گچساران- ایرنا- معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات پایش، پیش آگاهی ، کنترل با آفات درختان در سطح ۸۷۴ هزار هکتار از جنگل های این استان از مهر ماه امسال آغاز و تاکنون ۲۵ درصد از این جنگل ها در چند مرحله پایش شده است.

رهام باقر پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات اجرایی پایش و ارزیابی درختان بلوط از جنگل های این استان به منظور تحلیل و ارزیابی نتایج میدانی، تهیه نقشه، شدت و میزان آلودگی آفت برگخوار و جوانه خوار بلوط هم اکنون در دست اجراست.

وی بیان کرد: طرح پایش و ارزیابی جنگل های استان بر اساس قرار داد با یک کلینیک گیاه پزشکی منعقد شده ، و این طرح تاکنون در جنگل های مناطق گرمسیری استان انجام شده است.

باقر پور تاکید کرد: در سال گذشته اجرای عملیات پایش در ۳۵۰ هزار هکتار از جنگل های این استان انجام شد.

وی اظهار کرد: آفات جنگل های متاسفانه خسارت شدیدی به جنگل های بلوط این استان وارد کرده و هم اکنون برنامه ریزی لازم برای اقدام به موقع و مقابله با این آفات انجام گرفته است.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفات جنگل های کهگیلویه و بویراحمد

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تلاش و رایزنی انجام شده با شرکت نفت گچساران و در راستای مسئولیت اجتماعی ۱۰۰ میلیارد ریال برای مبارزه با این آفت ها در نظر گرفته شد و عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط با محلول پاشی از نیمه دوم اسفند امسال آغاز می شود.

وی بیان کرد: ۶۰ هزار هکتار از جنگل های مناطق سردسیری و گرمسیری این استان دچار آفت پروانه برگخوار سفید و جوانه خوار بلوط شدند که از این میزان جنگل ها بیش از ۳۲ هزار هکتار دچار آفت جوانه خوار بلوط شدند.

باقر پور گفت: عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط در سال گذشته در ۵۰۰ هکتار از جنگل های استان بوسیله تله نوری و ۶۰۰ هکتار بوسیله محلول پاشی انجام شد.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۵۰ هزار هکتار جنگل در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این میزان ۸۰ درصد آن‌ها بلوط هستند.

باقر پور ابراز کرد: تشکیل کارگروه تخصصی گیاه پزشکی و برگزاری دوره آموزشی در مناطق آلوده برای جوامع محلی از مهمترین اقدامات این اداره کل در زمینه مبارزه با آفت پروانه برگ خوار بلوط در استان است.