاده (درامز)، اشکان پورفرخی (پرکاشن)، بهشاد مژگانی (گیتار ) و فرهود نیکنام (گیتار) نوازندگان این کنسرت بودند.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ تا سوم اسفند به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی(جایزه باربَد)، غیررقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی، پاپ)، بین‌الملل، سرود، استان‌ها، پژوهش، جشنواره جشنواره‌ها، جایزه‌های ترانه، موسیقی و رسانه برگزار می‌شود. آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر چهارم اسفند ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود.