اردبیل-ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل بر لزوم برخورد قاطع با بزهکاران یقه سفید تاکید کرد و گفت: باید ضمن رعایت تناسب جرم و مجازات در مقابله با پدیده قاچاق، روزنه های ارتکاب جرم محدود شود.

به گزارش ایرنا جلال آفاقی در چهارمین جلسه کارگروه اقدامات و تدابیر پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز استان اردبیل که با هدف بررسی اصلاحیه جدید قانونی در پیشگیری از قاچاق ارز برگزار شد، با اشاره به تاثیر مخرب گسترش پدیده قاچاق در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه گذاری و اشتغال، خطر جدی و بزرگ آن را یادآورشده، بر جدیت در مبارزه و ایفای نقش و سهم همه دستگاه های مسئول تاکید کرد.

این مقام قضایی با انتقاد از برخی سیاست‌های ارزی غلط و ناکارآمد بانک مرکزی و سوء تدبیر مدیریتی دولتی گذشته در این خصوص، اظهار کرد: در الگوی پیشگیری و مبارزه با قاچاق در کشور باید عزم جدی بر این باشد که عمل قاچاقچی کاملا برخلاف صرفه و همراه با خطر باشد.

وی با بیان اینکه بزهکاران یقه سفید باید در اولویت مبارزه قاطع با قاچاق ارز قرارگیرند، گفت: اقدامات بزهکارانه یقه سفیدها، به دلیل برخورداری از توان و استعداد بزهکاری بسیار زیاد، میزان سازگاری و قابلیت اجتماعی آنان، لحاظ ظاهر آراسته و وجاهت عمومی و تلاش برای نفوذ ، آثار مخرب بیشتری بر ابعاد ساختاری جامعه به ویژه بعد اقتصادی دارد.

معاون مقام عالی قضایی استان، بزهکاران یقه سفید را افراد خطرناک و فاقد وجدان اخلاقی خواند و گفت: تعلق‌ این بزهکاران خوش سیما به طبقات اجتماعی بالا اعم از سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی ضروری هوشیاری در مبارزه و مقابله با این دسته از مجرمین را می‌طلبد.

وی با تاکید بر اطلاع رسانی متناسب، هوشمندانه و همه جانبه در این مبارزه، انتظارات مقام معظم رهبری در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تشریح کرده و خواستار دقت و مراقبت جدی از آلوده شدن عناصر دست اندرکار در این مبارزه شد.

آفاقی در این جلسه که بصورت ویدئو کنفرانس و با شرکت روسا و دادستان‌ها، قضات رسیدگی کننده به پرونده‌های قاچاق و فرمانداران شهرستان‌های استان برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های قانونی به ویژه اصلاحیه صورت گرفته بر رعایت تناسب جرم و مجازات قاچاقچیان ارز، محدود کردن روزنه‌های ارتکاب جرم و اقدامات پیشگیرانه لازم تاکید کرد.

وی همچنین از آمادگی دستگاه قضایی برای هرگونه همکاری با دبیرخانه کمیسیون برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تحقق امنیت و عدالت اقتصادی و مبارزه با پدیده شوم و مخرب قاچاق خبر داد.