تهران- ایرنا- استیون اسپیلبرگ در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دریافت خرس طلایی افتخاری جشنواره برلین گفت که هنوز برای پروژه سینمایی بعدی خود به عنوان کارگردان اعلام رضایت نکرده است. او این را هم خاطرنشان کرد که همه فیلم‌های من واقعا شخصی هستند.

به گزارش خبرنگار سینمای جهان ایرنا، استیون اسپیلبرگ کارگردان نامدار آمریکایی روز گذشته جایزه خرس طلایی افتخاری هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را دریافت کرد.

مدیران جشنواره برلین در بیانیه‌ای درباره اهدای این جایزه نوشتند: استیون اسپیلبرگ با حرفه‌ای باورنکردنی، نه تنها نسل‌های مخاطبان را در سراسر جهان مسحور کرد، بلکه معنای جدیدی به سینما به‌عنوان کارخانه رویاها بخشیده است. چه در دنیای جادویی و ابدی نوجوانان و چه در واقعیتی که تاریخ برای همیشه حک کرده است، فیلم‌های او ما را به سطحی متفاوت می‌برد، جایی که صفحه نمایش بزرگ به سطح کافی برای تحقق احساسات‌مان تبدیل می‌شود. اگر برلیناله ۲۰۲۳ نمایانگر شروعی جدید باشد، نمی‌توان شروعی بهتر با اثر اسپیلبرگ متصور بود.

نمی‌دانم در آینده چه کار خواهم کرد، هیچ ایده‌ای ندارم. این یک جور حس خوب و هم حسی وحشتناک است

اسپیلبرگ پس از دریافت جایزه خرس طلایی جشنواره برلین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: نمی‌دانم در آینده چه کار خواهم کرد، هیچ ایده‌ای ندارم. این یک جور حس خوب و هم حسی وحشتناک است. خوب است که من واقعاً می‌توانم دوباره زندگی خود را کنترل کنم ... اما من باید کار کنم و کار را دوست دارم و این بزرگترین سوالی است که برای بقیه سال دارم و سعی خواهم کرد پاسخش را پیدا کنم.

تجلیل شدن در برلین، نقطه اوج فوق‌العاده‌ای در زندگی من است

او می‌گوید تجلیل شدن در برلین، نقطه اوج فوق‌العاده‌ای در زندگی من است.

اسپیلبرگ گفت به تازگی دوران پرمشغله‌ای را پشت سرگذاشته و دو فیلم پشت سر هم ساخته است؛ او در حالی که هنوز مشغول داستان وست ساید بود، با تونی کوشنر نوشتن فابلمن‌ها را آغاز کرد.

او افزود: آن دو فیلم با هم همپوشانی داشتند... هرگز فرصتی نداشتم به این فکر کنم که وقتی اینها تمام شوند چه کار خواهم کرد. نمی‌دانم بعداً قرار است چه کار کنم، هیچ ایده‌ای ندارم.

کارگردان فابلمن‌ها به یک فیلم زندگینامه‌ای از ناپلئون برای شبکه اچ‌بی‌او که بر اساس فیلمنامه‌ای از دوست فقیدش و کارگردان همکارش استنلی کوبریک شکل می‌گیرد و با کریستین بیوه استنلی و برادرش یان هارلان مشغول همکاری برای ساخت آن است اشاره کرد.

ما روی ناپلئون به عنوان یک سریال محدود هفت قسمتی کار می‌کنیم

اسپیلبرگ افزود: ما در حال ساخت تولید بزرگی برای HBO بر اساس فیلمنامه اصلی ناپلئون استنلی هستیم. بنابراین ما روی ناپلئون به عنوان یک سریال محدود هفت قسمتی کار می‌کنیم.

در حال ساخت تولید بزرگی برای HBO بر اساس فیلمنامه اصلی ناپلئون استنلی هستیم. بنابراین ما روی ناپلئون به عنوان یک سریال محدود هفت قسمتی کار می‌کنیم

او در گذشته به عنوان تهیه‌کننده این سریال در ارتباط بوده است، در حالی که کری فوکوناگا کارگردان زمانی برای مردن نیست- No Time To Die ، مدت‌هاست که به عنوان کارگردان با این پروژه مرتبط بوده است.

اسپیلبرگ گفته که جایزه یک عمر دستاورد در ششمین سالگرد مرگ مادرش - که به گفته او توسط میشل ویلیامز بسیار دقیق در فیلم فابلمن‌ها به تصویر کشیده شده به او داده می‌شود.

او خاطرنشان کرد: وقتی مادرم این همه سال پیش از مرگش این رستوران را داشت، همیشه می‌گفت: کی می‌خواهی داستان ما را تعریف کنی... من خیلی مطالب خوب به تو دادم... کی از آن مواد استفاده می‌کنی. کرونا زمانی که به همراه خانواده‌اش در خانه محبوس شد به اسپیلبرگ این فرصت را داد که روی فابلمن‌ها کار کند.

هیچ چیز به اندازه فابلمن‌ها به تجربیات خودم اختصاص ندارد

اسپیلبرگ گفت: همیشه می‌خواستم داستان مادر، پدرم، خواهرانم و این نوع را تعریف کنم... همه فیلم‌های من واقعا شخصی و بسیاری از آنها در مورد خانواده هستند. اما هیچ چیز به اندازه فابلمن‌ها تجربیات خودم اختصاص ندارد. به نوعی، ترسی که از این بیماری همه گیر احساس می‌کردم به من جرات داد تا داستان خودم را بگویم.

همیشه می‌خواستم داستان مادر، پدرم و خواهرانم را تعریف کنم

او اظهار داشت: توصیه‌ای که من معمولاً دارم در مورد چگونگی جذاب کردن تصاویر نیست، بلکه نحوه تشخیص داستان‌های جالب و نحوه داستان‌گویی است. فرصت‌های زیادی برای یادگیری از بسیاری از سینماگران بزرگی که امروزه کار می کنند وجود دارد. من امروز بیشتر از فیلمسازان قدیمی که ۸۰ تا ۹۰ سال پیش فیلم ساخته‌اند، یاد می‌گیرم، زیرا برخی از فیلمسازان جدید چنین کارهای جسورانه‌ای انجام می‌دهند.

اگر در صفحه نیست، روی صحنه نیست

این کارگردان نامدار گفت: یکی از چیزهایی که من یاد گرفتم این است که باید فیلمنامه خوبی داشته باشید. من همیشه گفته‌ام اگر در صفحه نیست، روی صحنه نیست و من واقعاً به این اعتقاد دارم. بنابراین، توصیه من این است که اگر می‌خواهید کارگردان سینما شوید، اول از همه بنویسید و اگر احساس نمی‌کنید چنین قبایی را به تن شما دوخته باشند با کسی آشنا شوید که قبای قوی داستان نویسی و نویسندگی داشته باشد و با هم همکاری کنید، زیرا این داستان است که مخاطب را وادار می‌کند به شما توجه کنند نه شات‌هایی که می‌گیرید.