قصرشیرین- ایرنا- نماینده مدیرعامل منطقه آزاد ارس به عنوان معین منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین از اختصاص هفت میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در سال جاری برای تدوین طرح جامع این منطقه و تهیه سند آن در سال جاری خبر داد.

«هادی عزیزیان» روز پنجشنبه در حاشیه جلسه تدوین طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین در فرمانداری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس به عنوان معین منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین انتخاب شده که برای تدوین سند طرح جامع این منطقه اقدامات اولیه انجام و طی یک مناقصه قانونی شرکت طرح و برنامه پارس برای این مهم انتخاب شد.

وی اظهار کرد: مدت ۳۰ روز است که کار مطالعاتی طرح جامع منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین شروع شده و اطلاعات جمع آوری شده در ادامه به تدوین سند منجر می شود.

نماینده مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس گفت: فاز اول منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین ظرف یکماه آینده انجام می شود که مستلزم همکاری دستگاه های اجرایی است و مشارکت دستگاه ها عالی بوده و امید داریم به زودی این کار انجام شود.

عزیزیان ادامه داد: طرح جامع از سند کسب و کار شروع و برای رسیدن به پهنه بندی از ظرفیت های قصرشیرین باید مطالعاتی انجام دهیم، شناسایی ظرفیت ها و استفاده از موقعیت راهبردی قصرشیرین که این منطقه پایه اولیه توسعه را دارد و از راه ها به عنوان منشا و مبدا توسعه برخوردار است.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص اقدمات پشتیبانی نیز عالی بوده و در بحث فرودگاه و راه آهن نیز پیگیر هستیم و به خصوص بحق فرودگاه را در طرح لحاظ خواهیم کرد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: محدوده این منطقه آزاد از مرز پرویزخان تا خسروی به میزان هفت هزار و ۲۲۳ هکتار است که در ماه گذشته اساسنامه آن به تایید شورای نگهبان رسید و از نظر حقوقی جایگاه واقعی خود را به دست آورد.

«نادر نادری» افزود: تدوین طرح جامع پیش درآمد واگذاری زمین و جذب سرمایه گذار است که پس از فریند قانونی و اداری با شرکت توسعه پارس قرارداد منعقد و ۴۵ روز هست که کار شروع شده و روزانه معرفی به سازمان های مختلف در سطح استان و شهرستان برای جمع آوری دقیق اطلاعات انجام می شود تا این نقطه طرح جامع که برنامه راهبردی و سند و نقشه راه است تدوین شود.

وی اظهار کرد: طرح جامع برنامه راهبردی و سند و نقشه راه بوده و برای ۱۰ سال بعد مبنای برنامه ریزی و توسعه منطقه است که امروز در جلسه ای با حضور مدیران اجرایی و ارائه توضیحات توسط منطقه معین ارس و مشاور طرح انتظارات دستگاه ها و برنامه های لازم برای همکاری مطرح شد.

نادری اظهار امیدواری کرد دقیق ترین و به روز ترین اطلاعات در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار مشاور طرح و معین منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین قرار گیرد که بتوانیم هرچه زودتر شاهد خروجی طرح و به سرانجام سریدن آن باشیم.

با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، قصرشیرین ۱۵ اردیبهشت پارسال جاری به صورت رسمی منطقه آزاد تجاری شد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.