تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان با هدف تقویت بیشتر روابط دوجانبه امروز وارد هند شد تا با نارندرا مودی گفت وگو کند. تقویت تجارت دوجانبه با هند و گفت و گو درباره مسائل بین المللی مهم ترین اهداف این سفر اعلام شده است

به گزارش روز شنبه ایرنا از رسانه‌های هندی، اولاف شولتس صدراعظم آلمان امروز وارد هند شد تا با نخست وزیر این کشور، نارندرا مودی گفتگو کند.

شولتس در نخستین اظهارنظر خود درباره این سفر گفت: ما در حال حاضر روابط خوبی با هند داریم و امیدوارم که این روابط را تقویت کنیم. قصد داریم در مورد همه موضوعات مرتبط با توسعه کشورهای خود و همچنین نیاز شدید به صلح در جهان گفتگو کنیم.

انتظار می‌رود که جنگ روسیه و اوکراین که یک سال آن به پایان رسید، در بحث‌های نخست وزیر مودی و شولز نقش برجسته‌ای داشته باشد.

خبرگزاری پی تی آی (PTI) گزارش داد که آنها همچنین احتمالاً در مورد گسترش بیشتر روابط دوجانبه کلی در تعدادی از زمینه های کلیدی از جمله فناوری های جدید، انرژی پاک و تجارت و سرمایه گذاری صحبت خواهند کرد.

پیش از ورود شولتس به هند، «فیلیپ آکرمن» سفیر آلمان در دهلی گفت: درگیری روسیه و اوکراین و اقدامات چین در سرتاسر اقیانوس هند و اقیانوس آرام در دستور کار مذاکرات دوجانبه خواهد بود. تقویت تجارت و سرمایه گذاری نیز برای شولتس در اولویت قرار دارد که با یک هیئت تجاری پرقدرت شامل ۱۲ مدیر عامل شرکت های بزرگ آلمانی مانند زیمنس و نرم افزار ساپ همراه است.

سفر شولتس به عنوان تلاشی برای متقاعد کردن هند در مورد موضع اروپا در مورد مناقشه اوکراین تلقی می شود.

این دیدار فرصتی برای طرف هندی خواهد بود تا درک بهتری از سیاست آلمان در حوزه هند و اقیانوس آرام داشته باشد، جایی که اقدامات تهاجمی و قاطعانه چین باعث نگرانی چندین کشور شده است.

این اولین سفر شولتس به هند پس از تصدی صدراعظم آلمان در سال گذشته است. همچنین این اولین سفر مستقل صدراعظم آلمان از زمان تأسیس مکانیسم دوسالانه مشاوره بین دولتی میان هند و آلمان (IGC به اختصار) در سال ۲۰۱۱ است.

دو طرف راه‌هایی را برای رشد تجارت دوجانبه از سطح فعلی ۳۰ میلیارد یورو در سال بررسی خواهند کرد و انتظار می‌رود چندین توافق تجاری در طول سفر شولز منعقد شود. آلمان همچنین ۱.۳ میلیارد یورو در سال به پروژه های انتقال آب و هوا و انرژی سبز در سراسر هند اختصاص داده است.

همچنین انتظار می‌رود که دو طرف راه‌هایی را بررسی کنند که هند می‌تواند به آلمان در رفع نیازهای خود به نیروی انسانی ماهر، از جمله از طریق تسریع مهاجرت قانونی، کمک کند. آلمان در حال حاضر میزبان ۳۵۰۰۰ دانشجوی هندی است و قرار است ۱۸۰۰۰ نفر دیگر در ماه های آینده به آنها بپیوندند.

علاوه بر گفتگوهای دوجانبه با نخست وزیر مودی، شولتس روز شنبه در یک نشست تجاری شرکت خواهد کرد. او همچنین با رئیس جمهور هند «دروپدی مورمو» دیدار خواهد کرد. روز یکشنبه، شولز برای جلسات بیشتر با تمرکز بر تجارت و فناوری به بنگلور سفر خواهد کرد.

مودی و شولتس در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ در بالی در حاشیه اجلاس گروه بیست در بالی گفتگو کردند. شورای صبح یکشنبه به وقت محلی عازم بنگالورو می شود و قرار است حدود ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر به وقت هند از ایالت کارناتاکا به آلمان پرواز کند.