به گزارش روز پنجشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در نشست مشترک با رییس جهاد دانشگاهی کشور اظهار داشت: جهاد دانشگاهی را آزمایشگاهی برای دانشجویان و نهاد واسط محیط واقعی کار با محیط دانشگاه میدانیم و معتقدیم این نهاد انقلابی، کارکرد خاص خود را برای مهارتافزایی دانشجویان دارد.
تعریف و اجرای مگاپروژه در سطح کلان ملی در همکاری مشترک دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی
وی با اعلام آمادگی به منظور تعریف و اجرای مگاپروژههایی در سطح کلان ملی طی همکاری مشترک دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی، تاکید کرد: به منظور تعریف این مگاپروژهها لازم است حوزههای مورد علاقه مشترک اساتید و محققان دانشگاه و جهاد دانشگاهی که در آن حوزهها تجربههای ارزشمندی وجود دارد، شناسایی و بستر لازم برای تجاریسازی دانش فراهم شود تا با مشارکت یکدیگر، کارهای بزرگی را برای پیشرفت کشور انجام دهیم.
سالانه ۱۰ هزار پایاننامه و رساله در دانشگاه تهران دفاع میشود
مقیمی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰ هزار پایاننامه و رساله توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران دفاع میشود، گفت: دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی هم در حین اجرای این تحقیقات میتوانند همکاری مشترک داشته باشند و هم نتایج تحقیقات را به کمک یکدیگر کاربردی سازند. در این صورت، هم میتوانیم در نگهداشت سرمایههای انسانی موفق باشیم و هم اینکه از رهگذر توسعه علم، قدرت نرم خود را ارتقا دهیم؛ چرا که مبنای قدرت در عصر امروز، دانش است و لازمه پیشرفت همهجانبه و پایدار کشور متکی بر قدرت مبتنی بر دانش است.
تعصبات سازمانی در دانشگاه تهران جایی ندارد
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران از شکلگیری پژوهشکدههای مشترک، استفاده از شعبهها و واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور و قرارگیری ظرفیتهای خالی جهاد دانشگاهی در اختیار دانشگاه تهران، به عنوان برخی الگوها و مصادیق همکاری دانشگاه و جهاد دانشگاهی نام برد و خاطرنشان کرد: نگاه ما در دانشگاه تهران معطوف به استفاده از ظرفیتهای مختلف موجود در کشور به منظور پیشرفت و تعالی مردم کشورمان است؛ بنابراین در این رویکرد، تعصبات سازمانی جایی ندارد و پیشرفت ملی از طریق ایجاد شبکه همکاری با ذینفعان مختلف اولویت اصلی است.
وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی، علاوه بر اینکه ظرفیت نهادی مناسبی در اختیار دارد، شبکهسازی مناسبی نیز با نهادهای دیگر ایجاد کرده است که میتواند اساتید و دانشجویان زیادی را وارد این شبکه ارتباطی کند.
مقیمی درخصوص همکاری نزدیک با جهاد دانشگاهی، از انجام اولین فعالیتهای تحقیقاتی خود در دهه ۷۰ در جهاد دانشگاهی در قالب مهارتورزی تحقیقاتی و با موضوعهایی نظیر "تدوین تجربیات مدیران در حوزه مدیریت بحران" و "اجرای پروژه ملی بررسی موانع کارآفرینی در صنعت کشور" نام برد و گفت: جهاد دانشگاهی با اتکا به تشکیلات منسجم و ظرفیتهای زیادی که در این نهاد ارزشمند انقلابی وجود دارد، میتواند مکمل مأموریتهای دانشگاه باشد.
راهاندازی شعبه دانشگاه تهران در گرجستان
رییس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش از مصوبه جدید کمیسیون دائمی هیأت امنای دانشگاه تهران به منظور راهاندازی شعبه دانشگاه تهران در گرجستان خبر داد.
وی در زمینه گسترش ارتباطات علمی دانشگاهی دانشگاه تهران تاکید کرد: گسترش ارتباط علمی با کشورهای محور مقاومت به طور جدی در دستور کار است. البته منظور از این گسترش ارتباط صرفاً ناظر بر افزایش دانشجوی بینالملل از این کشورها بخاطر درآمدزایی نیست، بلکه هدف اصلی از گسترش ارتباط دانشگاهی با کشورهای محور مقاومت، علاوه بر ارتقای اثرگذاری فرهنگی و تربیت نیروی انسانی برای این کشورها، توسعه مهارتهای حرفهای و تقویت مناسبات اقتصادی و اجتماعی از طریق مناسبات علمی است و جهاد دانشگاهی میتواند در این راستا همکار مناسبی برای دانشگاه تهران باشد.
چهرههای شاخص جهادی مانند کاظمی آشتیانی را شناسایی کنیم
حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی نیز در این نشست مشترک، با اشاره به فعالیت بیش از ۱۱۰ واحد بزرگ جهاد دانشگاهی در سراسر کشور، گفت: بسیاری از مدیران کشور دارای یک تجربه حضور در جهاد دانشگاهی هستند که این موقعیت حضور در جهاد دانشگاهی، فرصت خوبی برای کار، ممارست و تمرین بوده است.
وی با اشاره به چهرههای شاخص جهاد دانشگاهی اعم از زندهیاد دکتر کاظمی آشتیانی، وی را واجد مدیریتی بینظیر و صاحب معنویتی فوقالعاده دانست و خاطرنشان کرد: در جهاد دانشگاهی از این نمونه افراد، خیلی زیاد هستند که کشف و شناسایی و به جامعه معرفی میشوند.
رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر تولید علم نافع، افزود: جهاد دانشگاهی در زمینه رساندن فناوری به محصول باید تلاش ویژه داشته باشد و در زمینه تجاریسازی محصولات مؤثرتر عمل کند. باید علم نافع تولید کنیم. اینکه نوآوری کنیم، اما آن نوآوری نافع نباشد، هیچ فایدهای برای کشور ندارد. دنبال علمی باشیم که مردم بتوانند از آن نفع ببرند.
ظرفیتهای جهاد دانشگاهی در خدمت فرصت مطالعاتی اساتید جوان
همچنین در ادامه این نشست، رییس دانشگاه تهران از اعلام آمادگی رییس جهاد دانشگاهی برای در اختیار گذاشتن ظرفیتهای این نهاد برای فرصت مطالعاتی اساتید جوان، استقبال کرد.
مقیمی اظهار داشت: پردیس علم و فناوری شهید چمران را در جوار شهرک صنعتی اشتهارد که تعداد شرکتهای مستقر در این شهرک به اندازه شرکتهای دانشبنیان مستقر در هفت استان است، به منظور ایجاد بستر فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت، راهاندازی کردیم. البته ظرفیت کار مشترک با جهاد دانشگاهی در زمینه فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت را میتوانیم با همین الگوی پردیس علم و فناوری شهید چمران فعال کنیم.
ضرورت همکاری رسانهای دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی در فضای جنگ روایتها
رییس جهاد دانشگاهی به ساماندهی مجموعه فعالیتهای فرهنگی در حوزه شناختی با نگاه به مبحث جهاد تبیین با استفاده از ظرفیتهای رسانهای و آموزشی جهاد دانشگاهی اشاره کرد.
رییس دانشگاه تهران نیز در خصوص فعالیت تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران با همین هدف، اظهار داشت: جوهره ناآرامیهای اخیر، یک نبرد فرهنگی و رسانهای بود، به طوری که نقطه شروع و پایان آن ناظر بر بحثهای روانی، فرهنگی و رسانهای بوده است. در نظام آموزش عالی باید نهادینه شود که بتوانیم به راحتی ارتباط بگیریم و گفتگو کنیم و قبل از اینکه بدخواهان و مغرضان، رویدادهای ما را روایت کنند، خودمان روایت دست اول را عرضه کنیم. جهاد تبیین هم ناظر بر همین است که روایت درست را خودمان بگوییم و صادقانه هم بیان کنیم و برای تحقق این امر، همکاری رسانهای دانشگاه تهران و رسانههای جهاد دانشگاهی، سازنده و اثرگذار خواهد بود.
رییس دانشگاه تهران و رییس جهاد دانشگاهی در پایان تاکید کردند که سرفصل همکاریهای مشترک این دو نهاد علمی در چارچوب تفاهمنامه همکاری مشترک و همچنین در قالب قراردادهایی جداگانه مستند شود تا سازماندهی همکاری مشترک محدود به یک دوره زمانی نشده و در دورههای مدیریتی مختلف تداوم و گسترش پیدا کند.