یزد- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد با اشاره به اهمیت حوزه بازرگانی و نقش آن در رشد اقتصادی گفت: حوزه بازرگانی موتور محرک اصلی رشد اقتصادی استان و حتی کشور است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. 

به گزارش ایرنا، مجید دهقانی‌زاده روز چهارشنبه در نشست مرکز پیشرفت و عدالت استان با محوریت ارایه گزارش وضع موجود و پیگیری پروژهای محور بازرگانی مجموعه برنامه تحولی یزدِ نوین با تاکید بر اینکه پروژه‌های حوزه بازرگانی برنامه تحولی یزدِ نوین مبتنی بر سند آمایش ملی و سند ترانزیت و بازرگانی کشور تدوین شده افزود: بر این اساس باید مرزهای جغرافیایی استان را در این حوزه گسترش داد و به دروازه‌ ورودی کشورهای منطقه رسید.

وی با بیان اینکه با ایجاد تمرکز و پیشبرد پروژه‌های این حوزه در برنامه تحولی یزدِ نوین در چند سال آینده کمک بزرگی به رشد اقتصادی خواهد شد گفت: هرچقدر هم تولید کننده خوب عمل کند اگر در بازرگانی و توسعه بازار کار تحولی در استان انجام نشود به هدف مدنظر نخواهیم رسید.

این مسئول با قدردانی از تمامی اقداماتی که تاکنون صورت گرفته بر حفظ جایگاه بازرگانی در استان تاکید کرد و خواستار تربیت بازرگانان یزدی شد و گفت: این مهم با ایجاد مدرسه بازرگانی در برنامه تحولی یزدِ نوین دیده شده که به شدت نیاز به تمرکز برای تحقق دارد.

همچنین معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد از اهداف تدوین برنامه تحولی یزدِ نوین سخن گفت و افزود: تدوین این برنامه نشان داد با تمرکز بر پروژه‌هایی با اهداف مشخص دستیابی امکان‌پذیر بوده هرچند در مسیر تحقق آن با سختی‌هایی مواجه باشیم.

جعفر رحمانی ادامه داد: پس از گذشت یکسال از زمان تدوین این برنامه با پیگیری‌های مسئولان ویژه و حمایت‌های استاندار یزد چندین پروژه مطرح از جمله انتقال آب دریا به استان، تاسیس و راه‌اندازی شرکت هواپیمایی یزد و انرژی خورشیدی تحقق یافته که بیش از انتظار بوده است.

وی یکی از مهمترین محورهای برنامه‌ تحولی یزدِ نوین را حوزه بازرگانی دانست و گفت: در سند آمایش سرزمین این حوزه قوی دیده شده چرا که استانی با پیشینه خوب بازرگانی و مرکز ترانزیت کشور بوده‌ایم و می‌توانیم نقش موثری را ایفا کنیم.

در این نشست همچنین گزارشی از عملکرد گمرگ استان یزد از بدو تاسیس تا ده‌ ماهه سال ۱۴۰۱ و ظرفیت‌ها و فرصت های بخش ترانزیت برای استان با تاکید بر اقتصاد سیاسی بین‌الملل به ترتیب از سوی اداره کل گمرگ و اندیشکده صفای یزد ارایه شد.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.