یزد- ایرنا - مدیر کل آموزش و پرورش یزد گفت: ثبت نام‌های پیش از موعد قانونی در پایه تحصیلی پیش دبستانی در استان به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و این امر باید از اردیبهشت ماه سال آینده به بعد انجام شود.

به گزارش ایرنا "محمد کاظم رحیمی نژاد" روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به انتقادها از آغاز ثبت نام در چند مرکز پیش دبستانی استان افزود: تا قبل از اردیبهشت فقط می توانند نام نوآموز را پیش ثبت نام کنند و حق گرفتن آزمون یا تست یا مصاحبه یا پول ندارند.

وی اظهار کرد: اگر مدرسه ای در استان پیش از زمان مشخص اقدامی کرده موظف است که اگر هزینه ای هم در این زمینه دریافت نموده نسبت به بازگشت آن اقدام نماید.

وی اضافه کرد: تا زمان ثبت نام هیچ مرکز آموزشی نمی تواند نسبت به برگزاری آزمون و تست اقدام نماید، این مورد تایید آموزش و پرورش نیست و قانونی هم نمی باشد.

مدیر آموزش و پرورش استان یزد ادامه داد: سعی بر این است که دغدغه ها را از خانواده ها در زمینه ثبت نام رفع کنیم .

تمام مراکز پیش دبستانی موظف هستند نسبت به ثبت نام در زمان مشخص شده اقدام کنند و اگر پیش از موعد صورت گرفته است قانونی نیست

وی افزود: گرفتن تست و آزمون برای ورود به پیش دبستانی و مراکز آموزشی نه قانونی است و نه تایید می کنیم .

انجام طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان در طول سال تحصیلی

رحیمی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سنجش بدو ورود دانش آموزان نسبت به سالهای گذشته متفاوت است، گفت: سنجش پایه اول ابتدایی به پیش دبستانی منتقل شده است .

به گفته وی در حالیکه این سنجش در سال های قبل در یک مقطعی کوتاه از خرداد تا شهریورماه انجام می شد اما اکنون تبدیل به یک فرآیند پایدار و در طول سال انجام می شود و والدین دانش آموزان سن پیش دبستانی می توانند به مراکز سنجش مراجعه کنند.

یکهزار و ۸۶۸ دانش آموز بازمانده از تحصیل

رحیمی نژاد در مورد دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان خاطرنشان کرد: حدود یکهزار و ۸۶۸ دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شده که ۸۷۳ نفر آنها به سمت کلاس‌های درس هدایت شدند و از آنجا که این اقدام نیاز به عزم همگانی دارد، از همه دستگاه های استان می خواهیم که در این زمینه آموزش و پرورش را کمک کنند.

مدیرآموزش و پرورش استان یزد اظهار کرد: همچنین مردم استان دانش آموزان بازمانده از تحصیل در سنین ۶ تا ۱۷ سال که مدرسه نمی روند را به آموزش و پرورش معرفی کنند که در این زمینه می توانند با شماره تلفن ۲۲_ ۳۳۱۴۴۶۲۱ تماس بگیریند تا کارشناسان مربوطه مقدمات حضور دانش آموزان را به تحصیل فراهم کنند.

رحیمی نژاد در مورد استخدام ۲۵ هزار نفری معلمان و تبدیل وضعیت آنها گفت: تا این لحظه بخش نامه ای در زمینه جذب نیرو ابلاغ نشده است تا در این زمینه تعیین تکلیف شود اما به محض تحقق این امر، اطلاع رسانی می شود.

وی با اشاره به طرح «نصیب آموزشی» افزود: گروه های جهادی در قالب این طرح به صورت داوطلبانه با حضور معلمان و با همکاری تشکل های مردم نهاد، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی و تربیتی برای دانش آموزان در مناطق کم برخودار و حاشیه شهر می کنند.

مدیرآموزش و پرورش استان یزد همچنین با اشاره به طرح یار مهربان نیز هم تصریح کرد: این طرح در مقطع ابتدایی با هدف تقویت فرهنگ کتابخوانی در دانش آموزان استان اجرا می شود.

برگزاری رویداد ملی جشنواره ابداعات و ابتکارات دانش آموزی در یزد

رحیمی نژاد از برپایی رویداد ملی جشنواره ابداعات و ابتکارات دانش آموزی در ۱۸ اسفندماه در استان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰ هزار و ۸۰ نفر از دانش آموزان در سراسر کشور برای شرکت در این رویداد ثبت نام کرده اند که در اختتامیه این جشنواره از ۷۰۰ اثر برگزیده تجلیل می شود.

راه اندازی هنرستان های جوار کارخانه

وی از راه اندازی سه هنرستان های جوار کارخانه ای در سال تحصیلی آینده در استان خبر داد و افزود: توسعه رشته های فنی و حرفه ای و کار دانش از سیاست اصلی وزارت و این اداره کل است که استان در زمینه پوشش تحصیلی این رشته ها رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

رحیمی نژاد با بیان اینکه استان یزد در زمینه باسوادی افراد بی سواد رتبه نخست کشور را دارد ، گفت: باب بی‌سوادی به دلیل مهاجرت و بازماندگان از تحصیل در استان باز است و این اداره کل در تلاش است از طریق روش های مختلف چون باسواد کردن کارگران بی سواد در راستای ریشه کنی بی سوادی آنها اقدام می کند.

۲۷۰ هزار دانش آموز در ۱۴۰۰ باب مدرسه تحصیل می کنند.