بوشهر - ایرنا - رئیس هیات ورزش همگانی استان بوشهر گفت: بوشهر از نظر سرانه فضای ورزشی وضعیت خوبی دارد طوریکه یک پنجم زمین‌های چمن مصنوعی کشور در این استان قرار دارد و باید از این ظرفیت برای افزایش تحرک بدنی مردم و ورزش‌های همگانی استفاده شود.

محمدحسین زاهدی فرد روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا یادآور شد: ۲ هزار و ۵۰۰ زمین مینی فوتبال چمن مصنوعی در کشور احداث شده که نزدیک به ۵۰۰ مورد آن در استان بوشهر است و می‌تواند برای ایجاد ایستگاه‌های ورزش همگانی به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه ورزش در کشور مقوله‌ای گران و دچار تورم است، ادامه داد: به شرطی می‌توان از ظرفیت‌ سرانه موجود فضای ورزشی برای ارتقای جایگاه استان بوشهر از نظر تحرک بدنی استفاده کرد که دستگاه‌های اجرایی اماکن و فضاهای ورزشی خود را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهند.

رئیس هیات ورزش همگانی استان بوشهر اعلام کرد: این هیات ورزشی آمادگی دارد تا نیروهای خود را برای برپایی ایستگاه‌های ورزش روزانه در این اماکن ورزشی فعال کند.

زاهدی‌فرد ادامه داد: میانگین جهانی تحرک بدنی برای هر فرد ۳۲ دقیقه و در کشور ایران این میزان ۱۳ دقیقه است که در استان بوشهر از این رقم نیز پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه بوشهر تا سه سال گذشته کم‌تحرک‌ترین استان کشور بود و اکنون در جایگاه ۲۱ کشور قرار دارد، گفت: در زمان حاضر بیش از ۵۳ درصد مردم ورزش نمی‌کنند و این آمار روبه افزایش است.

رئیس هیات ورزش همگانی استان بوشهر گفت: این کم تحرکی در میان دانش آموزان نیز رسوخ پیدا کرده و شیوع کرونا و مجازی شدن مدارس عامل گسترش آن در میان این قشر است.

زاهدی فرد ادامه داد: نکته تاسف‌بار این است که اگر کم تحرکی در دوره دانش آموزی یک فرد به وجود آید، هیچ گاه از او جدا نمی‌شود طوریکه این چاقی و بیماری‌های ناشی از آن را با خود حمل می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر ایستگاه‌های ورزش برای زنان خانه‌دار، کارمندان، کودکان و دیگر قشرها به صورت رایگان در سطح شهرها فعال شود، بزرگ‌ترین خدمت‌ در راستای کاهش کم تحرکی این استان انجام شده است.

زاهدی فرد تنها راه برون رفت از کم تحرکی استان بوشهر را فعال‌سازی این ایستگاه‌های ورزش همگانی رایگان دانست و گفت: جایگاه فعلی بوشهر در میزان تحرک بدنی برازنده این استان نیست و باید با دستور استاندار همه دستگاه‌های اجرایی بویژه آموزش‌ و پرورش، شهرداری‌ها، صدا و سیما برای فعال کردن ایستگاه‌های ورزش روزانه رایگان همکاری کنند تا خدمتی مانا برای مردم باشد.