مشهد- ایرنا- شعبان معظم و اعیاد شعبانیه، زائران و مجاوران حرم قدسی امام هشتم(ع) را به مهمانی جشن‌ زادروز فرخنده ستارگان نورافشان این ماه فراخوانده است و آنان با حضور در آیین‌های جشن و سرور میلاد سید و سالار کربلا، فرزندان بزرگوار و برادر ارجمندش، عشق و ارادت خود را به اهل بیت پیامبر (ع) به نمایش گذارده‌اند.

به گزارش ایرنا ماه شعبان، هشتمین ماه قمری است که روز تا روزش متبرک و منور است به عید ولادت بزرگی از اولیای دین که ولادت امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل، امام سجاد(ع)، حضرت علی اکبر (ع) و در نهایت امام مهدی (عج) در این ماه قرار دارد.

سوم، چهارم و پنجم این ماه به ترتیب مصادف با میلاد فرخنده سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، علمدار کربلا، ابوالفضل العباس و چهارمین خورشید آسمان ولایت حضرت سجاد (ع) است و یازدهم و پانزدهم این ماه نیز با ولادت حضرت علی اکبر(ع) و امام عصر(عج) قرین و چنین است که به یمن میلاد این عزیزان، این ماه نزد شیعیان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به عنوان بهترین و شادترین ماه شناخته می شود.

ولادت امام حسین(ع)، به شرف دفاع و ایستادگی این بزرگوار برای اقامه حق و حقانیت، روز پاسدار نام گرفته، میلاد باسعادت حضرت ابوالفضل (ع) به افتخار رشادت های شیر دشت نینوا روز جانباز خوانده شده و روز میلاد حضرت علی اکبر(ع) نیز روز جوان نامگذاری شده است.

امروز خیابان های شهر مشهد و به ویژه مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی به مناسبت این اعیاد فرخنده آذین بندی و چراغانی شده است.

حرم مطهر رضوی به عنوان محور برگزاری جشن های مذهبی از چند روز قبل مهیای برپایی آیین های ویژه این مناسبتهای فرخنده شده است و نصب کتیبه‌های دیواری عمودی "عید مبارک" در صحن‌های مرکزی حرم مطهر رضوی و نصب پرچم‌های رنگی دورتادور صحن پیامبر اعظم(ص)، از جمله تزیینات زیبای حرم ثامن الحجج (ع) است.

همچنین کتیبه‌های دیواری با عبارات "عید مبارک" و "عالم همه محو گل رخسار حسین است" و پرچم‌های الوانی که در گوشه و کنار این بارگاه باصفا قابل رؤیت است، حال و هوای متفاوت اعیاد شعبانیه را به روح و جان محبان شمس الشموس(ع) منتقل می‌کند.

کتیبه های بزرگ مناسبتی نیز به منظور گرامیداشت این ایام فرخنده بر بلندای ایوان‌های صحن آزادی، مسجد گوهرشاد و صحن جمهوری اسلامی نصب شده تا بر نشاط معنوی زیارت دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) بیفزاید.

گل‌آرایی بارگاه ملکوتی رضوی نیز با استفاده از هزاران بوته و شاخه از انواع گل‌های فصلی و زینتی در محل‌ برگزاری مراسم‌ اعیاد شعبانیه در رواق‌های مختلف، آبنماهای صحن‌های آزادی، گوهرشاد و جمهوری اسلامی و ورودی تشریفات صحن کوثر انجام شده است.

در حرم مطهر رضوی همچنین ویژه برنامه‌های جشن و شادمانی متعددی برنامه ریزی شده که با حضور زائران و مجاوران امام رئوف این مراسم‌ها با شور و حرارت خاصی در حال برگزاری است.

در همین راستا دیشب ویژه برنامه شب میلاد امام حسین(ع) با قرائت زیارت سیدالشهدا(ع)، سخنرانی و قرائت دعای کمیل و مولودی‌خوانی، دکلمه خوانی و شعرخوانی آیینی برگزار شد و دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) با حضور در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی در آیین های جشن و سرور شرکت کرده و ارادت خالصانه خود را به اهل بیت پیامبر (ص) نشان دادند.

صبح امروز نیز همزمان با سالروز ولادت سیدالشهدا(ع) و به مناسبت روز پاسدار، مراسم قرائت دعای ندبه و سخنرانی در حرم رضوی برگزار شد.

امشب هم جشن شب میلاد حضرت ابوالفضل(ع) همراه با مدیحه‌سرایی، شعرخوانی، دکلمه خوانی و سخنرانی در حرم ثامن الحجج (ع) برگزار خواهد شد.

آیین جشن روز ولادت حضرت عباس(ع) هم، فردا - شنبه - در رواق امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد و جشن شب میلاد حضرت زین العابدین(ع) با قرائت زیارت امین الله و مدیحه‌سرایی مداحان، سخنرانی و شعرخوانی آیینی در صحن و سرای بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.